Gå til innhold

Problemer med høyt turtall

Ranger emnet


Gloms

Anbefalte innlegg

I det siste har turtallet på bildet oppført seg litt rart.

 

Når jeg f.eks ligger i 80 i 5 gir. Vanligvis på rundt 2-2500 omdreininger. Hvis jeg da klemmer gassen helt i bånn vil turtallet vanligvis gå sakt oppover og det samme vil kilometern.

 

I det siste skjer ikke dette. Hvis jeg tråkker litt for mye spretter den opp i 5000 omdreininger, men uten effekt. Det er akkurat som om jeg har clutcha og gasser på.

 

Noen som vet hva dette kan være? Har prøvd å dra ut clutchen ekstra når det har skjedd, i tilfelle den har kjit seg, men det hjelper ikke. Kan det være noe med eksosen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det at clutchen er slitt gjøre at den plutselig kicker inn når man gasser a?

 

Ja.

 

At turtallet øker, men farten forblir omtrent det same, er jo klassisk når clutchen er slitt.

I tillegg lukter det nok brent clutch ifra bilen din etter køyreturen

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Så at et clutchsett koster 3200 på mekonomen. Må jeg kjøpe helt ny clutch? eller kan man bytte enkle deler inne i clutchen slik at den funker igjen og at reparasjonen blir billigere? Skjønner selvfølelig at det kommer ann på hvor ødelagt clutchen er om man man bytte ut enkelte deler osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med TL3518, er nok dyrere å reparere den lamellen du har enn å kjøpe ny. Et clutchsett inneholder også ny trykkplate, gjerne ikke så dumt å skifte siden du muligens har kjørt en stund med slurende clutch. Kjører man lenge slik kan du også ødelegge overflaten på svinghjulet slik at dette må maskineres før ny clutch monteres.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår