Gå til innhold

Oppdaget alvolige feil etter bruktbilkjøp, har ennå ikke betalt, kan jeg heve kjøpet?

Ranger emnet


durham

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt meg en 4wd stasjonsvogn av et merke som har rykte på seg for å være svært pålitelig.

 

Siden det var langt for meg å kjøre for å se på bilen, så spurte jeg bileier om han kunne garantere at det ikke var noen graverende feil på bilen. Han bekreftet at det var helt feilfri bil, med kun små skjønnhetsfeil.

 

Bilen er en 1999-mod og har gått ca 150.000. Til tross for avstanden reiste jeg allikevel for å se på bilen, og for å få med meg en kjøpekontrakt som jeg kunne bruke i banken. Det gav meg mulighet til å prøvekjøre bilen. Før prøvekjøring forteller eier meg litt om bilen, og forklarer at etter en tids kjøring så vil bremse på den ene siden begynne å pipe litt. Jeg prøver bilen en halvtimes tid, og finner ike noe annet enn akkurat den lyden som ble beskrevet. Jeg bestemmer meg for å slå til, bremseklosser skifter jeg selv

 

Når papirer fra bank er i orden så drar jeg noen dager senere for å hente bilen. Etter omregistrering er det bare å sette banken i sving med å overføre penger.

 

Men på vei hjem begynner jeg å bli litt urolig. Kvitrelyden er der i perioder, men ikke noe plagsomt. Og når jeg bremser så forsvinner lyden. Når jeg skal gjennom byen så blir det en del stopp i lyskryss og krypekjøring fram mot disse. Det viser seg at clutch ikke er helt enkel, og etter en tid så begynner det å lukte litt. Ikke mye, men litt.

- Jeg åpner panser, og finner nå ut av kvitrelyden kommer fra motorens bakside. I området ved girkassen. Dette kan jo stemme med clutsj-problemer?

- Jeg oppdager så at to av mansjetter på den ene framakslingen er ødelagt. Ikke mye, men nok til at det har blitt kastet ut litt olje/gris.

- Neste dag oppdager jeg at start er litt problematisk, og når jeg nå sjekker med voltmeter så kan det se ut som om dynamo har dårlig effekt. Når jeg starter motor så øker voltstyrke med 1.5volt, men når jeg slår på diverse som trekker mye strøm, så er ladingen på under en 1/2 volt.

 

Så til spørsmålet. Er det for seint for meg å heve kjøpet, jeg har tross alt ikke ført over noen penger ennå. Vi brukte NAF sin standard kontrakt, og her er det krysset av for at selger ikke kjenner til noen feil. Er det andre ting jeg kan foreta meg?

 

Bilen er dessverre allerede omregistrert på meg.

 

Takknemlig for alle gode råd.

Endret av durham
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortversjonen: Nei du kan ikke heve kjøpet fordi de feilene du nevner ikke utgjør et vesentlig kontraktsbrudd (kjl. § 39). Det du evt. har krav på er utbedring av mangler, evt. prisavslag, men dette må også holdes opp mot din undersøkelsesplikt ved inngåelsen av avtalen. Feks kan du ikke reklamere på at spedometeret ikke virker hvis du har hatt anledning (eller selger har oppfordret deg) til å prøvekjøre bilen.

 

Kontakt selger, si at dette var han klar over osv... Du kan ha krav på å holde tilbake en del av kjøpesummen etter kjl. § 42, men dette er jo bare for å sikre kravet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den biten som plager meg mest er plystrelyden som selger hevdet var stein i bremsene, eller slitte bremser. Jeg har nå oppdaget at lyden er der når motor er varm, og at denne kommer fra baksiden av motor.

- Som jeg skrev først så, så mener jeg at dette kan være clutch siden det lukter litt etter en stunds kjøring. Men jeg har også blitt fortalt at det kan være viskosekobling som er gåen.

 

At dynamo kan se ut til å fungere svakt er også et punkt som er vanskelig for meg å sjekke ved vanlig prøvekjøring. Måtte faktisk lade batteri for å få den til å starte nå :(

 

Har funnet fram NAF sin mal for reklamasjon, men er usikker på hvordan jeg skal formulere meg. Bør jeg ringe selger førs, eller er det best å holde seg til skriftlige saker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring og sitt å noter ned hva dere blir enige om, så sender du en sms etterpå bare for å bekrefte hva dere ble enige om. Da har du det skriftlig ihvertfall :)

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ringt før noe som helst, om ikke annet for å høre hvordan han stiller seg til det du har oppdaget..

 

Du kan alltids sende brev i ettertid dersom det blir nødvendig. Hvis dere blir enige om noe per telefon er det lurt å følge det opp med feks en mail.

 

Du finner også maler for reklamasjon på forbrukerportalen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå funnet ut at karen er bilkyndig, og har jobbet på verksted.

Jeg har snakket med han, og det viser seg at han kjenner til mansjetter som er ødelagt, og han hevder at det er dette som lager lukt siden fett havner på manifoil.

 

Det viser seg også at han kjenner til lyd fra baksiden av motor. Dette er utløserlager på clutch og har alltid vært slik. Ikke noe farlig sier han.

 

Dynamo hevder han må ha tatt kveld i løpet av de siste dagene.

 

Han er ikke noe ivrig på å finne noen løsning, annet enn at han dekker kostnader ved bytte av akselmansjett.

Endret av durham
rettet opp æøå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du i hvert fall kjøper på gli. Ettersom bilen ble solgt uten feil og mangler ville jeg foreslått at bilen sjekkes på verksted, og at dere deler regningen 50/50.

Det er jo ikke bra for selger at han er bilkyndig og har latt være å fortelle om utløserlageret og ødelagte mansjetter. Begge deler bør i mine øyne skiftes for å unngå dyrere reparasjoner senere.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår