Gå til innhold

MrGulliksen: Audi S4 2,2tq C4 93 - Gatebilprosjekt

Ranger emnet


MrGulliksen

Anbefalte innlegg

Prosjektplaner rundt min "UrS4" 2,2tq 93 modell

 

Gikk i våres til innkjøp av en litt "løen" Audi S4 93 modell av en kamerat som ikke orket mer skruing og utbytting av slitedeler som til stadighet røyk for'n.

Jeg fikk fort litt større drømmer enn som så om dette vraket. Dermed begynte jeg litt smått med oppussingen og oppgraderingen nå i Mai.

 

26696110150689429705707.jpg

 

Bildet ovenfor viser bildet av bilen den dag i dag. Selve chassiet skal ribbes totalt, pusses ned og den nye fargen blir hvit med blåflak/perlemor. Alt av dekor som lister, ruter, lykter osv skal gjøres Så sort som mulig og godkjent. Både disse 19" RS4-2 felgene og RS4-1 vinterfelgene skal lakkeres sort.

 

Deretter en liten titt på de større planene:

 

Bilen skal totalt ombygges når det gjelder det tekniske.

 

Motor

Motoren er pr. dags dato på vei ut og blokk skal syredyppes og lakkeres. Samtidig blir den borret opp og honet (alle mål kommer siden). Topp skal poleres, planes og lett portes.

- Har avtale om syredypping, men setter pris på om noen har eller vet om noen som har erfaring med borring, porting og planing i området rundt vestfold gi beskjed.

 

Mye av inventaret her blir byttet ut - kan vel nesten si alt.

Nye stempler, råder, lagre, svinghjul reimhjul i blokk og regner med at også veiva blir utskiftet.

 

Når det gjelder topp skal kammer, ventiler, ventiltetninger, ventilfjærer, lagre, ventilløftere byttes ut. Her kan vi nok si alt.

 

Ny injection line er allerede bestillt fra 034motorsport.com, avventer litt med fuelrail og drivstoffpumpe da jeg må innhente noe mere penger først. Høyspenningscoiler fra 034 er allerede montert.

Utsugningsmanifoilen regner jeg med blir fra RS2 og ny, antakeligvis; Garret turbo + hele innsugningsdelen, utenom innsugningsmanifoil blir det på den skjønne.

Nye og større dyser er også planlagt. Blir nok også en del flere ymse modifikasjoner som jeg helt sikkert kommer tilbake til rundt motor.

 

Litt på drivlinjesiden:

Den dag i dag sitter den berømmelige automatkassen i bilen. Denne blir etter planen byttet ut med en 6-trinns manuellkasse med såkalt "værstingkit". Her kommer jeg også til å oppgradere thorsendiffen betraktlig samt resten av drivlinjen.

 

Understell:

Her må jeg høre litt ekstra med biltilsynet hva jeg skal velge. Men det blir et toveis justertbart sett. Alt av bærearmer, fjærben, og oppheng osv blir byttet ut til det kraftigere.

 

Bremser:

Har kikket litt på både D2 330 foran og bak og XYZ bremser av samme klasse, men enda litt uvisst. Har pr. dags dato enda ikke funnet ut av hva de forskjellige fabrikantene godkjenner av vekt og motor, så det gjenstår en del research igjen på akkurat dette området.

 

--

 

Ellers blir alt av foringer, stabstag, lenkearmer, lagre osv oppgradert. (Vi har ikke tenkt oss utpå sjøen!)

 

Interiør blir pusset opp og mesteparten av ledningsnett blir nytt + også her en ymse modifikasjoner. Blir her så klart nytt pedalsett og girkasseoverføringer m.m.

 

Som dere her ovenfor forstår; er dette et prosjekt som både tar utallige arbeidstimer og som koster penger. Derfor blir det tatt deretter. Har sagt utad at dette ikke kommer til å ta mindre enn minimun to år å gjennomføre, men "time will show".

 

Hvis jeg klarer å holde meg til planen; blir motor pelt fra hverandre og kjørt til syredypping iløpet av neste uke.

 

--

Her kommer det noen bilder fra prosjektet:

 

 

27301610150689430780707.jpg

 

--

 

27778110150689431205707.jpg

 

--

 

27932310150689433995707.jpg

 

--

 

27309410150689432165707.jpg

 

--

 

26644410150697499290707.jpg

 

--

 

26647710150696248685707.jpg

 

--

 

26662410150696247510707.jpg

 

--

 

27951210150716740615707.jpg

 

--

 

27957710150716737070707.jpg

 

--

 

27842110150716732385707.jpg

 

- Slik dere ser de lakkerte delene under bil, kommer alt til å bli. Her har jeg planer om å få alt av understellsdeler i denne fargen, og chassiet forøverig blir lakkert i samme farge som resten av bilen, altså hvitt med et godt lag tectyl utenpå. Resten av Chassibiten er noe jeg velger å ta til sist, deriblant bytting av bakluke.

 

Dette er på vei i posten:

 

- Fra http://www.034motorsport.com:

29760110150755773355707.jpg

 

- Fra BS-Bildeler:

18522010150755724415707.jpg

 

--

 

Har også i tillegg til dette bestillt litt annet godteri som jeg ikke trenger å rope så høyt om enda :)

- litt spenning må en få lov til å lage :)

Endret av MrGulliksen

Audi A4 95 Limo - (solgt)
Audi A3 98 Sportback - (solgt)
Audi A6 03 Avant - 2,4 V6 (Tidligere pendlerbil)
Audi A4 B8 Limo - 2,0TDI 143hk (solgt)
Audi S4 C4 93 Avant - 2,2t quattro (AAN) (solgt)

Volvo S40 98 Sedan - 2.0l (solgt)

BMW E39 00-Touring - 520i manuel

 

Diagnoseverktøy til en rekke bilmerker.

Muligheter for kjøp av rimelig programvarelisens til alle resterende bilmerker ved behov.

Tillegg - 20pin overgang til eldre BMW'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for respons! Det blir enten Garret GT eller Precision CEA. Litt usikker på eksakt turbo enda, men det kommer jeg tilbake til :)

Audi A4 95 Limo - (solgt)
Audi A3 98 Sportback - (solgt)
Audi A6 03 Avant - 2,4 V6 (Tidligere pendlerbil)
Audi A4 B8 Limo - 2,0TDI 143hk (solgt)
Audi S4 C4 93 Avant - 2,2t quattro (AAN) (solgt)

Volvo S40 98 Sedan - 2.0l (solgt)

BMW E39 00-Touring - 520i manuel

 

Diagnoseverktøy til en rekke bilmerker.

Muligheter for kjøp av rimelig programvarelisens til alle resterende bilmerker ved behov.

Tillegg - 20pin overgang til eldre BMW'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok smidd og balansert det meste inni der ja :) Mye blir nok handlet gjennom 034motorsport.com..

Audi A4 95 Limo - (solgt)
Audi A3 98 Sportback - (solgt)
Audi A6 03 Avant - 2,4 V6 (Tidligere pendlerbil)
Audi A4 B8 Limo - 2,0TDI 143hk (solgt)
Audi S4 C4 93 Avant - 2,2t quattro (AAN) (solgt)

Volvo S40 98 Sedan - 2.0l (solgt)

BMW E39 00-Touring - 520i manuel

 

Diagnoseverktøy til en rekke bilmerker.

Muligheter for kjøp av rimelig programvarelisens til alle resterende bilmerker ved behov.

Tillegg - 20pin overgang til eldre BMW'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg i full sving på å få ut motoren :) Måtte desverre avslutte i går før alarmen på jobben automatisk gikk på. Var da bare fire motorfester fra å få motoren komplett med girkasse ut. Gud velsigne han som fant ut at han måtte lage spesialverktøy, slik at jeg fikk full tilgang til alt dette! :)

 

Det var fort litt mere jobb enn beregnet da jeg "plutselig" fant ut av det var mye mere "mikkmakk" og elektronikk rundt denne motoren enn først anntatt. Men alltid morsomt med noen utfordringer! :)

 

Bilder fra en fortsatt spennende skrukveld:

 

bildeavprosjekt1.jpg

--

bildeavprosjekt2.jpg

 

Bildene er dåg tatt litt før på kvelden. Rakk ikke å ta bilder av bilen på avslutningen av kvelden desverre.

Til gjengjeld klarte vi heller å aktivere alarmen, slik at en "noe" sløv mann fra vaktservice måtte komme på en aldri så liten visitt. Kvelden ble med dette svært lang og dagen i dag ble "relativt" tung. "Men sånn går nu dagan!"

 

Fortsettelse følger onsdag neste uke..... :) Stay plot!

Endret av MrGulliksen

Audi A4 95 Limo - (solgt)
Audi A3 98 Sportback - (solgt)
Audi A6 03 Avant - 2,4 V6 (Tidligere pendlerbil)
Audi A4 B8 Limo - 2,0TDI 143hk (solgt)
Audi S4 C4 93 Avant - 2,2t quattro (AAN) (solgt)

Volvo S40 98 Sedan - 2.0l (solgt)

BMW E39 00-Touring - 520i manuel

 

Diagnoseverktøy til en rekke bilmerker.

Muligheter for kjøp av rimelig programvarelisens til alle resterende bilmerker ved behov.

Tillegg - 20pin overgang til eldre BMW'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemningsbilde:

Som dere ser er det flere som er interessert i hvordan prosjektet fører frem. Denne herlige søstra mi er stadig innom verkstedet for å kikke :))

 

stemningsbilde.jpg

 

 

Fikk ut girkassa i dag og hiver ut motoren i morgen. Gi meg beskjed om noen trenger en S4 automatkasse, da denne selges billig!

Neste uke blir blokken syredyppet om jeg får tid til dette. Mye jobbing om dagene, så blir da desverre ikke så mye tid til overs til mine egene prosjekter. Men jeg prøver alltid å få gjort noe når anledningene dukker opp :)

Audi A4 95 Limo - (solgt)
Audi A3 98 Sportback - (solgt)
Audi A6 03 Avant - 2,4 V6 (Tidligere pendlerbil)
Audi A4 B8 Limo - 2,0TDI 143hk (solgt)
Audi S4 C4 93 Avant - 2,2t quattro (AAN) (solgt)

Volvo S40 98 Sedan - 2.0l (solgt)

BMW E39 00-Touring - 520i manuel

 

Diagnoseverktøy til en rekke bilmerker.

Muligheter for kjøp av rimelig programvarelisens til alle resterende bilmerker ved behov.

Tillegg - 20pin overgang til eldre BMW'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha for en fin tilbakemelding RsTurbo94! Her kommer det en aldri så liten oppdatering til :)

 

Litt sent ute med å oppdatere nå, men bedre sent enn aldri sier nå jeg :)

Torsdag fikk jeg ut motoren, slik dere ser på bildene. Førstkommende onsdag er planen å få splittet denne. Rivd av toppen og tømt blokken for alle fasaliteter. Håper på at jeg får syredyppet den førstkommende torsdag, men jeg må først se hvorvidt tiden strekker til. Om to uker drar jeg på "foretningsreise" med firmaet mitt til Barcelona og blir borte i 5 dager, og det krever en del planlegging og forberedelser til dette også nå fremover. Men her kommer bildene:

 

img0408m.jpg

--

img0431gt.jpg

--

img0436zv.jpg

--

img0438k.jpg

--

img0472af.jpg

--

img0475od.jpg

Endret av MrGulliksen

Audi A4 95 Limo - (solgt)
Audi A3 98 Sportback - (solgt)
Audi A6 03 Avant - 2,4 V6 (Tidligere pendlerbil)
Audi A4 B8 Limo - 2,0TDI 143hk (solgt)
Audi S4 C4 93 Avant - 2,2t quattro (AAN) (solgt)

Volvo S40 98 Sedan - 2.0l (solgt)

BMW E39 00-Touring - 520i manuel

 

Diagnoseverktøy til en rekke bilmerker.

Muligheter for kjøp av rimelig programvarelisens til alle resterende bilmerker ved behov.

Tillegg - 20pin overgang til eldre BMW'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo vært ypperlig Deltaone, hvis de hadde drevet med det! Skal selvsagt forhøre meg om dette :)

Audi A4 95 Limo - (solgt)
Audi A3 98 Sportback - (solgt)
Audi A6 03 Avant - 2,4 V6 (Tidligere pendlerbil)
Audi A4 B8 Limo - 2,0TDI 143hk (solgt)
Audi S4 C4 93 Avant - 2,2t quattro (AAN) (solgt)

Volvo S40 98 Sedan - 2.0l (solgt)

BMW E39 00-Touring - 520i manuel

 

Diagnoseverktøy til en rekke bilmerker.

Muligheter for kjøp av rimelig programvarelisens til alle resterende bilmerker ved behov.

Tillegg - 20pin overgang til eldre BMW'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg hivd av toppen. Ble ikke så mye jobbing i dag, men litt har da blitt gjort :)

 

imagefgh.jpg

--

imageoir.jpg

--

imagevii.jpg

 

I morgen blir "inventaret" i blokken helt pelt i biter, slik at den blir klar for syredypping :)

Har også vært å hentet noen nye deler på BS-bildeler i Sandefjord i dag! Nam! :)

Endret av MrGulliksen

Audi A4 95 Limo - (solgt)
Audi A3 98 Sportback - (solgt)
Audi A6 03 Avant - 2,4 V6 (Tidligere pendlerbil)
Audi A4 B8 Limo - 2,0TDI 143hk (solgt)
Audi S4 C4 93 Avant - 2,2t quattro (AAN) (solgt)

Volvo S40 98 Sedan - 2.0l (solgt)

BMW E39 00-Touring - 520i manuel

 

Diagnoseverktøy til en rekke bilmerker.

Muligheter for kjøp av rimelig programvarelisens til alle resterende bilmerker ved behov.

Tillegg - 20pin overgang til eldre BMW'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår