Gå til innhold

Girkasse havari........?!

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei dere.

Noen med erfaring med 2005mod GrVoyager 2,8 CRD automat?

Min tredje Chrysler GrVoyager dette med automat, den første med diesel. Ikke opplevd problemer tidligere med automatkassen, men har hørt mye negativt om disse.

Nå ser det faktisk ut som jeg også er på denne statistikken...

Tok ned bunnpanna, denne var "full" av gørr inkl noe metallspon...

Brukt kasse bestilles via nett, men "hater" å ikke finne årsaker til hvorfor ting streiker!

Noen som har noen tips til meg? Bilen har ikke rullet mange km, men har vesentlig vært brukt på småkjøring i nærområdet. Første tegn på unormal girkasse, var påtagende klakking ved pådrag eller når man slapp opp gassen, omtrent som sliten bakaksel/mellomaksel. Etter noen dager kom sluring ved normal kjøring uten særlig belastning. Så her om dagen var det stopp! 2 høylydte klunk og lugging, og idet jeg stanset kom noen klank til.....

Ingen respons på girspaken, bare noen knurrelyder i reversen. Med motor igang og girvelger i N, vil ikke bilen rikke seg, kassa låser totalt! Slår av motor og bilen triller fritt.

Anser kassa som blåst, så brukt kasse er i anmarsj.

Så til mitt spørsmål: Er det bare å sette inn en girkasse fra samme modell? Er det noen OBD som MÅ resettes før man starter opp motoren? Det kom ingen feilmelding (motorlampe lyste IKKE) når kassa havarerte.

Setter pris på om noen der ute har erfaring med dieselautomaten til Chrysler, og som kan gi meg noen svar på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg har ikke spesielt greie på den kassa du nevner her. Men jeg har bytta kasser på voyager selv og har kjørt i stykker noen. Jeg hadde ikke satset på å sette i kassa å prøve uten å resette. Hvis du da får feilmeldinger så blir det et helvete for deg og enentuelt lommeboka di. Men hadde samme symptomer på de kassene jeg har hatt som har ryki. Sist jeg bytta kasse så kostet det 250 kr å programmere den i bilen. Riktignok ikke like ny som din bil da.

1999 Chrysler 300M 2.7 LR
2003 Chevrolet Silverado 6.6 Duramax
2009 Mercedes Sprinter 318 V6 CDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da har min 2,8 CRD automat fått "ny" girkasse.....

Fikk tak i en brukt kasse fra 3,3 bensin. Samme girutveksling, noe lavere utveksling på "diffen" samt et skruefeste (deksel på bensinmotor foran svinghjulet) er eneste forskjell funnet så langt. Kjørt 50 mil og det fungerer greit. Ingen feilmeldinger på OBD, mulig den resatte seg da batteri har vært fjernet i en ukes tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Til de av dere som lurer....

Har kjørt i 1 år nå uten problemer. Skiftet olje og filter i sommer (før ferien) og denne så "ubrukt" ut.

Eneste (positive) forskjellen jeg har observert er liten "misvisning" på speedometeret.

GPS og speedo viser nå NØYAKTIG likt. Tidligere lå reell hastighet ca 3-5km lavere enn GPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Til de av dere som lurer....

Har kjørt i 1 år nå uten problemer. Skiftet olje og filter i sommer (før ferien) og denne så "ubrukt" ut.

Eneste (positive) forskjellen jeg har observert er liten "misvisning" på speedometeret.

GPS og speedo viser nå NØYAKTIG likt. Tidligere lå reell hastighet ca 3-5km lavere enn GPS.

 

Hei!

Hvor kjøpte du kasse, og hva var ca pris. Har en 3,3 som trenger ny kasse..

 

Eller selge den med def kasse?

 

bilen er jo ikke ny, '97. Går på gass så har lyst til å ha den litt videre. Koster jo laangt mer en bilen er verdt å sette den inn på automatkasseverksted for overhaling. Blir fort 30' (eller mer..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de av dere som lurer....

Har kjørt i 1 år nå uten problemer. Skiftet olje og filter i sommer (før ferien) og denne så "ubrukt" ut.

Eneste (positive) forskjellen jeg har observert er liten "misvisning" på speedometeret.

GPS og speedo viser nå NØYAKTIG likt. Tidligere lå reell hastighet ca 3-5km lavere enn GPS.

 

Hei!

Hvor kjøpte du kasse, og hva var ca pris. Har en 3,3 som trenger ny kasse..

 

Eller selge den med def kasse?

 

bilen er jo ikke ny, '97. Går på gass så har lyst til å ha den litt videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår