Gå til innhold

Småting som er gjort med Sharanen og Min erfaring så langt

Ranger emnet


Mondeo V6

Anbefalte innlegg

Da har Sharanen vært på eu og ble godkjent med 0 feil.

 

Har nå hatt sharanen i litt over 1.5 år og er veldig fornøyd. Bilen går som en klokke men har hatt en del utgifter på enkelte slitasjeting?

 

1. Støtdempere og fjærer måtte jeg bare bytte. Bilen krenger og skrenser noe jævli i svinger ved aktiv kjøring.

Så montert 50 senk forran og bak + byttet til Kyp sport+

Bilen ble helt fantastisk å kjøre i forhold til før. Ingen krenging og hylende dekk lenger :-)

 

2. Så begynte slitasjevarsler for bremseklosser å pipe. Sjekket klossene og der var det ikke mye igjen.

 

Kjøpte EBC Greenstuff klosser og Black Diamond slissa sport skiver. Første turen etter bytte holdt jeg på å fly ut frontruta. Herremin for en forskjell, nesten litt skummelt he he så veldig fornøyd med det. Utenom at slitasjevarsler piper enda. Så må inn på Vw og fjerne det via Vag com

 

Ellers, så begynte plutselig bilen å rykke å hoppe og gå veldig dårlig for noen uker siden. Etter intens søking på div Tyske Sharan forum, så fant jeg problemet.

En standard feil, som nå begynner å dukke opp er følgende: Den kutter Ohm (strøm på en av dysene så den ikke går på alle sylindrene. Så ledningsnette til dyser måtte byttes. Verkstedet på Vw innrømte at det nå hadde fått flere Sharaner passater og golfer med lignende problem. Ledningsnettet ligger uheldig til og får mye juling. Så morkner og mister kontakt. Oppstår etter cirka 200 0000 ifølge Vag.

 

Tok full sjekk på Klima anlegget i sommer. Ingen lekasjer, feilkoder eller noe annet skummelt avdekket. Tok en Klima rens og fylte litt gass så var alt ok. Klima har ikke hatt problemer siden bilen var ny så dette er kansje untaket ?

 

Utenom dette, så har jeg ikke hatt noen som helst problemer med bilen. Starter uansett hvor kaldt det måtte være og går som en klokke. Har nå rundet 220 000 Km så må si jeg er fornøyd. Chippet til 155 Hp så går bra. 6 stoler, 4Motion, Fjernstyrt dieselvarmer for kalde morgener ,lavt forbruk og stor plass gjør at jeg mener dette er den perfekte familiebilen.

 

Men som nevnt tidliger Modellene før 2003 var plaget med mye rart. Ikke kjøp automat og prøv å få tak i en med 4Motion. Servic hefte er også viktig. Så kansje du blir like fornøyd som vår familie :-) Men vi får se om noe mere dukker opp. Kommer med en ny oppdatering etterhvert vist noe skulle dukke opp

Endret av Mondeo V6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Da har Sharanen fått problemer med klima. merket at det ikke blåste kaldt lenger. Komressor går og det er gass/trykk i anlegget. Første sjekk, visr at en ventil i anlegget må byttes hva nå det betyr. Skal inn på Tirsdag for en nærmere sjekk. Må si at det er kjedelig at slike ting skjer, men Bilen har gått 213 000 Km uten problemer med Klima så langt. Så det hører vel egentlig til sjeldenhetene. Sharan er beryktet for klima problemer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har nå sjekket Climatronic og var bare en ventil så nå er det ok. Også montert opp forsterker og 12" fra Cadence wild beast serien. Så nå spiller det bra i kjerra :-) Sharan er ikke morro å montere anlegg i, å dra strømkabelen bak fra batteriet er en historie for seg selv. Så er det jording, der brukes Feste til sele i gulvet. Men for å komme til den så må alt vekk på v side bak. Men ble bra til slutt. Og skulle noen lure på hvor kabel må trekkes igjennom torpedo? Spør så svarer jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er jeg blitt medlem i forhjulstrekk klubben. 4Motion funker ikke lenger. Vært inne på Møller og sjekket opp. Ingen feilkoder overhodet, så de tok bilen på en tur med noe apparat tilkoblet obd uttaket for å se hva som skjedde der bak. Tilbakemeldingen, er at de ikke fikk feilmeldinger da heller. Ingen ulyder eller noe som helst. Så de tror selve diffen er gåen? Noe jeg finner merkelig. Er ingen male lyder bak. Møller vet ikke riktig hva de skal gjøre så bilen skal inn igjen til uka for en grundigere sjekk. Har nylig bytta olje på Haldex. Skal heise opp bilen og sjekke de berømte kontaktene bak. Ifølge Møller, så skal det komme feilmelding vit pumpe, giver etc er ryki. Noe de ikke får opp melding på. Så skaql man ta det som et positivt, eller negativt tegn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har dommen ang haldex landet med et brak. Lager,haldex kobling og diverse pakninger er ryki rett vest. Dvs må ha ny Haldex og å finne brukt har vært et mareritt. Alternativet har vært å kjøpe ny til 43 000.- men i siste sec slapp jeg det. Har leita og spredd etterspørsel etter brukt/overhalt haldex i Norge,sverige,Finland,Danmark, og Tyskland uten hell. Og jeg er vant til å finne rare deler til bil. Men denne gangen ga jeg nesten opp. Helt til det ringte en kar ifra Sverige, han hadde tidligere jobbet på et firma, som overhalte og reparerte haldex. Dette firmaet var nå konkurs, men han viste at det lå igjen en del haldex på et verksted i gøteborg fra dette firmaet. Fikk svensken til å hive seg på telefonen og sjekke ut om det var noe til Sharan. Etter et par timer ringte han opp og jammen lå det igjen en haldex til sharan 2004 som var totalt overhalt. Ny nedtur kom da det viste seg at det var til en V6 2.8 :-( Snakket med albjerk, og måtte få tak i nummeret på plata til Haldex så skulle de sjekke opp om den gikk på min 1.9 Tdi noe han selvfølgelig tvilte sterkt på. Fikk tak i nummeret og ringte opp albjerk igjen og etter noen minutter kom beskjeden at den passet på min bil. Så nå skal det fan meg bli 4Motion igjen. Og hvordan viste svensken at jeg trengte Haldex? Jo på en bilskrot i sverige jobbet hans bror, og han hadde nevnt dette om den desperate nordmannen så derfor ringte han meg. Litt flaks i livet skal man ha. Og prisen? 6000.- Sek og papirene på overhalingen fulgte med :-=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår