Gå til innhold

Bytte bremser Audi A4 -96 (t.o.m -99) FWD/ Replace brakes Audi A4 -96 (t.o.m -99) FWD

Ranger emnet


Karln

Anbefalte innlegg

Dette er en GUIDE om hvordan man bytter bremser på Audi A4 mod 96-99, tror kanskje -95 faller innunder samme guide, antageligvis også A6 i samme årsmodeller.

 

OBS! jeg er bare en hobbymekaniker, og funksjonelle bremser er viktig på en bil, så jeg viser bare hva jeg har gjort, men tar ikke ansvar for evt feil som blir gjort av andre. Bremser bør selvfølgelig byttes hos forhandler for å være sikker. Personlig syns jeg jobben var ganske grei, og ser ingen grunn til å betale verkstedet i dyre dommer for å få gjort dette. Jeg bytta for en drøy mnd siden, og alt har fungert optimalt siden. Etter hva jeg har forstått han man ifølge norsk lov, lov til å reparere alt på sin egen bil.

 

- Da kan vi begynne:

Et godt tips er å ha på rustløser (aka CRC, 5-56, 3-36 osv..) på alle bolter og muttere som skal løsnes, i god tid før du faktisk skal løsne de, da den bruker litt tid på å trenge inn. Gjør du dette er sjansen for skru over gjenger osv litt mindre :)

 

Først litt om delene:

 

Jeg undersøkte flere steder og leste en del på forskjellige forumer for å få en grunnkunnskap om pris og kvalitet. Her er prisundersøkelsene jeg har gjort:

 

BILTEMA:

_______________________________________________________________________

Skiver: Foran 499,- x2 = 998,-

Bak 349,- x2 = 698,-

Klosser: Foran 279,- x2 = 558,-

bak 199,- x2 = 398,-

Monteringssett: = 300,-

_______________________________________________________________________

SUM BILTEMA: = 2952,-

 

_______________________________________________________________________

BILTEMA Calipers:

 

caliper vag bak: = 699,- /stk

Caliper vag foran = 599,-/stk

Repsett: = 89,-/stk

_______________________________________________________________________

 

 

FCP groton: (USA)

_______________________________________________________________________

Skiver: Foran 296,- x2 = 592,-

Bak 210,- x2 = 420,-

Klosser: Foran = 371,-

bak = 270,-

=1650,- *1,25(mva)+200tollgebyr+500frakt

_______________________________________________________________________

SUM FCP =2800,-

 

 

BS bildeler: (Sandefjord)

_______________________________________________________________________

skiver: Foran EBC orginal =1049,-

bak = 999,-

 

Klosser Foran EBC orginal =399,-

bak =199,-

_______________________________________________________________________

SUM BS Bildeler =2646,-

 

 

Norskbildelsenter:

_______________________________________________________________________

skiver Foran: = 940,-

bak: = 800,-

 

Klosser foran: = 551,-

Bak: = 328,-

_______________________________________________________________________

SUM Norskbildelsenter = 2619,-

 

 

 

Mekonomen: > 3000,-

 

 

 

Som du ser ovenfor er ikke prisforskjellene de helt store, så jeg valgte ut ifra kvalitet, og har hørt at EBC-bremser skal være av god kvaltitet. Biltema sine klosser har rykte på seg for å sote mye, og møller bil gadd jeg rett og slett ikke sjekke da de stort sett kjører dobbel pris eller mer.

I ettertid savner jeg slitespor på EBC-bremsene mine, og syns de ruster merkelig fort etter de har stått stille en dag, men mulig det er helt vanlig. Funskjonaliteten er det i hvertfall ingenting og si på, og det er jo det som er det viktige.

 

Da jeg fikk av bremsene og kalipterne konkluderte jeg med at det kunne være en god investering å bytte kaliptere samtidig. Da trege kaliptere gjerne vil føre til hyppigere slitasje på bremsene, og de vil gjerne ikke holde like lenge som de skulle gjort. Med litt skeptis dro jeg til biltema for å handle, for de hadde ca. halv pris av neste mann på prislista. Kjøpte alle 4 kalipterne og til min store overaskelse når jeg sammenligna de med de orginale kalipterne som satt på bilen, klarte jeg ikke ense en eneste liten forskjell på de. Så bare dumt å kjøpe "orginale" til 2-3ganger prisen når biltema sine sikkert kommer fra samme fabrikk, bare uten audi-logoen.. På disse følger det med nye glidebolter til brakettene, så ikke kjøp disse hos mekonomen i tillegg, hvor de skulle ha ca.300,- for de. Men, OBS! når du kjøper kaliptere hos biltema, sjekk oppi esken at du har fått en høyre og en venstre, for jeg fikk like 3 ganger! De skal være speilvendte i forhold til hverandre, altså bremseslangen skal inn på motsatt side osv..

IMG_1728.jpg

Img_1728

 

Når det kommer til hjullager foran er det ikke nødvendig å bytte disse såssant de ikke er utslitt. Det kan kjennes ved at du jekker opp bilen så hjulet henger fritt, så prøver du å lea litt på det alle veier for å kjenne om det er slark i det. Virker det fast og fint er det ingen grunn til å bytte det. Det er umulig å si hvor lenge et godt hjullager har igjen, det kan holde alt fra til i mårra eller gå 10år til. Er det helt gåent vil du høre en raslelyd når du kjører, og det vil utvikle varme. Hvis det er slark i hjulet når du lear på det, kan det være at at senterbolten i navet kan være for dårlig skrudd til, og da kan du prøve å stramme den litt igjen. Hvordan stramme kommer jeg tilbake til senere.

 

Når det gjelder hjullager bak vil jeg anbefale å bytte de i samme slengen, uansett. Av den enkle grunn at ytre ring av indre og ytre hjullager bak (det er både indre (størst) og ytre (minst) hjullager) er presset inn i i bremsskiven, og de ringene kan være veldig vanskelig å få ut igjen av den gamle bremseskiven uten å ødelegge de, for de sitter meget godt og er vanskelig tilgjengelige. Tror jeg ga ca. 350,- for indre og ytre hjullager bak på biltema.

 

"edit: ---> Ikke fornøyd med biltema sin hjullager, er min nyeste erfaring. Tok opp for å se hvodan ting så ut etter jeg hadde kjørt med det en stund, og til min store overraskelse var det spon i ene ytterlageret, og det andre ytterlageret var helt ødelagt (knekt). Dette hadde skjedd etter ca.150mil. Noen småhakk i innerlagrene også. Mulig jeg fikk av et dårlig parti, men tør i alle fall ikke prøve de igjen. Feilkilder kan også være for lite fett inni lageret, eller at jeg har stramma for hardt. Stakk uansett på mekonomen å kjøpte hjullager der, til ca.600kr/side syns jeg å huske. Handla også et par tuber CRC lagerfett der, da jeg har lest diverse negative ting om biltema sitt lagerfett. Hvorvidt kvaliteten på biltema sitt fett er bra eller ikke vet jeg ikke for sikkert, men ville ikke ta noen sjanser."

 

Så til jobben, Foran:

Foran er desidert enklest. Her jekker du opp bilen (naturligvis) og tar av hjulet. Da er i prinsippet bremseskiven løs, da det er hjulboltene til felgen som låser skiva i navet. Men kalipteren sørger for at det ikke er mulig å få av skiva.

 

Så da må kalipteren løsnes. Først skrur du av bremserøret, og blender røret slik at det ikke kommer noe smuss inn i systemet.

IMG_1741.jpg

Img_1741

Så løsner du den lille braketten som sitter på kalipteren hvor bremseslangen går over til bremserøret og ABS-ledninger er festet. det er en liten 8-9mm sekskanta bolt.

IMG_1751.jpg

Img_1751

Da er det bare å sku av de to 17mm boltene på brakketene, så er kalipterene med klossene løs, og bremseskiva kan dras av navet.

IMG_1907.jpg

Img_1907

IMG_1720.jpg

Img_1920

 

Så løsner du glideboltene som fester kalipteren i braketten, slik at du får ut klossene osv.

IMG_1763.jpg

Img_1763

Braketten rengjorde jeg slik at glideflatene/sporene skulle bli rene og pene igjen. Så smurte jeg et syltynt lag med fett på alle glideflater både på braketter, klosser og kaliptere sånn at alt skulle kunne gli lett frem og tilbake. Da slipper klossene lettere taket på skiva når du slepper opp bremsen igjen, og da vil bremsene holde lenger. Bare pass på å ikke få noe fett på bremsebelegget, da det naturligvis vil føre til redusert bremseeffekt.

IMG_1761.jpg

Img_1761

Monter sammen den nye kalipteren igjen med de nye klossene, hvorav den bremseklossen med de 3 "tennene" på baksiden skal presses inn i stempelet. Det er ingen forskjell på klossene til høyre og venstre side. Bare forskjellig foran og bak, og indre og ytre kloss på skiven. Pass på at glideboltene er godt smurt inn i fett e.l før du setter på "pluggen". Fett fortrenger vann og luft, som igjen hindrer rust, som igjen vil føre til forlenget levetid grunnet at alt glir lettere.

Når den er komplett er det bare å begynne å montere bremsene på bilen igjen.

Den lednignen som sitter på indre bremsekloss er for biler som kan registrere slitt bremsebelegg, noe min ikke har oppsett for, så den gjorde jeg kort prosess på og klipte rett av.

IMG_1767.jpg

Img_1767.

Sett på den nye bremseskiva og fest den med en hjulbolt for enkelhets skyld.

IMG_1769.jpg

img_1769

Så skrur du på plass braketten med kalipteren ved hjelp av de to 17mm boltene igjen.

IMG_1742-1.jpg

img_1742

Skru på plass den lille braketten som holder bremseslangen og ABS-ledningen igjen, og skru bremserøret inn i kalipteren igjen. Pass på at alt sitter relativt godt, og vips, så er du ferdig på den ene siden foran! Samme prosedyre på motsatt side.

 

Så bytter vi bak:

Litt mer innviklet her, da hjullagere osv må av, men helt overkommelig.

Også her starter vi med å heve bilen og ta av hjulet :) Så løsner du bremserøret fra bremseslangen. (du kan ikke bare løsne bremseslangen rett fra kalipteren desverre, da bremseslangen og mutteren er som en fast del. Er ikke bremseslangen løs i andre enden, vil den bare vri seg). Skal du bytte bremseslangen uansett (som kan være en fordel hvis den gamle begynner å bli sliten) kan du jo bare klippe den av istedet, men når du skal montere det sammen igjen må du skru bremseslangen inn i kalipteren før du skrur den fast i bremserøret.

IMG_1821.jpg

Img_1821

På min satt overgangen fra bremserøret til bremseslangen passe godt, og det endte med at jeg skrudde sprekk i mutteren til bremserøret, så jeg måtte bytte dette (husk rustløser i god til før du begynner å skru). Jeg kjøpte bremesrør og bremseslange hos mekonomen for ca.600,- for begge sider. litt tuklete å løsne bremserøret i fremkant grunnet dårlig plass. Bremserørene skal være ca.51cm og kom som et rett rør (metervare). Du må altså bøye det til selv. Når du bøyer det kan det være en fordel å gjøre det rundt et stort rør e.l, slik at du ikke knekker det.

IMG_1796.jpg

img_1796

IMG_1795.jpg

img_1795

Så løsner du vairen for håndbrekket. En lur måte å få til det på er å dra på håndbrekket, sette på en klemme slik at fjærbrakettene holdes sammen, også løsne håndbrekket igjen. Da er det bare å nappe vaieren ut av fjærbraketten. På de nye kalipterene følger det med nye fjærbraketter osv, så da er det bare å nappe av den lille låseringen som fester håndbrekkvaieren til fjærbraketten.

IMG_1824.jpg

Img_1824

Da er det klart for å løsne kalipteren. Den er festa med to umbracobolter i braketten. Skru opp disse og kalipterene skulle være løs.

IMG_1828.jpg

img_1828

Men på den bakre kalipteren må stempelet skrus inn for at den skal sleppe. Det vil antageligvis hindre deg i at du klarer å dra den av skiva pga at klossene ligger såpass inntil, at de ikke kommer forbi den ytterkanten på skiva som ikke er slitt ned. Så da må du løsne skiva og, slik at kalipteren blir med av.

Da presser du forsiktig ut navkoppen med et flattjern eller noe.

IMG_1829.jpg

img_1829

Så tar du ut låsepinnen med mutterlåseringen. og skrur av navmutteren. Da er skiva løs, og det er bare dra den ut. men da vil det ytre lageret følge med ut, kanskje det indre også. Merk deg rekkefølgen og retingen på lagerdelene, slik at du får det på plass igjen slik det var.

IMG_1831.jpg

img_1831

For å få kalipteren til å sleppe skiva bruker du vinkelsliperen til å pusse av et stykke av ytterkanten på begge sider på skiva, slik at du kan dreie kalipteren til det område du har pussa, slik at du får dratt den av.

IMG_1836.jpg

Img_1836

Da er det bare å demontere kaliptere, brakett og klosser. Brakett rengjør du og smører slik som foran før du monterer det igjen. Et problem jeg hadde her var at minst en av glideboltene hadde rusta seg skikkelig fast, det var ikke mulig å lea på den. Siden det virka som om det bare var møller bil førte disse, og tok ca.1000,- per brakett, fant jeg ut at det var en god investering å prøve å fikse den gamle selv. Nye glidebolter fulgte med den nye kalipteren, så det var bare å prøve å få ut den gamle. Det jeg gjorde var å borre et lite hull i bakkant på braketten der glidebolten hadde grodd fast, så bruke dor og slegge for å banke den ut igjen. Det jeg mener ved at den satt godt, var jeg slo skakk et dor i første forsøk. Så jeg måtte borre et større hull slik at jeg fikk plass til en større dor før jeg klarte å slegge den ut.

IMG_1839.jpg

img_1839

IMG_1842.jpg

img_1842

Så tok jeg et passende bor og borra opp glidesporet til glidebolten i brakketen, slik at det ble bedre plass til den nye glidebolten. Det er bedre at det er litt for god enn litt for dårlig plass der. Dette sporet vil ikke utsettes for mye juling uansett, da det er merkverdig liten bevegelse som skal til for at klossene presses inntil skiva. Så sveisa jeg igjen hullet i bakkant.

IMG_1849.jpg

img_1849

Monter sammen den nye kalipteren med braketten og de nye bremseklossene. Rengjør glideflatene og smør de inn med tynt lag fett. Husk å fyll glidesporene og mansjettene til glideboltene med fett.

IMG_1855.jpg

Img_1855

IMG_1856.jpg

img_1856

IMG_1858.jpg

img_1858

De to små metallbitene som ligger mellom bremseklossene på det øverste bildet fant jeg vel egentlig ikke helt ut hvordan jeg sku bruke, så jeg lot dem ligge, men må være noe med brakketsporene. (tar gjerne imot tips her, håper de ikke var esensielle. Bilen bremser da vaffal bra uten.. ;))

 

Så må du flytte ABS-ringen fra den gamle skiva over på den nye. Bruk en dor med gummitupp e.l. og bank forsiktig på baksiden til ringen gjennom hjulbolthullene på bremskiva til den løsner. Så rengjør du den og banker den forsiktig på den nye skiva. Viktig at den ligger helt ned til stoppekanten hele veien rundt, slik at den får en jevn avstand mot ABS-sensoren ved rotasjon.

IMG_1840.jpg

img_1840

Så finner du frem det nye lageret (indre) og tar ytterringen på lageret og presser (banker pent) den ned i baksiden på den nye skiva. Lagerene skal peke med kon inn mot hverandre. Det jeg gjorde var jeg fant en pipe som passet akkurat på de nye ytterringene og banket på dette med en gummiklubbe på dette, henholdsvis 38mm på innerlageret og 32mm på ytterlageret. Pass på ikke lag hakk eller noe i den nye lagerringen. Det kan gli lettere på plass hvis du smører veggen inn med litt fett først. Sørg for å bank det helt inn til det ikke kommer lenger. Det samme gjør du med ringen til det ytre lageret, bare på andre siden av skiva. (lagrene skal peke mot hverandre). Indre lager skal plasseres komplett i bremseskiven og simmerringen skal så bankes forsiktig innpå til den ikke går lenger inn. Sørg for å ha på forholdsvis mye lagerfett! Den beste måten å gjøre det på er å legge en stor haug med lagerfett i hånda, så banker du "undersiden" av lageret mot fettet hele veien rundt, helt til du ser at fettet pipler opp på "oversiden" av lageret. det tar litt tid, men da er du sikker på at lagerrullene går i fett, og det er veldig vikig! fyll fett også rundt lageret. (bilder kommer senere)

IMG_1843.jpg

img_1843

Rengjør så navet for gammelt smuss og fett og sett det inn i nytt lagerfett.

 

Så setter du på skiva, pass på å ha masse fett inni skiva og, men ikke få fett på skivens overflate der klossene skal presse sammen.

Smør/bank det ytre lageret inn i lagerfett og plasser det inn i skiva rundt navet, hvor konen skal peke fra deg, altså inn mot midten. Så setter du på låseskiven og mutteren. Viktig at alt vasser i fett! Så skrur du på navmutteren. En vanlig metode er å skru til mutteren pent, samtidig som du vrir på skiva med hånda. skru mutteren helt til skiva blir litt tyngre å dreie, så løsner du mutteren litt helt til skiva begynner å gå forholdsvis lett igjen. Kjenn etter at det ikke er slark i skiva, hvis det er det må du stramme skruen litt igjen. Sett på mutterlåseringen og låsepinnen (i rekkefølge som vist på bildet, bare at låsepinnen mangler på bildet.) ha fett i nav-/fettkoppen, og klem den inn igjen.

 

En annen metode, som jeg fikk høre av en kar på et mekonomen-verksted, er å skru til mutteren pent, for så å sette på hjulet og kjenne etter slark. er det litt slark, tar du av hjulet igjen, og strammer litt til. Det er nesten bedre at det er bittelitt slark, enn at man har strammet for hardt. Han mekonomen karen sa at den vanligste feilen var at folk stramma for hardt. Jeg brukte den siste metoden, kjørte et stykke, kjente etter slark, og stramma litt til. Hvis man strammer for hardt, og lager et lite hakk eller slitasjespor i lageret, kan det alledrede være på god vei til å væra gåent.

IMG_1846.jpg

img_1846

IMG_1847.jpg

img_1847

 

OBS! Sjekk avstand mellom ABS-sensor og ABS-krans før du monterer på kalipter. Avstanden skal være så liten som mulig. Drei på bremseskiva mens du ser etter at avstanden mellom krans og sensor er konstant. Er avstanden for stor vil du få en feilmedling når du begynner å kjøre, og ABSen bil kutte ut. Skulle avstanden være stor etter montering kan sensoren nappes litt ut med en tang, hvis det ikke er nok, har du ikke fått banket ytteringen på indre lageret helt på plass. (dette gjelder bak)

IMG_1864.jpg

img_1864

 

Så skrur du bremseslangen tilbake i kalipteren før du monterer kalipteren tilbake på bilen ved hjelp av de to umbracoboltene.

IMG_1813.jpg

img_1813

Så skrur du fast bremseslangen i bremserøret. Husk den lille klipsen som sitter i overgangen. Så trer du vaieren til håndbrekket inn i fjærbrakettern og setter på låseringen. Det kan være en fordel å tre vaieren inn i sporet sitt og dra på håndbrekket for at låseringen skal gli lettere inn i sporet sitt. Sjekk at alle bolter og muttere sitter som det skal, og vips så er du ferdig på ene siden bak. Samme prosedyre på motsatt side.

IMG_1818.jpg

img_1818

 

 

Når du har fått bytta ferdig må systemet luftes. Det kan være greit å trykke ut den gamle bremsevesken og ha på ny, da alle oljer skal byttes med tiden. Fyll opp beholderen igjen og begynn å lufte. Det sies at det skal luftes lengst fra bremsebeholderen først, altså bak. På biltema kjøpte jeg et par gjennomsiktige "bremselufteslanger" som har en enveisventil i enden. (39,-) Grunnet den gjennomsiktige slangen er det lettere å se luftboblene.

IMG_1816.jpg

Img_1816

Så begynner vi å lufte på ene siden bak, samme hvem side du begynner på. Det er greit å være to for å gjøre dette.

Tre den gjennomsiktige slangen på luftenippelen på kalipteren og løsne luftenippelen. (bare skru den opp en halv omdreining e.l slik at bremsevesken kan strømme gjennom). De andre luftenipplene på de andre kalipterne må være stengt/skrudd til. Så går den ene å pumper forsiktig på bremsepedalen (med bilen av) mens den andre ligger å ser om det kommer luftbobler. Når boblene tar slutt og det strømmer ren bremseveske, trykker du bremsepedalen sakte ned mens den andre strammer til nippelen, for at det ikke skal komme luft i systemet igjen. Så setter du på beskyttelseshetten igjen og fortsetter til neste hjul bak og gjennomfører samme prosedyre. Så tar du foran. Pass på at beholderen med bremseveske aldri går tom, slik at luft ikke presses inn i systemet igjen.

IMG_1859.jpg

Img_1859

I min instruksjonsbok sto det at jeg skulle bruke Dot 4+. Dette kjøpte jeg 2stk av på biltema for ca.40,- hver. greit å ha to hvis det skulle lekke mye mens du lufter.

Ta deg en kjøretur bruk og bremsene aktivt slik at de boblene som er igjen i systemet får flyttet seg til kalipterene. Gjenta lufteprosedyren igjen helt til bremsepedalen blir normalt hard igjen. (den skal være hard når bilen går og bremsekraftforsterkeren er i drift.) Er alt tett og lufttomt skal det ikke gå ann å bånne bremsepedalen.

 

Det var ca en mnd siden jeg bytta bremser da jeg skrev denne, så noe kan være glemt, men jeg skal fylle etter hvis jeg kommer på noe. Hvis det er noe som mangler/noe du lurer på, er det bare å spørre, så skal j svare så godt jeg kan :)

 

Til slutt en liten krabat jeg fant i det jeg skulle legge meg ned å lufte VF, og han var jaggu svær! ser ikke etnisk norsk ut ;) Noen som vet hva det er??

IMG_1863.jpg

Img_1863

 

Og jeg sier som RR i p3;

- har du ros, si det til alle. Har du ris, si det til meg ;)

 

Håper dette var til litt hjelp, og lykke til!

Endret av Karln
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kjempefin Guide!!!!

 

Regner med det er flere som benytter seg av denne....

 

Jeg skal til med samme jobben framme på min '96 A4 Avant 1.8i 20V...

 

Må da for sikkerhets skyld spørre...siden min har originalt IKKE-ventilerte skiver, så vurderer jeg å bytte til ventilerte som selges hos Biltema.

Jeg sjekket med Møller idag,og de sier at oppgradering til ventilerte skiver/kalipere ikke er noe problem da de har samme innfesting/hullavstand på braketten.

Jeg regner da med at jeg må kjøpe deler som står under 1.8T-utgaven i Biltemakatalogen?...

 

665040 A4 95-2.97 BREMSECALIPERE VW VF 57mm ate vent.skivor 599.00

665041 A4 95-2.97 BREMSECALIPERE VW HF 57mm ate vent.skivor 599.00

 

og tilhørende skiver/klosser selvfølgelig...

 

Er jeg korrekt? c",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefin Guide!!!!

 

Regner med det er flere som benytter seg av denne....

 

Jeg skal til med samme jobben framme på min '96 A4 Avant 1.8i 20V...

 

Må da for sikkerhets skyld spørre...siden min har originalt IKKE-ventilerte skiver, så vurderer jeg å bytte til ventilerte som selges hos Biltema.

Jeg sjekket med Møller idag,og de sier at oppgradering til ventilerte skiver/kalipere ikke er noe problem da de har samme innfesting/hullavstand på braketten.

Jeg regner da med at jeg må kjøpe deler som står under 1.8T-utgaven i Biltemakatalogen?...

 

665040 A4 95-2.97 BREMSECALIPERE VW VF 57mm ate vent.skivor 599.00

665041 A4 95-2.97 BREMSECALIPERE VW HF 57mm ate vent.skivor 599.00

 

og tilhørende skiver/klosser selvfølgelig...

 

Er jeg korrekt? c",)

 

 

bytta nettopp skiver fremme på min 1.8 sedan fra 95. var på møller å kjøpte skiver, disse var ventilerte, noe de gamle ikke var, men tenkte ikke noe særlig mer over det. Gikk vel egentlig utifra at det bare var blitt endringer i løpet av åra.

Problemet oppstod derimot da skiva var satt på bilen og caliper-holder, skulle på. Den gikk jo selvfølgelig ikke over skiva.

 

En kjapp test med skyvelæret avslørte at åpningen på caliper-holder var rundt 17mm (pussa vel bort en del rust etter dette så ble sikkert litt større etter hvert) mens skiva målte 22mm. Altså dårlig deal.

 

Så da var det bare å ta av skive igjen ordne med transport til møller og få tak på riktig type. Fikk da uventilerte, som jeg mener å hukse målte 13mm. Så det var da bare å kline alt sammen igjen, og dra på testtur :)

 

edit: Må forresten takke for flott guid, den hjalp meg masse når jeg bytta:)

Endret av - Pal -

1995 Audi a4 1.8adr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott guide. Har bare en kommentar ang. simmerringen ved indre lager bak. Denne skal festes i bremseskiva, ikke ligge løst på akselen bak lageret. Indre lager skal plasseres komplett i bremseskiven og simmerringes skal så bankes forsiktig innpå til den ikke går lenger inn. Så kan bremseskiven settes innpå akselen. Slik det er på bildene vil nok indre lager ha redusert levetid ;)

Ellers en strålende guide :) Har lagt den til under Samletråd - Div guider og DIY for Audi og FAQ og guider for Audi A4 B5.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott guide. Har bare en kommentar ang. simmerringen ved indre lager bak. Denne skal festes i bremseskiva, ikke ligge løst på akselen bak lageret. Indre lager skal plasseres komplett i bremseskiven og simmerringes skal så bankes forsiktig innpå til den ikke går lenger inn. Så kan bremseskiven settes innpå akselen. Slik det er på bildene vil nok indre lager ha redusert levetid ;)

Ellers en strålende guide :) Har lagt den til under http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/audi-diskusjoner/275970-samletrad-div-guider-og-diy-audi.html

 

vital feil av meg, beklager for det, og takk for at du så det :)

Feilen er nå retta opp.

 

Tok forresten opp å så på det nå, og da var simmerringen tydeligvis presset på plass der den skulle være :)

MEN(!) hell i uhell, fant ut at biltema sine lager var gåene alt. begge ytterlagrene hadde vitale skader, og de indre hadde noen små hakk i ytterringen. Så flaks at jeg åpna det igjen :)

Endret av Karln
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 4 months later...
  • 5 months later...

Hei, utrolig bra guide. Men sliter med og bytte abs ringen til den nye skiven. Har knekt totalt 3 stk abs ringer nå. Får de f*** ikke på. Prøver med en dorr og slå de forsiktigt på, men da sklir bare abs ringen av hele tiden. Måten jeg gjorde det når de andre knakk, så bruke jeg bare de gamle og holdt oppå de nye så det var like mye press hele veien men da knakk de.

 

Noen tips??

 

Trenger hjelp fort! Bilen skal eu-godkjennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keon2k, helst ikke bruk dor eller noe annet av stål til å banke på plass ringen med, spesielt hvis den går tungt. Gummiklubbe eller no slikt vil være litt mer vennlig. Evt legg noe mykt i mellom. Hvis ringene går så trangt som du sier kan du prøve å pusse litt på innsiden av ringen, men ikke så mye at den vil gli rundt på skiva.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår