Gå til innhold

oljetrykk på 80 1.8s

Ranger emnet


lerstad

Anbefalte innlegg

Hei, da har jeg skiftet ventilløftere på min audi 80 91' 1.8s i håp om at den skulle slutte å tikke. Det fungerte... i 5 sekkunder, så nå har jeg igjen plukket av toppdekkselet og har trekkt plasst åver motorrommet og lagd hull så jeg skulle se hvor jeg får olje, dette ble litt vanskelig. vil tro at det skal være såppas trykk at det skal sprute olje opp fra der kammen ligger?

Ser på plassten rundt at noe olje har kommet ut av motoren.

Håper noen har en tanke om hva dette kan være. kan si at jeg også nylig byttat toppakning uten at jeg blåste gjennom kannalene. Kan det lønne seg å ta av topp og blåse rent?

Tenker at kanskje oljepumpa kan være slitt men ser ingen lekkasje. Er denne vanskelig å skifte på disse JN motorene?

 

Bare får å være sikker før jeg skiffter pumpa uten at det er nødvendig. hva ska oljetrykket på denne bilen være?

 

Håper noen kan svare meg iløpet av denne dagen da jeg er litt bekymra få å la motoren stå åpen lenge uten tildekking.

På fårrhånd takk :)

Endret av lerstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du skiftet løfterene, hvor lenge har motoren gått etterpå? Og på hvilket turtall? Og med hvilken olje?

Det er HELT normalt at det tikker etter skifte av løftere, husk de skal fylles opp med olje.

Det spruter ikke olje noen steder i toppen, det som måtte komme ut blir kastet ut da kammen roterer.

Oljepumpen henger etter to bolter, skrudd fra underkant på motorblokka. Altså må du av med bunnpannen for å skifte oljepumpe.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

har vell ikke gått no mye mer enn 1-2 timer etter dette, men har tatt av toppen nå og kunne åverasskende nokk se at den nye toppakninga var tett. så har skaffet ny nå. plokket også av kammen får å se etter på ventilene, men fannt ut at det knappt var sot der så droppet det, Men nå skal jeg sette det hele sammen igjen men kommer ikke på hvilket newton jeg skulle sette til bokkene på kammen med. så blir glad om noen kan finne det for meg da jeg ikke har tilgang til slike data akkuratt nå får tiden.

 

men som du sa med oljen som blir kassta ut, det kan vel stemme det etter det jeg har studert og sett og forsjøkt meg fram til med sprøyte og trykklufft får å finne ut am kannalene var tette, noe dem ikke var.

under den nøye sjekken oppdaget jeg på bolthull nr2 på sjåførens side av motoren at det er ett hull for olje. ble litt sjokkert åver det men det skal være slikt tydligvis. kan ikke fatte noe annen grunn til at det skal være ett slikt hull i veggen på bolthullet

 

til slutt, finnes det noen måte å få tak i tekniske data gratis på nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår