Gå til innhold

A6 modeller - kvalitets forskjeller

Ranger emnet


MrAudi

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg vurderer å skifte ut min solide, men gamle A100 Avant 1993 modell, med en nyere A6 Avant modell.

 

Men en kompis av meg, som er bil berger på Viking, skremmer meg med å si at ikke kjøp en eldre/tidlig modell av A6.

"Dette er den biltypen vi må berge flest av her i Drammens området", påstår han!

 

Det samme har jeg hørt av andre folk i forskjellige situasjoner:

At C4 modellen, som var så glimrende under navnet A100, ble «ødelagt» da de endret den til A6.

 

Så spørsmålet mitt er;

- når fikk Audi A6 modellen bedre kvalitet til det bedre igjen?

- fra hvilket år?

Min Audi er en 1993 model Avant 100, 2,6 liter V6 motor med automatgirkasse og el. soltak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi A6 type C4 er så godt som samme bil som 100 C4, er stort sett kosmetiske forskjeller. A6 C5 var belemret med noe mer feil enn forgjengeren, barnesykdommene ble utbedret etterhvert og ikke dratt med til C6 som kom i 2004.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg beholdt den bilen du har ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Quattro73 og takk for svar.

 

Jo det samme sa "bil berger" kompisen min, som du.

«Behold den A100 du har nå! Den har jo kun kjørt 180 tusen kilometer», mener han.

 

Men nå fikk jeg vite noe nytt. Stemmer denne modell inndelingen?:

C4 - 1995

C5 1996 - 2004

C6 2005 -

 

 

Men tilbake til spørsmålet, når ble A6 bedre?

 

Selv om min A100 er mekanisk ok, komplett service hefte og kjørt lite, er det omsider dessverre kommet synlig rust på begge hjulbuene foran. Og den rusten sprer seg som .....

Derfor vil jeg skifte.

Jeg har ikke noe i mot å kjøre gammel bil, men den skal se skikkelig ut. Dvs., ikke rust etc.

Jeg har tatt vare på min gamle A100 i 8 år nå, komplett service hefte osv., men det er kommet synlig rust det siste året, som ikke lar seg fjerne, men må skifte skjerm og lakkere … dyrt.

 

Samtidig er jeg også på jakt etter en «ny» A100 på FINN, men alle er jo graps. Ingen har jo tatt vare på bilen sin, slik jeg har gjort.

Jeg har hørt man si, at man brukte dårligere kvalitet på metaller, tykkelse på metaller i deler, karosseri etc. som gjorde at A6 fra 1997 ble så slitesterk elendig?

 

Men tilbake til spørsmålet mitt:

-Men når tok Audi til vett og gjorde A6 bedre igjen?

-2004 eller 2006 eller nyere modeller?

-ViMenn Bil ( se linken) påstår at A6 var best i årene 2001 til 2006!

-Stemmer det da?

 

http://www.klikk.no/motor/bil/article379486.ece

De skriver:

den andre enden av skalaen finner vi Audi, som med sin 24. plass befinner seg skummelt nær bunnen av tabellen. 38 prosent av Audiene må besøke billegen, med første generasjon Allroad som versting.

Gjennomsnittlig antall feil hos den Ingolstadt-baserte produsenten har gått ned de siste årene, noe som tyder på at de er på rett spor. De to beste modellene er dagens A6 og A4 fra mellom 2001 og 2005

Endret av MrAudi

Min Audi er en 1993 model Avant 100, 2,6 liter V6 motor med automatgirkasse og el. soltak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 100 C4 kom i 1991 og varte til 1997 (som A6 etter 1994) og C5 fra 1997 til 2004 da C6 ble lansert. A6 ble aldri bedre enn den var som C4 om det var akkurat det svaret du var ute etter, merk dog at dette er min personlige mening. Kosmetisk er nye A6 en nydelig bil, om jeg ville hatt en er en annen sak. Jeg er mest glad i de gode gamle modellene der man kunne fikse alt selv, minst mulig elektronikk osv.

A6 er heller ikke blant de bilene med mest feil, langt derfra. Broom hadde i fjor en liste over biler rangert etter antall feil pr 100 kontrollerte biler, med unntak av A3 og A4 Avant ligger Audi meget godt an :) Ikke ille med tanke på at bilene ofte er spekket med elektronikk, altså potensielle feilkilder. I en undersøkelse publisert i nettavisen februar i år ligger Audi A6 som nummer 3 blant de 2006-modellene med minst feil. Når noen påstår at Audi har mye feil så bekrefter det at de ikke er helt oppdaterte, veldig mange bilmerker har høyere feilrate.

 

Forresten, det koster ikke mye for to nye skjermer til din 100, pris på lakkering varierer mye.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilene i den testen var tre år gamle eller mer, dvs 2008-modell eller eldre. Om de hadde hatt en "interoversikt" for Audi så hadde nok A6 kommet meget bra ut, noe dårligere med A3 og A4 Avant.

De store bilmerkene BMW, Volvo, VW og Mercedes har omtrent samme feilprosent som Audi ;)

 

Nye forskjermer til din koster 1395,- / stk på NBS.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for tipset på skjermer.

Men det er lite trolig at jeg skifter, for jeg tenker på hva med ikke er synlig rust?

 

Vedr. testen er det jo akkurat en slik test, som er verdt noe for meg som ikke kjøper nytt.

En ny bil har vel lite feil?

Nei, det at testen er av eldre biler, som er verdt noe for meg.

 

Nå tror jeg at jeg skal begynne og « skule» på en Honda Accord pga. de vinner tester etter tester (bruktbil) :uhhmmwhat?:

Min Audi er en 1993 model Avant 100, 2,6 liter V6 motor med automatgirkasse og el. soltak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Både C4 og C6 (4F)-modellene er svært bra, er vel C5-modellene som er av mest varierende kvalitet. Men da er det helst 2,5TDI V6 motorene og tiptronic-kassene som er belemret med flest feil. C6 eller 4F-modellene som den også kalles, er også av meget bra kvalitet. Den kom vel i 2004 som 2005-modell (sedan) og 2005 som 2006-modell (avant).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både C4 og C6 (4F)-modellene er svært bra, er vel C5-modellene som er av mest varierende kvalitet. Men da er det helst 2,5TDI V6 motorene og tiptronic-kassene som er belemret med flest feil. C6 eller 4F-modellene som den også kalles, er også av meget bra kvalitet. Den kom vel i 2004 som 2005-modell (sedan) og 2005 som 2006-modell (avant).

 

Hva er F4 da?

Min Audi er en 1993 model Avant 100, 2,6 liter V6 motor med automatgirkasse og el. soltak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Personlig liker jeg veldig godt C4, har en '97 2,5tdi (r5) selv som jeg ikke har hatt noe nevneverdige problemer med i løpet av de 5 årene jeg har hatt den, starter til og med i -20 :) I sommerferien kom det også en 2003 C5 1,9tdi inn i familien, som egentlig virker som en veldig solid bil. Unngår man automat og 2,5tdi på C5 modellen, vil jeg påstå man har en god og pålitelig bil, til tross for forstillingen som man muligens må bytte stagene på hver 100 000km.

 

Uansett hva du bestemmer deg for, kan du komme bort i mandagsbiler, men slik er det vel for flere merker også. Eller man kan være heldig, som søskenbarnet mitt, han har den fryktede v6 2,5tdi med tiptronic, og har kjørt 260 000km uten noen problemer - med chip til og med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C4 er nok noe av det beste de har laget før 4F/C6 :) Er også enig med deg ift. C5, bra bil om man unngår 2,5TDI og tiptronic. Det med forstillingen er en svakhet, men ingen stor kostnad har jeg forstått. Har også hørt noen som ikke har hatt problemer med 2,5TDI, men det hører til sjeldenhetene, dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

:thanks

C4 er nok noe av det beste de har laget før 4F/C6 :) Er også enig med deg ift. C5, bra bil om man unngår 2,5TDI og tiptronic. Det med forstillingen er en svakhet, men ingen stor kostnad har jeg forstått. Har også hørt noen som ikke har hatt problemer med 2,5TDI, men det hører til sjeldenhetene, dessverre..

 

 

 

Takk for svar alle sammen!

 

Jeg kommer til å gå for en avant 4F/C6 2006 modell.

Men ikke før om ca. ett år. Håper da på å finne en avant som ikke koster over 200 tusen og gått lite.

De som nå selges på FINN, er alle i 25- tusen km i året klassen ( leasing biler?)

 

Det er to momenter som tilsier at jeg ikke vil kjøpe C5 modellen:

For det første:Kundemottaker ( vedlig flink og tillitsgivende) på ett Møllerverksted (vil ikke si hvor) skjønte ikke poenget da jeg sa at jeg skulle skifte ut min C4 med en C5

"Det er jo den samme bil", sa han!

 

For det andre; en kompis om er bilberger i Viking advarte meg.

C5 er den bilmodellen vi må berge oftest!

Styr unna!

C4 er bygd som en tank, mens C5 er såkalt "miljøvennlig" bil og har tynnere finish i karosseri og deler.

 

Behold C4 så lenge du kan, sa han!

Min Audi er en 1993 model Avant 100, 2,6 liter V6 motor med automatgirkasse og el. soltak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt at C4 og C5 er mye samme bil og jeg er mye inne på forumet til VW-Audi klubben. Da er det jo litt rart at kvaliteten på C4 skal være bedre enn den som kom etter.. Han i Viking sa vel ikke noe om hva slags motor det satt i de C5-modellene han hadde berget? :)

 

Ift. kjørelengde, så har en bil i denne klassen gjerne gått litt lenger enn andre biler, men det er alltid mulig å finne noen med lavere km-stand. 20.000 - 30.000 km årlig er i alle fall ikke uvanlig. Min har gått ca 14' årlig, men det er nok uvanlig. Hvis det er en leasingbil som selges, så skal dette være opplyst. Til den prisen med ok km-stand blir det vel en 2,0 tdi eller 2,4 da? Lykke til med valg av A6 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt at C4 og C5 er mye samme bil og jeg er mye inne på forumet til VW-Audi klubben. Da er det jo litt rart at kvaliteten på C4 skal være bedre enn den som kom etter.. Han i Viking sa vel ikke noe om hva slags motor det satt i de C5-modellene han hadde berget? :)

 

Ift. kjørelengde, så har en bil i denne klassen gjerne gått litt lenger enn andre biler, men det er alltid mulig å finne noen med lavere km-stand. 20.000 - 30.000 km årlig er i alle fall ikke uvanlig. Min har gått ca 14' årlig, men det er nok uvanlig. Hvis det er en leasingbil som selges, så skal dette være opplyst. Til den prisen med ok km-stand blir det vel en 2,0 tdi eller 2,4 da? Lykke til med valg av A6 :)

 

Hei og takk for svar.

joda .. det blir en C6 med 2,4 motor. og automatgir... etterhvert

 

Han "kundebehandler på Møller" sa også at A6 bør-skal være med V6 motor. (sagt i en mer personlig følelse kommentar)

Tubomotoren på 2 liter er lett utsatt for koksing, så styr unna sa han med mer ettertrykk!

Han sa også at C4 var lik C5 mekanisk. Dvs. samme ramme, hjuloppheng osv. osv. Dvs. den samme bil, så hvorfor skifte fra C4 til C5 bare for å betale dyrt for nye lykter og litt endret utseende utvendig og i kupeen, sa han?

i tillegg er C4 mer robust!

 

Gjennomsnitt kjørte km. for en bil i Norger skal være på ca. 12 tusen km., hvis jeg ikke husker feil?

( jeg kjører ca. 6 tusen km. i året).

 

Viking bilbergeren sa ikke noe om motortype på C5'n.

 

hilsen Erling

Endret av MrAudi

Min Audi er en 1993 model Avant 100, 2,6 liter V6 motor med automatgirkasse og el. soltak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår