Gå til innhold

Eksoslekkasje foran (1996 Vectra B) - NÅ MED BILDE

Ranger emnet


vectra1996

Anbefalte innlegg

Har etterhvert fått en fæl lyd i bilen min (1996 Vectra B). Lyden blir værre ved gasspådrag og jeg har funnet noe som antakelig er kilden til bråket.

 

Under motor går det en bøyd stuss ned fra motor og bakover tilkoblet resten av eksosanlegget. Eksosanlegget skal være byttet for et år siden men denne delen er antakelig ikke byttet ser det ut til.

 

Hvordan går jeg frem for å bytte delen og hvor kjøper jeg den?

 

[ATTACH]24371[/ATTACH]

post-58872-1380485349747_thumb.jpg

Endret av vectra1996
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg fryktet ja. Katalysatoren som sitter der så klart. Det virker som om alt sitter godt fast så jeg tror det er det lille hullet som du ser på bildet som lager lyden. Går det an å bare surre det inn med eksostape?

Hvor finner jeg i tilfelle n katalysator billigst mulig? Er vel kanskje ingen vits å kjøpe brukt fra høggeren eller noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den delen som hullet er i er bare ett varmeskjold. Rørene er inni det så er vanskelig og se skaden, men må nok bytte fra grenrør til kat. Altså den delen med hull i. Vet ikke om man får kjøpt bare den da...

Mvh Kris

 

Opel Vectra CD 1.8 16V 98 mod.

MB 190E W201 2.0 89 mod.

MB C180 W203 2.0 01 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hmmmm. Da bør jeg rett og slett bare få den på bukk først da og skru løs og se om katalysatoren er hel inni... For så å bytte bare varmeskjoldet dersom det er der feilen ligger. Har kun skrudd gamle bobler før så dette med katalysator er nytt for meg, men får gyve løs med friskt mot.

 

Bare å gi noen pekepinner dersom det er noe som jeg bør vite før jeg begynner å skru...

Oppdatering følger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke katalysatoren er ødelagt så koster fort de røra der litt. Jeg har nyere motor enn deg (Z18XE), og jeg hørte på pris på fremre del av eksosen. Den byttes vanligvis ikke når en bytter eksosen, så det er ikke vanlige reservedeler. Måtte bestilles fra Tyskland, så to små rør + pakninger og bolter kom på ca 4k.

 

Gjør som du sier, ta en ekstra sjekk og se om du kan løse det på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Godt å høre at det ikke er katalysatoren likevel da. Jeg har nemlig ikke gått løs på denne oppgaven ennå siden jeg ble forespeilet noen tusen i utgifter. Som du ser på bildet så er det et hull i det du kaller varmedekselet og jeg tror det er det som sørger for ulyden...

 

Driver og surfer litt på biltema sine sider for å se om jeg kan finne ut hva delen heter og hvor mye det koster men ble ikke noe klokere her så lenge det ikke var bilder:

http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Motor/Eksosanlegg/Opel/Vectra/

 

Heter delen med hull bare varmedeksel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår