Gå til innhold

AC på mk3 kjøler bare i fem minutter, slutter gradvis å kjøle etter det.


JJ MK3

Anbefalte innlegg

Har en 2004-mod, trend. 2.0 Tdci stv.

 

Airconditionen kjøler i ca. 5 minutter etter oppstart, før kjøleeffekten gradvis avtar samtidig som luften som kommer blir veldig fuktig og lukter surt. Den sure lukten er ikke der til vanlig.

 

Hvis jeg slår av hele anlegget og venter noen minutter så kjøler ac'en i nye fem minutter.

 

På grunn av temperaturene som har vært i det siste har jeg ikke hatt behov for kjøling på luften før i går, så jeg var ikke klar over hvor stort problemet var. Men jeg har lagt merke til at ac'en ikke har kjølt skikkelig på en god stund.

 

Fikk utført lekkasjetest og refylling av gass på onsdag. Jeg kunne resirkulere 685g av 870 som skal være på anlegget, så med tanke på at bilen er 7 år gammel er dette et bra resultat.

 

Noen som har noen gode idéer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den sure lukta kommer av at anlegget ditt trenger en rens, og nytt kupefilter. Kjøp spray og filter f.eks på bilxtra, så gjør du dette selv. Slet med dårlig lukt på min mk3 før jeg tok denne rensen, problemet var verst når ac hadde stått på en stund, og så ble slått av. Er vel temperaturovergangen som gjør det muligens...

 

Når det gjelder det andre problemet, sjekk om det sitter mye rusk/løv/dritt i kondenseren i front av bilen(ac-radiatoren).

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har en mondeo - 02 tddi som kjølevifta ikke starter på. Har byttet føler i bunnen av vifta , og testet viftene med 12volt med hell.

Men vifta vil ikke starte:( , og da har ac-trykkbryter gått åt skogen også. Dermed har jeg ikke ac i funksjon pga at vifta ikke virker.

Noen ide om hva det kan være? Har sjekket sikringer , rele osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt 1,2 og 3 når det gjelder AC anlegg er å sjekke om man har riktig mengde gass. Har man ikke blir trykket feil, og når systemet registerer feil er det slett ikke sikkert vifta starter. Om den kjøler noen min ved tvangskjøring er det slett ikke sikkert det er nok gass for det. Vifta starter for å holde trykket nede.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår