Gå til innhold

Støtdemperskifte bak Passat 1.8 3B 1998-modell

Ranger emnet


torgersønn

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har kjøpt min første Passat og er igang med å bytte dempere og fjærer bak. Jeg har kjøpt haynes bok og det skal være enkelt å gjøre dette. Problemet jeg har er at etter jeg har fått ut den gamle demperen og skal ha den løs fra toppfestet for å montere den nye så går det ikke. Den sitter bom fast. Har fjernet mutteren på toppen, men får ikke løsnet den gamle demperen. Etter man har fjernet mutteren, skal ikke toppfestet(med gummipakningen) komme av. Eller er det en annen festemekanisme? Dette er ikke nevnt i boka eller på nett. Det var mye rust og har brukt rustløser, hammer, prøvd å skru den ut, men den sitter dønn.

 

Gjør jeg noe feil, eller må jeg bare ta tiden til hjelp og banke i vei?

 

Tips?

 

Takk på forhånd!

 

post-65275-1380485349887_thumb.jpg

post-65275-13804853498826_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rustløser, varme (propanbrenner), og mere rustløser. Banke, banke.

 

Jeg har noen ganger kappet støtdemperen med vinkelsliperen for å få toppen lit enklere å håndtere og evt. presse ut i en kraftig skrustikke.

På noen biler klarer man å kappe bort stanga og låseskiva på undersiden av festet med vinkelsliper eller Dremmel, men på denne er dette kanskje vanskelig?

Da kan man sette på muttera igjen og dra til skikkelig så man drar ut stanga oppover.

 

Om dette øvre festet er i aluminium, så kan det sitte noe jæ.... mot rustent stål.

Siste løsning blir å bore ut, eller koste på et par hundre kr. for nytt feste.

 

--

Endret av Bwana


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår