Gå til innhold

Ny Octavia bestilt - hvilken skiboks?

Ranger emnet


A_Vandelay

Anbefalte innlegg

Da har jeg omsider bestilt meg en ny Octavia 2012-modell (stv), 1.4 TSI(122HK) DSG. Jeg gikk for en L&K med følgende ekstrautstyr:

 

- Utvendig foldespeil med minne

- Bad Road

- 4-eket ratt for radio og tlf

- Handsfree GSM 2 u/holder

- Delingsnett

- Sun-set mørke ruter

- Reservehjul stål

- Avtagbart hengerfeste

- Skvettlapper foran

- Bagasjeromsmatte

 

Nølte en del med fargen, det sto mellom cappuccino beige og platinagrå (som kommer i produksjon fra uke 28). I frykt for at sistnevnte skulle bli "for blå" landet jeg på cappuccinoen, men det kan jo vise seg at sistnevnte blir bra (vanskelig å vurdere når man ikke får sett den live).

 

Jeg ønsket ikke 17' felg (vil heller ha 16'), men dette gikk merkelig nok ikke an å endre fra fabrikk. Isåfall måtte Møller byttehandle på delemarkedet hvilket ville resultere i en kostnad for meg tross lavere priset hjul. Jeg vurderer derfor å selge dem privat og kjøpe nye, så om noen er interessert er det bare å ta kontakt.

 

Nå spekulerer jeg på skiboks. Noen som har anbefalinger på modeller som passer bra på Octavia? Spesielle hensyn man må ta ifht lengden? Hadde vært ok med en festeanordning i taket i garasjen også, men slik kan man kanskje få til alle bokser..(?)

Endret av A_Vandelay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Gratulerer, du har landet på en super bil med alt det gode utstyret! Og fargen er fin den! Den står vel i garasjen nå vel?

Skiboks må du velge etter behov, om den skal romme noe spesielt, eller om den bare skal være der. Men det som jeg synes passer til bilen er: Skiguard 850 og 825, Packline FX og F (der er endel varianter av disse). Gå inn på hjemmesidene deres så ser du. Siden bakluka svinger litt fremover og er hengslet litt inn på taket, så er det en fordel å gå for litt kortere skibokser. Jeg tenker på varianter som heter SUV eller Carving og er rundt 2 meter (eller kanskje enda litt kortere). Det er en fordel at antennepisken går inn i boksen. Da vil den ikke stikke så langt frem over frontruta.

Lykke til med valg av skiboks, og post gjerne bilder av bil og skiboks!

2015 Skoda Octavia 1,8 TSI DSG 4x4

1971 VW Boble 1302 (godbilen en fin sommerkveld)

2000 Honda HR-V 1,6 (godbilen til kona)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding og tips.

 

Nå viste det seg at det var så lang leveringstid på denne bilen at jeg til slutt bare valgte å avbestille. Jeg la inn bestillingen i starten av juli, og fikk anslått en leveringstid på 2-3mnd. Når estimatet fra fabrikken kom ifht produksjonsuke var det på 47 - hvilket ville medført levering rundt juletider. Importøren la inn prioritet på bilen og en uke senere sto det visstnok nytt estimat på uke 34 i systemet. Dette var i uke 34.... (noe spesielt at de bare kan estimere produksjon samme uken). Uken gikk og bilen ble ikke bygd og neste uke var produksjonsukeestimatet på uke 03... altså snakker vi 7-8 mnd leveringstid. I det hele tatt virket det som merkverdig dårlig informasjonsutveksling mellom importør og fabrikk (iflg selger er det sparsommelig med info de får fra fabrikken).

 

Så nå kikker jeg litt rundt på andre alternativer, men utelukker heller ikke at jeg venter til nye Octavia kommer om 1-2 års tid. Siden jeg i dag har en Octavia 2006 er dermed dine tips ifht skiboks like aktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig kjedelig med fram og tilbake i tillegg til lang leveringstid. Jeg vurderte selv å bestille en ny Octavia lik din, men i Family versjon. Men droppet det og kjøpte meg nettopp en brukt 2010 modell. Nå hadde ikke den alt utstyret jeg ønsket, men har man lyst å konvertere til bensin og DSG, så har man lyst.....

 

Nå skulle jeg gjerne vist bilder av min med skiboks på taket, men akkurat nå er det kajakkstativ som gjelder. Et annet (og viktig) moment er takstativet, det bør ikke være for høyt i forhold til rails'ene. Jeg fant de laveste på Biltema. Joda, vanskelig å montere og kvaliteten er ikke bra, de ruster på tørre dager. Men røra ligger bare 5 mm over rails'ene og dermed kommer skiboksa veldig lavt, veldig greit når jeg har en litt høyere modell (Packline Elegance). En god all-round boks i plast, men den kommer en smule langt fram....

2015 Skoda Octavia 1,8 TSI DSG 4x4

1971 VW Boble 1302 (godbilen en fin sommerkveld)

2000 Honda HR-V 1,6 (godbilen til kona)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er strålende fornøyd med DSG-kassen i min bil (1.9 TDI), og som deg så tror jeg at DSG i kombinasjon med bensinmotoren er et enda bedre alternativ i Octavia. Hvis det blir noe av alle skriveriene om økende avgiftsbelegning av diesel, så går vel ola nordmann gradvis over til Bensin igjen - og godt er det! Selv med dagens avgiftssystem så skal det mye til for at jeg ikke velger bensin ved neste korsvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel lukter vondt, både før og etter! Bensin er tingen! Rart at turbo ikke har vært brukt i større grad i bensinmotorer, det gjør underverker. Men nå ser det ut til at det kommer flere og flere. Og koblet til den nye 7-girs DSG-kassa er dette en genial kombinasjon. Myke girskift, lavt forbruk, og kjapp akselerasjon som overgår langt større motorer.... Hvem tror at motoren bare er på 1,4 liter når 0-100 går på UNDER 10 sekund i en såpass stor og tung bil som Octavia?

 

Og nå forventer jeg at bensinavgiften settes såpass mye ned, slik at prisen på bensin blir lavere enn diesel!

2015 Skoda Octavia 1,8 TSI DSG 4x4

1971 VW Boble 1302 (godbilen en fin sommerkveld)

2000 Honda HR-V 1,6 (godbilen til kona)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, indikasjonene er at engangsavgiften på nye biler skal justeres, men avgiftsnivået sammenlagt skal være det samme. Jaha, har det egentlig noe med hvor mye en bil faktisk forurenser? En ny bil som står i garasjen forurenser veldig lite i forhold til en annen som kjøres langt? Skjønner ikke helt.... uansett har vi vel tilgode å oppleve at drivstoffavgifter går ned så det monner.

 

Jaja, det ble en skikkelig trådavsporing....

2015 Skoda Octavia 1,8 TSI DSG 4x4

1971 VW Boble 1302 (godbilen en fin sommerkveld)

2000 Honda HR-V 1,6 (godbilen til kona)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er positivt at de fører avgiftsbelastningen over på diesel fremfor bensin i forhold til bilkjøpet, men uforståelig at ikke dette også gjelder drivsoffavgiften. Det fremstår som svært halvhjertet. Jeg mistenker at begrunnelsen er at de ønsker å gjøre overgangen gradvis...

 

Selv om myndighetene sier at de skal dreie avgiftene over på forbruk (eller forurensning), er det lite av det som vises i praksis! Myndighetene TØR vel ikke å røre avgiften på dieselen, da får de hele transportnæringen på nakken.... Det blir vel økende tendens med bompenger overalt pr. kjørte kilometer, og i tillegg det siste nye: rushtidsavgift. Hurra for overvåkningssamfunnet og begrensning av bevegelsesfriheten!

Endret av Sjåføren

2015 Skoda Octavia 1,8 TSI DSG 4x4

1971 VW Boble 1302 (godbilen en fin sommerkveld)

2000 Honda HR-V 1,6 (godbilen til kona)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kjøpe så liten motor når du skal ha ny bil?

 

Vil bare oppfordre alle som tviler på denne å prøve en selv.... kanskje man får et overraskende svar! Den leverer faktisk 200 Nm mellom 1500 og 4500 omdreininger!

2015 Skoda Octavia 1,8 TSI DSG 4x4

1971 VW Boble 1302 (godbilen en fin sommerkveld)

2000 Honda HR-V 1,6 (godbilen til kona)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår