Jump to content

Motorproblem, fusker når varm av og til

Rate this topic


normannen
 Share

Recommended Posts

Hei.

Har en 106 som har stått siden januar 2004 da jeg måtte klippe skiltene.

Har startet den med jevne mellomrom og kjørt den varm mens den stod still.

Nå har jeg fått den på veien igjen.

 

Bilen har et problem med at den av og til har vansker med turtallet.

Dette inntreffer av og til når den er varm.

Den fusker og dør av og til ut.

 

Har ikke endret på noe av tenningen.

Den er orginal.

 

Kankje det er grums på bensintanken og i bensinrøra...?

Eller kankje er det noe med forgasseren og vakummslangene...?

 

Ellers lurer jeg litt på den slangen på bilde A

og den tuten som stikker ut til høgre på den grønne røret (Bilde B).

Finner ikke helt ut hvor dem skal.

Skal dem kobles sammen...?

(Se bilder)

post-65137-13804853490612_thumb.jpg

 

På forhånd takk for hjelpen.

post-65137-1380485349068_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som slangen hører til der ja. Prøv å sett den der. Får ikke gjort så mye galt med med vakumslange. Hvis den har stått lenge så kan det hende det gjør mye med nye plugger. Du har nok ikke forgasser men monopoint innsprøytning vil jeg tro. Skift også oljen uten å kjøre mye lenger. Samme med bremsevæske.

14 Opel Insignia Country Tourer 4x4 

 

Link to comment
Share on other sites

Har forsatt problemer med at bilen fusker.

Har prøvd å forklare hva er gjort hittil og kankje hva må gjøres.

Innspill ønskes.

 

---

 

Bilen fungerer fint frem til motoren blir skikkelig varm.

Så begynner den å fuske ved at den nesten kveler seg seg.

Det virker som den slutter å gå på noen sylindre.

Gir jeg da gass reagerer motoren ikke så raskt som når den virker fint.

Henger etter til den plutselig ruser opp i turtall.

 

Kan skru av tenningen og skru på igjen og da virker bilen fint en liten stund til.

 

 

Skiftet/fikset:

- Bensinfilter bak ved bensintank skiftet.

- Tilførselsslange fra bensintanken er blåst igjennom med trykkluft.

- Innsprøytningsdyse er blåst igjennom med trykkluft.

- Tennplugger skiftet og dei nye virker OK (ikke sotet)etter litt bruk.

- Tennpluggkabler virker OK.

- Falsk luft tettet så godt så mulig alle steder på innsug.

- Bilen har kombinert coil/fordeler, såkalt coilpack.

- Tenningen er orginal, ikke endret på noe innstillinger.

- Bilen er ikke trimmet på noe slags vis.

- Bremsevesken, motoroljen og girkasseoljen er skiftet.

- Luftfilteret og oljefilteret er skiftet.

 

Kan vere problemer:

- Lambdasonden ?

- Andre sonder ?

- Brudd i coil (Ok når kald, fusker når varm) ?

- Brudd i tennpluggkabler (overslag)

 

Etter hva andre har skrevet på nett om sine biler og lignende symtom

vil jeg tror det må være enten coilen eller lambdasonden.

 

Kan jeg bruke lambdasonde fra biltema

eller må jeg bruke fra Pegeout sin ?

 

Takker for all hjelp.

Edited by normannen
Link to comment
Share on other sites

Virker som et bensinproblem. Går fint kald når den gir litt ekstra. Tipper på dysa jeg, men det er ren tipping

Nja, skrudde av tilførsel og retur bensinslange og blåste luft igjennom der dysa er. Tettet for returhullet og hørte lufta suste godt igjennom dysa. Og det gikk fint. Lurer på om det kan vere bensinpumpa som ikke gir nok bensintrykk.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 month later...

Hei.

Nei, skifta ikke pumpe.

Det var kjølevann temperatur føleren som var problemet sist gang.

Bilen fuska når den ble varm, så det burde jeg egentlig ha skjønt.

Den ble skiftet og bilen gikk som en klokke frem til i dag.

Nå fusker den igjen.

 

Skal slenge den på verksted.

Sikkert en føler denne gangen også.

Skal få sjekket alle følerene.

Håper det ikke er kjølevann føleren på nytt.

 

Noen som kan anbefale et bilverksted nær Frænaveien i Molde.

Vil ikke kjøre for langt med denne bilen slik den er.

 

@ brainbow:

Tror du bør sjekke alle følerene på motoren.

Virker som det er problemer med dem når bilen fusker.

Edited by normannen
Link to comment
Share on other sites

Nå fusker den igjen.

 

Skal slenge den på verksted.

Sikkert en føler denne gangen også.

Skal få sjekket alle følerene.

Håper det ikke er kjølevann føleren på nytt.

Den orange lampen(Engine mgmt light)(orange med en K i) kom på.

Det betyr at en feilkode er reg. i ECUen.

Og ECUen er i backup mode.

Den bruker standard innstillingene, ikke dei optimale som den vanligvis lærer seg etterhvert.

Kan resettes ved å koble ut batteriet for en times tid.

 

Så da blir det verksted på meg.

Kan tenke meg det er en ny føler som er klikka.

Nå ja.

Edited by normannen
Link to comment
Share on other sites

Ramla over en liste over vanlige feil på Pegeout 106 på nett:

 

Advanced Hints and Tips: Peugeot

 

106-TU3JP TU5J4 TU1JP TU5JP -Magnetti Marelli 1AP

Fault:

Lack of power, flat spot when accelerating,

may be accompanied by white smoke from exhaust,

engine runs on 2 cylinders and may store fault code for Lambda sensor.

All faults may occur intermittently.

Cause:

Intermittent fault in the ECU software.

Solution:

Download and reprogram control unit with latest version software.

 

106 TU3JP Engine

Fault:

Engine sometimes stalls, unstable idle

Cause:

Idling is disturbed by the canister take-off, which is introduced on cylinder 4.

Solution:

Reposition the canister take-off point to the oil vapour re-circulation pipe.

 

106 TU3FJ2 Bosch MP3.1

Fault:

Engine hesitates at low speed accompanied by jerky acceleration,

speed fluctuates steadily and surges at idle.

Slow return to idle.

Cause:

Premature fouling of injectors,

incorrect spark plugs,

unsuitable calibration of the control unit

and incorrect valve clearances.

Solution:

Check valve clearances is 0,20 mm Inlet & 0,40 Exhaust.

Fit single electrode plugs Champion RC7YCC (Part No: 5962.K1)

Remove control unit protector,

check the id reference number which should be 26 SA 2922-

if so replace with 1929.C4.

Replace the injectors (Part No 1984.84)

 

106 TU9.M Monojet MA 3.0 & MA 3.1

Fault:

Stalling on return to idle, hesitation during the warm up phase.

Cause:

Certain grades of fuel causes the throttle body to ice up.

Solution:

Replace the thermostatic valve (Part No 1424.7H)

 

106 TU1ML (HDY&HDZ) MMG6

Fault:

Poor Idling

Cause:

Software deviation

Solution:

Replace control unit Eng TU1MLZ with Part No: 1

929.5P & Eng TU1ML3 with Part No: 1929.5R.

 

106 TU1M&TU3M Bosch A2.

Fault:

Engine stalling, hesitates during the warm up phase

after starting in an ambient temperature below 20 degrees C.

Cause:

Unsuitable control unit programme

Solution:

TU1M replace control unit with Part No: 1929.F8&TU3M

replace control unit with Part No: 1929.

 

106 TU1M&TU3M with Bosch A2.2

Fault:

Flashing of fault warning light,

even though no fault code stored,

engine cuts out at 3,000 rpm.

ECU’s marked TU1M eng 28SA2328 & TU3M eng 28SA2331.

Cause:

Overload of the processing calculation time.

Solution:

Replace control unit.

 

106 TU5JP Bosch equipment

Fault:

Engine stalls after first starting.

Cause:

Unsuitable control unit calibration,

disturbance of inlet air pressure information

by air flow across the idle solenoid.

Solution:

Replace throttle body with modified version

with graduated butterfly Part No 1635.74.

Measure the diameter of the inlet air pressure information take-off tube,

should be 5.1mm, if it isn’t, replace the inlet manifold.

Replace Eprom Part No 1929.2V

( this isn’t possible on control units with the part numbers :

0261 200 052 suffix 26FM0026 & 0261 200 054 suffix 26FM0026).

In these cases replace the control unit with Part No: 1929.2T

which corresponds to Bosch No: 0261 200 691 (106)

or 0261 204 052 (306)

 

106 TU9M Bosch MA 3.1 0261 204 625- 26FM0665

Fault:

Drop in engine speed/stalling during the warm up phase,

lack of power when pulling away.

Cause:

Lack of reliability of control unit calibration.

Solution:

Download latest software update from CD rom 99.3

 

106TU3JP MM 1AP.81

Fault:

When hot engine speed periodically falls to 500 rpm

Cause:

Capacitor coupling between ignition coil control conductor

& engine speed sensor conductor in the wiring harness,

due to inadequate suppression of the speed sensor harness from new.

Solution:

Replace control unit with modified suppression equipment Part No 1929.QT.

If fault persists, replace Sagem branded coils with Electricfil branded coils.

 

106 TU3JP MM 1AP

Fault:

Engine runs on 3 cylinders at idle and/or towards 2,000rpm with the engine hot.

Cause:

The coil within an injector has short circuited.

Solution:

Replace injector with modified satanised tip unit

 

106 TU9M Bosch MA 3.1

Fault:

Engine cut out and will not restart.

Cause:

Injector burned out

Solution:

Replace the injector with modified unit with resistance

now 10 ohms instead of 6.7 ohms this runs at a lower temperature.

 

106 TU3JP&TU5J4 MM 1AP.40 & 1AP.41 & 1AP.50

Fault:

Lack of power, flat spot when pulling away / accelerating.

Could be accompanied by white smoke from exhaust

& engine running on 2 cylinders.

Oxygen sensor fault code may be logged

although sometimes when hot engine runs correctly.

Cause:

Intermittent fault in the ECU software.

Solution:

Download and update software program

 

106 TU3JP MM 1AP.40

Fault:

When accelerating between 2,000 and 3,000 rpm engine is hesitating.

Cause:

Unsuitable calibration of the ECU

Solution:

Download new ECU calibration software, if fault persists replace the ECU.

 

106 TU5JP Automatic Gearbox Bosch MP 5.1 & MP 5.2

Fault:

When hot and during town driving engine is stalling.

Cause:

Deposits of oil and condensation forms inside the pipe

that leads from the inlet manifold to the MAP sensor

Solution:

Replace the MAP sensor pipe, cut it into 2 sections

and insert buffer Part No 1957.46

 

106 TU1M Bosch MA 3.1 0261 204 622/788 0261 203 736

Fault:

With warm engine idle unstable.

Cause:

Incorrect distribution of the gas mixture within the inlet manifold

Solution:

Update ECU software, replace gearbox flexible mounting

Part No 1843.95 Replace spark plugs with Sagem RFN58LZ

 

106 TU9M MA 3.1

Fault:

Drivability faults following a cold start of 20 to 30 degrees,

engine idle drops very low, vehicle may stall

Cause:

The mixture is too rich

Solution:

Download a new control unit program.

Check fuel pump identification strip, check fuel pressures.

Supply pressure should be 1.2 bar & return pressure should be 0.4 bar.

Pump with orange strip - if supply pressure is greater than 1.2 bar,

fit a calibrated take-off Part No 1505.QR at the fuel pump outlet.

Pump with orange or yellow strip- if the return pressure

is greater than 0.4 bar fit a modified venturi to the pump Part No 1525.A9.

If does not rectify pressure fault replace pump Part No 1525.E1

 

106 TU1M+ engine

Fault:

When hot idle speed is too high, surging at idle.

Cause:

Incorrect assignment of the oil vapour re-circulation pipe

and the servo vacuum take-off pipe on the inlet manifold

Solution:

Correct position of pipes on inlet manifold.

Oil breather pipe goes on engine side& servo pipe goes on radiator side.

 

106 TU9M Bosch MA 3.1

Fault:

When cold idle speed to slow, hesitation /flat spot when changing gear.

Cause:

Control unit calibration. No vehicle speed data

Solution:

Download new ECU control program.

Take wire from the vehicle speed sensor add to the ECU.

 

106 TU1M HDZ&HDY MM G6

Fault:

Hesitation, fast idle too high when cold,

unstable idling and idle remains at 1200 rpm.

Flat spot when accelerating

Cause:

Calibration of the ECU

Solution:

Replace the ECU. TU1ML/Z Part No 1929.5P. TU1ML3 Part No 1929.5R

 

106 TU1M TU3JP and TU5JP

Fault:

When ancillaries are switched on engine stalls or idle speed dramatically decreases.

Cause:

The power consumed by the alternator at idle is to high.

Solution:

Fit an Alternator with progressive load Part No 5705.4L/4M

Note that on vehicles with crank pulley with only one groove replace

with pulley with 5 grooves, replace belt.

 

106 TU3JP

Fault:

When engine is cold idle speed sticks at 2,000 rpm.

Cause:

Aluminium throttle housing faulty.

Solution:

Replace throttle housing with modified plastic version Part No 1635.K4

 

106 TU1.M Magnetti Marelli

Fault:

Engine running very rich, reasonable amounts of smoke,

engine hesitates and stalls.

Cause:

MAP sensor pipe has become disconnected from the inlet manifold.

Solution:

De-grease the pipe and the tube connection to the manifold,

Fit a clip to the pipe Part No 6981.99

 

106 TU1.M MMG6.

Fault:

Disturbance in engine operation, engine hesitation when driving.

Cause:

Crushing or cracking of the MAP sensor vacuum pipe,

which is insufficiently resistant to hydrocarbons.

Solution:

Replace the pipe Part No 5953.06 & secure it

to the inlet manifold using clip Part No 6981.99

 

106 TU3M TU3MC & TU9.M

Fault:

Stalling and hesitating of engine

Cause:

Deposits of oil breather in the mono-point injection unit

and it’s electrical connectors

Solution:

Clean the mono-point housing and change the mono-point injection unit cover.

 

TU1M+ Bosch MA3.1

Fault:

Starting from cold and warm is poor.

Hesitation during the warm up phase

Cause:

Intake air heater relay not sealed sufficiently

& incorrectly positioned, causing water to enter

& corrosion of relay.

Solution:

Replacement of relay Part No 6555.45 increase size of hole

to 4mm as near as possible to the bottom edge located on the front pillar

of the control unit support plate.

Place the relay so the connector is towards the right hand front wing.

 

106 TU3FJ2

Fault:

Poor drivability, lack of smooth acceleration and hesitation

at light throttle settings

Cause:

Unsuitable control unit programming.

Solution:

Change control unit, ref 26 SA 1990.

Replace injectors Part No 1984.84

Check valve clearances: inlet 0.20 ,exhaust 0.40.

 

106 TU1.M Bosch A2.2

Fault:

Engine hesitative when accelerating cold,

after starting from a temperature below 0 degrees C

Cause:

Unsuitable control unit programming

Solution:

Replace the 10k ohms resistor witch is fitted to the coolant temperature sensor.

Fit control unit

ref 28 SA 2069 in place of the 28 SA 0000.

 

106 Magnetti Marelli 1AP

Fault:

Engine hesitation, lack of power & engine idle speed stick too high or too low.

Cause:

Water entering in to the throttle position sensor

Solution:

Check the operation of the throttle position sensor,

if any doubt replace the sensor & fit a plastic protector

Part No 1635.N8 (Aluminium Throttle Body)

Part No 1635.N9 (Plastic Throttle Body)

 

106 all Models

Fault:

Revs hold up when cold/jerky when at low speeds

Cause:

Manufacturer deviation in throttle body specifications

Solution:

Check if there is a white spot on the top of the plastic throttle housing.

If there is not one replace with Part No 1635Q0 (manual gearbox only).

Check that the stepper motor part reference number is: 19209L,

which is on the body next to the connector-

if not replace with correct version (manual gearbox only)

Edited by normannen
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Har en 106 som har stått siden januar 2004 da jeg måtte klippe skiltene.

Har startet den med jevne mellomrom og kjørt den varm mens den stod still.

Nå har jeg fått den på veien igjen.

 

Bilen har et problem med at den av og til har vansker med turtallet.

Dette inntreffer av og til når den er varm.

Den fusker og dør av og til ut.

 

Har ikke endret på noe av tenningen.

Den er orginal.

 

Kankje det er grums på bensintanken og i bensinrøra...?

Eller kankje er det noe med forgasseren og vakummslangene...?

Har nå tømt bensintanken fullstendig..

Den har ikke vert fullstendig tømt siden jeg kjøpte bilen.

Jeg skrudde av bensinslangen ved motoren.

Forlenget den ned i ei kanne.

Og brukte bensinpumpa i tanken til å pumpe tanken tom.

30 liter bensin ble tømt på bålet.

Det brant godt.

 

Der etter skrudde jeg opp bensinpumpa og tankmåleren

som sitter i 2 litt store hull øverst på tanken.

Slik kommer jeg til uten å skru ned tanken.

 

Jeg tørket opp restene av bensinen med tørkepapir.

Det stinket bensin og jeg måtte vere forsiktig.

Men, jeg fikk det til og det gikk bra.

Så blåse jeg luft gjennom bensinrøra for å fjerne bensinen der.

Både tilførsel og retur røret.

 

Tanken ser fin ut i bunn.

Ingen rusk og rask eller bunnslam.

 

Hvis dette ikke hjelper må tenningen sjekkes.

Og da coilpacken i motoren.

 

Vi får se...

Edited by normannen
Link to comment
Share on other sites

Har nå tømt bensintanken fullstendig.

Noen bilder...

 

Da var bensinflottøren og bensinpumpe tatt ut av tanken...

[ATTACH]32186[/ATTACH]

 

 

Og satt på plass igjen...

[ATTACH]32188[/ATTACH]

 

 

Fra venstre: bensinflottøren, bensinpumpe, skruringer for å feste dem i tanken...

[ATTACH]32187[/ATTACH]

Edited by normannen
Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som det var noe på bensintanken som gjorde at motoren fusket. Jeg var redd for det kunne vert noe elektrisk/mekanisk, men da ville problemene kommet oftere tror jeg. Bensintanken er nå gullende ren og påfylt fersk bensin. Så langt går bilen som ei klokke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy