Gå til innhold

Lyslist (fjernlys) på taket...

Ranger emnet


MacPhisto

Anbefalte innlegg

Min Suzuki Grand Vitara er 181.1 cm bred så den kan ha toppmarkeringslys, og toppmarkeringslys kan stå sammen med lyslist på taket. Har jeg lov å ha fire fjernlys på taket?

 

Hvorfor: pendler daglig forbi skog i ca 2 timer, ikke bare en gang jeg har måtte ut i grøfta for å redde bil og elg. Føler at orginallysene ikke gir tilstrekkelig belysning.

 

Ps, tråden er om hva er lov å ha på bilen av fjernlys! Seriøse svar takk.

 

Bilen har festerails.

12170d1312915610-wrapping-my-grand-vitara-pictures-bilde-4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På personbil har du maks lov å ha 4 fjernlys. Har du 2 originale, so har du lov å ettermontere 2 ekstralys. (det skal være partal)

Har du råd, so er Hella Luminator Xenon ikkje det dummaste valget, Dei lyser ganske bra, so for å få dei godkjente, (pga lux) so er reflektoren laga slik at den sprer lyset ganske bra. So lysbildet er ganske bredt og det skal nok gå greit å få auge på elg i nærheiten av vegen.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Todlef og takk for innspill, når det gjelder antallet så er det greit å ha to ekstra lys, og jeg tror jeg har skjønt at jeg må holde meg under 480 lux for at det skal være godkjent. Jeg er mer usikker på om det er lov å plassere dem på taket, jeg har sett noen med LED list på taket som skal være innenfor 480 lux, men er de tillatt å ha der? Se vedlagt bilde der jeg har tegnet inn lyslisten.

Regler for å ha toppmarkeringslys på biltak er 180 bred, og min er 181.1 bred.

 

[ATTACH]24077[/ATTACH]

post-19764-13804853483082_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet i fra en artikkel på dinside.no

 

Toppmarkeringslys

Kjøretøyer med bredde under 180 centimeter (de fleste personbiler) skal ikke være utrustet med toppmarkeringslys.

 

Kjøretøyer med bredde mellom 180 og 210 centimeter kan være utrustet med toppmarkeringslys, mens kjøretøyer med bredde over 210 centimeter skal være utrustet med toppmarkeringslys.

 

Ekstra takmonterte fjernlys med egen parkeringslyspære (såkalte kombinert-lykter) kan brukes som toppmarkeringslys, men kun hvis andre toppmarkeringslys ikke samtidig er tent.

 

Altså, en lysbar med fjernlys og med toppmarkeringslys kan monteres min bil som er over 180 cm bred?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår