Gå til innhold

Full overhaling av motor.....:

Ranger emnet


londonwest

Anbefalte innlegg

  • 1 year later...
.....er det noen hensikt i det???

 

For som ny motor blir den vel ikke, dersom en slik full overhaling utføres???

 

Dette vet jeg altfor lite om, så fint om dere har en mening om det - vi snakker ikke om pris her, men kun om hensikten ved en slik overhaling.....

 

Svært mange verksteder tilbyr overhaling av motorer, men er det egentlig det beste for bileier? Nei, det aller beste for bileier er en fabrikkny motor med 3 års garanti, jeg nevner hvorfor:

 

1. 99.8% av de bedriftene som tilbyr overhaling eller ferdig overhalte motorer bytter kun nødvendige deler i motoren. Er et stempel under minstemål samtidig som resten av stemplene er OK er det mange som kun bytter det ene stemplet eller kun stempelringer til samtlige stempler.

 

2. Det oppgis ofte "betryggende" at de har målt veiv, råder osv. Men, er det godt nok? Nei, det er ikke godt nok fordi at kvalitetssikringen av disse delene som brukes på nytt er for dårlig. En råde som har slått hull i en blokk, hvor man deretterfår tak i en blokk og honer denne for deretter å sette de gamle "kontrollerte" delene på plass igjen er for dårlig. Veiv og råder blir utsatt for et vannvittig moment når de slår hull i blokka. Man får da en svekkelse av veiv og råder. Denne svekkelsen har vist seg i mange tilfeller å føre til tretthetsbrudd etter kort tid. Da må man ut og inn med motor, så er det i gang igjen. Ekstra kostnader og irritasjon. Vi selger både fabrikknye motorer og overhalte motorer. Men på både fabrikknye og overhalte motorer tilbyr vi 3 års garanti. Grunnen til at vi tør det på overhalte motorer er at vi: ALLTID SKIFTER TOPP TIL FABRIKKNY TOPP DER DET MÅTTE VÆRE TILGJENGELIG og AT VI ALLTID BYTTER ALLE SLITEDELENE I MOTOREN, INKLUDERT VEIV, RÅDER OG STEMPLER. Hva har man da igjen av en gammel motor? KUN MOTORBLOKK! I en overhaling blir oljepumpa byttet, veiv, råder, pinner, stempler og ringer samt toppen. Da forstår man også hvorfor vi kan tilby 3 års garanti også på overhalte motorer, uten å måtte "kvie seg" for å løfte av telefonrøret når en tidligere kunde ringer.

 

3. Mange ser kun på kroner og ører og har ikke forutsetninger for å kunne vurdere den tekniske kvaliteten på deler og ikke minst det arbeidet som blir gjort i en overhalingssituasjon. Det er heller ikke å forvente at menigmann skal kunne vurdere dette, derfor har man verksteder. Men, mange bilverksteder har etter press fra kunden (deg) for å få bilen på veien til rimeligst mulig pris og for å få jobben (her er det mange arbeidstimer involvert) selv en økonomisk interesse av at du aksepterer det som blir fremlagt. Når man da legger frem en pris på en motor som er et "røverkjøp" så er det vel nettopp det det som det er, et kjøp fra en "røver"? Vi ser stadig vekk at både verksteder og forsikringsselskap velger oss bort, til fordel for et "bedre tilbud". Men hva er et bedre tilbud for et verksted og et forsikringsselskap? Takstmann er mer eller mindre kompis/bekjent av verkstedet. Jo, det er kun kroner og ører det er snakk om. Her er det rimeligste pris som gjelder, ikke noe annet. Ingen ber om en bekreftelse på at veiv, råder, stempler, oljepumpe og topp er byttet - INGEN! For i det øyeblikket du har fått motoren innmontert i bilen, i det øyeblikket er saken ute av verden, etter 6 eller 12 måneder er garantien bortfalt og du må kjempe en kamp som koster tid, penger, ressurser og irritasjon for å få igjennom en reklamasjonssak. I uheldigste fall ender den hos Forbrukerrådet og Forbrukertvistutvalget, men i mellomtiden er du uten bilen din.

 

4. Selv motorprodusenter som fremstår som store i markedsammenheng over hele Europa, bruker brukte deler i overhalingsprosessen. Det fremgår av deres egne websider. Hvordan kan du da garantere deg om at det du får har den kvaliteten du forventer å få når du reparerer bilen din? Det er ikke mulig.

 

5. Vi har 3 års garanti på både overhalte og fabrikknye motorer. Dette sikrer kunden og verkstedene mot tap, om noe skulle inntreffe i garantiperioden. Men, vi selger ikke til privatpersoner for egeninnmontering - med svært få unntak. Grunnen til det er at vi er en leverandør til det profesjonelle markedet og at vårt konsept er basert på at vi samarbeider med verkstedene slik at du som bilens eier er trygg på at du får det produktet du egentlig søker etter. Hvis du ønsker en motor som oppgis å være "overhalt" men hvor hverken stempler, råder eller stemplene er fabrikknye (ubrukt) ved innmontering - ja da får du et annenrangs produkt. Dette produktet skal ikke bare være Kr. 10.000.- rimeligere i forhold til en komplett overhalt motor slik vi tilbyr, det skal være så rimelig at du som forbruker forstår at dette er et annenrangsprodukt. Fordi antall timer som går med til å rengjøre motor, demontere den, måle delene som er demontert, skifte delene som må byttes for deretter å sette sammen motoren igjen ikke er så mange timer. Et motorverksted i Norge tar ca. Kr. 1000.- pr. time, ink. mva. for denne jobben. Timene som går med om en motor er strippet ved innlevering (kun motorblokk og topp som blir innlevert) er ikke så mange.

 

6. Brukte motorer. For mange er brukt den eneste løsningen, sett opp mot økonomi og bilens alder. Man kommer gjerne til et krysningspunkt hvor prisen for å sette inn en fabrikkny eller overhalt motor blir så kostbart at brukt er eneste alternativ. Siden vårt selskap er deleied av våre partnere i utlandet, så har vi god tilgang på brukte motorer. Vi gir inntil 12mnd. garanti på brukte motorer. Ganske enkelt fordi vi har et produkt vi kaller for verkstedkontrollerte motorer. Det som blir gjort med en motor som er verkstedskontrollert er: Kompresjonsmåling (teste for evt. lekkasje i sylindre) Trykkteste motor. Kontroll av oljepumpe, evt. sliping av grader på oljepumpa. Nye pakninger. Kontrollere sylindertoppen, ved ulyd i kammer og lagre byttes disse. Ved ventiltikking justeres ventilene. Vannpumpe byttes. Registerreim og strammehjul byttes. Ved registerkjede kontrolleres dette samt strammere byttes. Hva slags produkt er det da du kjøper? Jo, du kjøper en brukt motor med 12mnd. full byttegaranti! Den jobben vi har gjort her (eller ditt verksted har gjort for oss) er det produktet vi kaller for "Verkstedkontrollert brukt motor". Du får en motor som er et svært godt alternativ til en gammel bil. Det sier seg selv at dette produktet ikke kan sammenlignes med en motor fra en bilopphugger hverken når det gjelder pris eller kvalitet. Det er mer en mellomting mellom en vanlig brukt motor og en heloverhalt motor som vi har overhalt med nye deler. Eller som en verkstedkunde av oss sa; Dette er jo det mange verksteder kaller for å overhale en motor! Og det er helt riktig, men; det er ikke det vi kaller for å overhale en motor, selv om toppen har vært av, ventiler justert og stempelringer erstattet med nye, nye rådelagre så er det fortsatt en brukt motor.

 

7. Egenimport av motorer. Idag flømmer informasjonen over oss via internett, det er enkelt og med få tastetrykk kan man tilegne seg informasjon som før ikke var tilgjengelig for offentligheten. Fristelsen er derfor stor for mange at de ser at det er tusenlapper å spare ved kjøp av motorer via nett. OBS! OBS! Vær forsiktig! En ting er at man ikke alltid får det man skal ha, en annen ting er at man må forskuddsbetale for produktene og er man heldig får man det man har bestilt og er man skikkelig uheldig får man ikke noe i det hele tatt. I tillegg må man betale pant og gammel enhet skal tilbake osv. Man må betale utenlandsk merverdiavgift og norsk merverdiavgift. Man må betale for importarbeidet og eksportarbeidet av gammel motor vis a vis Tollvesenet. Så må man da be leverandør om å få tilbake den utenlandske merverdiavgiften - det er ikke like enkelt!!!! En annen sak er garantien..... Hva skjer hvis motoren du har kjøpt ryker? Betaler eksportøren deg som privatperson for ut og innmontering eller betaler leverandøren verkstedet for ut og innmontering? NEI!!! Det er noe de sier, men det fungerer ikke i praksis. Grunnen er flere, men den viktigste grunnen er at timeprisene i Norge er så mye høyere at det blir for kostbart samtidig så ønsker man å eliminere faren for å betale for noe som ikke er en reklamasjon men feks. feil fra verkstedet eller din side. Derfor ber de deg ta ut motoren, sende den ned til dem for kontroll og reparasjon, så sender de den tilbake til deg for din regning. De fleste får en tilleggsregning fra selger som må betales før motoren sendes tilbake. Husk det er rettsvernet i det land man kjøper motoren fra som gjelder og ikke norsk forbrukervern. Enkelte verksteder som er kunder av oss har importert selv og bragt i erfaring at det er håpløst med reklamasjonshåndheving i utlandet, og at man får et annet produkt enn det man har bestilt. Da sitter man der, og plutselig ble ikke den motoren eller girkassa så rimelig allikevel.... All informasjon vi har om slike saker er at det blir mye dyrere.

 

I Sverige og Danmark har vi fra kunder av oss fått historier om motorer som skal være overhalt, men som etter nærmere inspeksjon kun har byttet stempelringer og pakninger, noen av dem var ikke engang rengjort.... For slike bedrifter er det godt at man har flotte og overbevisende websider og annonser i Norge slik at naive Nordmenn kan lures!

 

Med vennlig hilsen

Bryan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår