Gå til innhold

Bytte bremser Audi A4 -96 (t.o.m -99) FWD/ Replace brakes Audi A4 -96 (t.o.m -99) FWD

Ranger emnet


Karln

Anbefalte innlegg

Dette er en GUIDE om hvordan man bytter bremser på Audi A4 mod 96-99, tror kanskje -95 faller innunder samme guide, antageligvis også A6 i samme årsmodeller.

 

OBS! jeg er bare en hobbymekaniker, og funksjonelle bremser er viktig på en bil, så jeg viser bare hva jeg har gjort, men tar ikke ansvar for evt feil som blir gjort av andre. Bremser bør selvfølgelig byttes hos forhandler for å være sikker. Personlig syns jeg jobben var ganske grei, og ser ingen grunn til å betale verkstedet i dyre dommer for å få gjort dette. Jeg bytta for en drøy mnd siden, og alt har fungert optimalt siden. Etter hva jeg har forstått han man ifølge norsk lov, lov til å reparere alt på sin egen bil.

 

- Da kan vi begynne:

Et godt tips er å ha på rustløser (aka CRC, 5-56, 3-36 osv..) på alle bolter og muttere som skal løsnes, i god tid før du faktisk skal løsne de, da den bruker litt tid på å trenge inn. Gjør du dette er sjansen for skru over gjenger osv litt mindre :)

 

Først litt om delene:

 

Jeg undersøkte flere steder og leste en del på forskjellige forumer for å få en grunnkunnskap om pris og kvalitet. Her er prisundersøkelsene jeg har gjort:

 

BILTEMA:

_______________________________________________________________________

Skiver: Foran 499,- x2 = 998,-

Bak 349,- x2 = 698,-

Klosser: Foran 279,- x2 = 558,-

bak 199,- x2 = 398,-

Monteringssett: = 300,-

_______________________________________________________________________

SUM BILTEMA: = 2952,-

 

_______________________________________________________________________

BILTEMA Calipers:

 

caliper vag bak: = 699,- /stk

Caliper vag foran = 599,-/stk

Repsett: = 89,-/stk

_______________________________________________________________________

 

 

FCP groton: (USA)

_______________________________________________________________________

Skiver: Foran 296,- x2 = 592,-