Gå til innhold

Batterivarsellyset kommer av og på uten påviselig grunn - hva kan grunnen være?

Ranger emnet


Inkhuldra

Anbefalte innlegg

Har et problem med min Citroën Jumpy (diesel varebil) 2001-modell, men det er sannsynligvis ikke noe spesifikt relatert til akkurat denne typen bil, så jeg spør her i hovedforumet:

 

Det skjer av og til at batteri-varslelyset begynner å lyse mens jeg kjører. Det lyser svakt, så sterkt, så svakt, så slukker det, så kommer det på igjen, osv. Det lyser mest ved akselerasjon, ser det ut som.

 

Batteriet er relativt nytt (1,5 år gammelt) Varta Silver D15, men problemet har kommet og gått også før den tid. Og det kan ta måneder mellom hver gang det skjer.

 

Det ser ikke ut til å spille noen særlig rolle om jeg har småkjørt eller tatt lengre turer. De fleste turene de siste par ukene har vært 3-4 mil. I dag skjedde det igjen, i løpet av en tur på 1,5 mil. Men jeg hadde ingen problemer med å få start da jeg skulle hjem igjen - men etter 2-3 minutter begynte det å lyse igjen, først svakt, så sterkere, og så i varierende grad hele veien tilbake igjen. På slutten av turen var det nesten slukket igjen.

 

Hva sjekker jeg for å finne ut av problemet? Kan det være syrenivået? Dynamoen? Overledning? Noe annet som trekker strøm? Noe annet som kan hindre normal lading? Sigarettenneren virker ikke - kan det kanskje være no' overlednings-trøbbel som forårsaker det, og som derfor trekker strøm?

 

Skal ha EU-kontroll snart. Sjekker de at bilen lader batteriet normalt?

 

Håper noen kan hjelpe ei clueless dame med gode råd her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diodefeil i dynamoen? Er det noe som kan fikses, eller må hele dynamoen i så fall byttes? Noen idé om sånn omtrent hva det vil kunne koste?

 

Møkkabilen begynner å koste meg en del, og i det siste har den vært treig å gire også. Jeg trenger snart en Lotto-million om jeg skal kunne fortsette å være bilist. Arg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne at frontlysene også har blitt svake samtidig med at batterivarslellyset har lyst. Det oppdaget jeg en gang dette skjedde om kvelden. Bilen startet og gikk, men frontlysene ga nesten ikke lys, og det virket som om spenningen varierte.

 

Edit: Noe annet jeg tenkte jeg skulle nevne, siden jeg nå har sett liknende ting nevnt andre steder på nettet, er at radio/cd-spilleren plutselig skrur seg av, og at ventilasjonssystemet noen ganger varierer i styrke når det står på fullt -- begge deler skjer forøvrig uten at batterivarslelyset lyser.

 

Jeg merket forøvrig også i dag at lyset ble svakt og nesten slukket når jeg kjørte i nedoverbakke og tråkket inn kløtsjen slik at jeg rullet nedover. Noen har nevnt et annet sted på nettet at det kan være ledninger i en felles ledningsbunt som sitter løst bak speedometeret, og at kontakten kan bli dårligere hvis man f.eks. kjører i opp- eller nedoverbakker.

 

Mysterier, mysterier.

 

("Fucking magnets, how do they work?" er et sitat som liksom føles relevant akkurat nå)

Endret av Inkhuldra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får måle på batteriet med motoren igang. Sjekk ved tomgang og ved litt turtall. (ca 2000rpm)

Ladespenningen bør være på omtrent 14,0-14,4 volt.

Sjekk og om det er dårlige kontaktpunkt i kablene imellom dynamo-batteri-jord

 

Det kan godt hende at børstene i dynamoen bør byttes

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ganske lenge siden jeg startet denne tråden nå, men problemet er ennå ikke løst. Håper på noen flere idéer.

 

Først kan jeg nevne at jeg har fått dynamoen sjekket og den lader som den skal. Sven410 nevnte at spenningsstabilisatoren kan være defekt. Men vil dette være en mulighet selv om dynamoen lader normalt i de få sekundene man faktisk måler ladingen?

 

Har også fått motoren jordet, i tilfelle den eksisterende jordingen skulle være for dårlig. Det hjalp ikke.

 

Noen nye symptomer, pluss de gamle (bare sånn for å ha alt samlet på ett sted):

 

Flere rare ting skjer på instrumentpanelet. Det mest utstrakte problemet er fremdeles at batterivarslelyset flimrer, noen ganger nesten umerkelig svakt, noen ganger sterkt og med lengre intervaller hvor det lyser. Som regel gir det seg etter at jeg har kjørt en stund. Jeg har oppdaget at når bilen går på tomgang og batterivarslelyset flimrer, så forandrer også motorlyden seg tilsvarende (når batterivarslelyset er på, blir motorlyden svakere). Det samme skjer med varmevifta. Dette skjer forsåvidt også når jeg kjører, jeg har bare ikke merket før at selve motorlyden også varierer. Jeg kan ikke merke noen synlig endring i turtallet, men det høres ut som om det er det som skjer. Det har også skjedd noen ganger at frontlysene har blitt svakere. Én gang slukket de nesten helt, for omlag to år siden. Så dette problemet har vedvart en stund, men det har blitt mer tydelig i det siste. Jeg kjøpte bilen for omlag fire år siden, og jeg mistenker at det underliggende problemet har vært der hele tiden. Varmevifta har i alle fall vært ujevn fra jeg kjøpte bilen, og sigarettenneren har aldri virket.

 

Andre ting har også forekommet etter at jeg først postet her: Instrumentpanel-lyset til nærlyset har gått av og på etpar ganger. Det samme med bakgrunnslyset til klokka, og dette har også fortsatt å lyse etter at jeg har skrudd av frontlyset (da skulle også alle instrumentlysene gått av). Tripptelleren har plutselig nullstilt seg selv her for noen dager siden (men kilometerstanden er som før). Jeg har etpar ganger hørt en knitrelyd fra sikringene under instrumentpanelet, men alle sikringene er OK.

 

Jeg heller jo til å tro at dette er en koblingsfeil eller overledning bak instrumentpanelet, men skulle dette da føre til at motoren og varmevifta/frontlysene også mister futten? Noen ganger skrur også radioen seg av helt på egenhånd.

 

Snart begynner jeg å tro at det spøker. :-O

 

Noen idéer? Jeg håper å få eliminert så mange feilmuligheter som mulig, slik at verkstedregninga ikke blir helt vanvittig når jeg skal få sjekket/fikset problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har ikke skjekket noe så enkelt som om reima til dynamo ikke sklir eller at svinghjulet faktisk snurrer skikkelig? Hadde samme problen en gang jeg au, Spesielt ved gasspådrad og om det var veldig blaut eller hadde kjørt oi en vanndam. i mitt tilfelle var det svinghjul.

OPEL ER BRA!

---------------

2005 Honda Accord

1999 Yamaha Thunderace 1000

1996 Seat Toledo 1.9 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. Hvorfor sitter folk her inne å svarer på ting dem tydeligvis ikke har noe peiling på ? :p

Dynamoreim som sklir av svinghjulet???

Ingen reimer som har noe som helst noe kontakt me svinghjulet.. Håper du mente reimskiva på veivakseken :)

 

Det er nok en defekt dynamo som er problemet her. Hvis det er en ekstern laderegulator kan du prøve å få denne byttet, hvis den viser seg å være i orden, må du nok bite i det sure eplet å kjøpe ny dynamo.

 

Er nok en del begravde hunder i den bilen der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Leeeenge siden jeg startet denne tråden, men når jeg først er inne her kan jeg jo følge den opp.

 

Det var dynamoen som var i ferd med å oppgi ånden. Det tok lang tid før det lot seg påvise på verksted. Den holdt faktisk godt og vel ett år videre før jeg byttet den. Fant en brukt dynamo med 54.000 km fartstid til en billig penge. Gikk glatt å få den byttet på Mekonomen. De skiftet også reima.

 

Eneste problemet i ettertid er at det er en ujevnhet på "hjulet" som reima går rundt, noe som forårsaker en tikkelyd. Den tikker raskere når jeg gir gass, men det hele gir seg etter cirka en kilometers kjøring. Nå skal jeg uansett bytte ut bilen (det har jeg nettopp startet en ny tråd om, for bruktbilkjøp er fa'lige greier!), så jeg gjør ikke noe mer med det.

 

Så det er slutten på historia om feilen jeg slet med. Tusen takk for alle gode tips og råd. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår