Gå til innhold

Ettermontering av ryggekamera, VW Sharan 2012


jonahex

Anbefalte innlegg

Jeg har bestilt ny Sharan 140 TDI 4 Motion HighLine 7 seter 2012 med RNS 510 MP3 NAVI farge 300w, 10 høytalere og parkeringsassistent med sensorer.

Annet utstyr som er tilkoblet RNS 510

Bluetooth premium

iPhone/iPod connector

(hvis det skulle ha noe å si)

 

Fabrikken har problemer med underleverandør på ryggekamera, og bilen blir levert uten dette.

 

Skulle gjerne ha ettermontert ryggekamera, noen tips ?

(vil bruke RNS 510 skjermen, og en fordel med markerings stripene som justerer seg etter ratt utslag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har kjøpt Zenec E-go kamera og kufatec interface til RNS-510 (passat), men sliter litt med å montere det riktig. Har iallefall ikke fått opp noe bilde sålangt. Noen som har fått dette til å virke? Er også usikker på om jeg bruker en OK strømkilde, ryggelys-kilden ser iallefall ikke ut til å funke, og det står i kameradokumentasjonen at man ikke skal bruke det..

 

Når jeg setter bilen i revers får jeg bare opp litt forstyrrelser i det eksisterende skjermbildet (f.eks radio), uten at jeg får noe bilde fra kameraet.

 

Skal ta kontakt med bilradiospesialisten da det ikke fantes noe som helst dokumentasjon på kufatec interfacet, og jeg lurer på om jeg har gjort noe feil der.

 

 

Jeg har bestilt ny Sharan 140 TDI 4 Motion HighLine 7 seter 2012 med RNS 510 MP3 NAVI farge 300w, 10 høytalere og parkeringsassistent med sensorer.

Annet utstyr som er tilkoblet RNS 510

Bluetooth premium

iPhone/iPod connector

(hvis det skulle ha noe å si)

 

Fabrikken har problemer med underleverandør på ryggekamera, og bilen blir levert uten dette.

 

Skulle gjerne ha ettermontert ryggekamera, noen tips ?

(vil bruke RNS 510 skjermen, og en fordel med markerings stripene som justerer seg etter ratt utslag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du kodet MFD3 RNS510? Om du ikke monterer ett originalt High kamera med ekstern styremodul så må du kode MFD3 for low ryggekamera.

 

Selve kufatec interfacen skal vel kobles CAN-H, CAN-L, strøm og jord om jeg ikke husker feil. De finner du alle i quadlock kontakten til spilleren.

 

Kamera skal du kunne hente strøm til fra ryggelyset eller bagasjemontert sigarettuttak, eller parklysene. Men har du lyssensor som styrer bakelysene er det en dårlig ide.

 

Ofte er ett problem med uoriginale kamera at de operer på 12v. Men når du startet bilen og dynamoen går så får det omlag 14v som ofte fører til flimmer i skjermbilde.

 

Men det høres ut som du har koble ett eller annet alvorlig feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEi!

Tusen takk for responsen! Jeg har en drøss med oppfølgerspørsmål som jeg håper du kan se på ...

 

Jeg bare kødder, det er MFD2 jeg har. Fant akkurat monteringsanvisningene til Interfacet (36461), vel nesten - 36460, men det burde vel være det samme. Takk for tipsene, jeg har ikke koblet til de 4 ledningene til "hovedboksen", så det er vel derfor den ikke switcher over når jeg settern i revers.

 

Har heller ikke fått koblet til strøm korrekt tror jeg. Har aldri trikset med bilelektronikk før så er rimelig noob. Har du et bra tips for hvordan jeg skal få lagt kabelen pent fram til bilstereoen? Jeg har ingen anelse... :) Har iallefall fått åpnet opp bakluka og installert selve kameraet, og har fått åpnet opp midtkonsollen foran. Mangler bare en fornuftig "trase" gjennom bilen.

 

Mounting instructions på E-Go kameraet står det at nyere biler bruker pulse width modulation power feed på utvendige lys som ikke er brukbart for video/elektronikk pga forstyrrelser. Er dette tilfellet også på 2006 Passat? I så fall må jeg jo langt "inn i bilen" for å finne en fornuftig strømkilde, bagasjeromsåpner og vindusvisker er vel ikke brukbart som kilde? Strømforbruk er 80mA, men den må jo være PÅ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår