Gå til innhold

Antirustbehandling eller ikke? Opel Astra 2007 mod?

Ranger emnet


MindViruz

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har kjøpt meg en Opel Astra 2007 mod.

 

Den er ikke understellsbehandlet, og ser meget bra ut under. Littegrann sånn veldig lett overflate rust/farge på traversen foran.

Karosseriet er galvanisert så vidt jeg vet.

 

Rustgarantien gjelder fortsatt, og det blir tatt rustkontroll på hver service.

 

Spørsmålet er om det er best å:

 

1. La vær å understellsbehandle bilen, og vaske den jevnlig og spyle godt under. Spesielt når det er salt på veiene.

Holder det med en gang annenhver uke når det er saltet, og en gang i måneden resten av året?

 

2. Understellsbehandle bilen med Tectyl hos thorsen antirust i Bergen, og gjenta dette hvert tredje år.

Jeg tenker at da vil jeg kanskje ikke oppdage begynnende rust under massen, og det er noe jævla griseri under bilen.

Da er det ingen vei tilbake.

 

 

 

Min forrige 97 mod. suzuki baleno holdt seg svært godt når jeg behandlet den hos thorsen antirust. Ikke en liten flekk med rust (som jeg kunne se) etter at bilen var passert 12 år :)

 

Men etter at jeg gikk EN gang til espeland bilrekvisita (som var jævlig billig) og noen polakker gjorde jobben gikk det i løpet av to år rett til helvete med rusten under bilen.

Ingen tørking av bilen ble gjor før de sprayet på ny masse og det rustet under massen de sprøytet på :(

 

 

Så hva er best? Metode en eller metode to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør hva de sier på Opel ? Kan godt tenkes du mister rustgarantien når du begynner å grisetill bilen med understellsmasse. Det blir ikke så lett å følge med rusten når du er inne til service da. Olje, tectyl voks ,osv beskytter mot rust, men det er noe fælt griseri og det er umulig å se om bilen ruster eller ikke. Men sprøyte "tynntectyl" i hulrom er jo ikke en ulempe da (bare gjør ren dreneringer slik at vann(dugg/fukt) renner ut igjenn).

 

Er vel lite sansynlig at den baleno'n rustet bort i løpet av 2 år, har nok ligget rust der i mange år før det (?)

 

Jeg ville gått for valg #1 og slipt bort rust, grunnet opp med EP når det dukker opp noe rust.

Endret av Eivind Amundsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fornuftig ut det du sier der ja. Men hva er EP for noe? :)

 

Jeg har ikke hørt med opel hva de sier, men jeg er nesten sikker på at de sier at den ikke skal understellsbehandles. Da blir det vanskelig for de å oppdage rust.

 

Sprøyting av tynntectyl i hulrom. Er dette noe som gjøres på service innimellom, eller er dette noe man må gjøre selv i garasjen. Eller bør man gå til ett godt antirustverksted å få de til å sprøyte inn tynntectyl der de mener det trengs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

jeg pleier alltid når jeg kjøper ny(brukt) bil og hvie den på bukkene og sprute linolje inn alle mulig hulrom osv, masse propper og greier under bilen som man kan fylle på:) har aldri opp levd at en bil har rustet i mitt eie:) er også veldig nøye med og spyle bilen under, bare og få spyla reit med høytrykk vær gang du vasker bilen:) spyl godt inni hjulbuer osv:) aldri dumt og ta i ny og ne og plukke av det du kan av lister og skilt osv og vaske orgentlig reit;) bare kose arbeid og jeg i vertfall får litt sjelero når jeg ikke går og venter på og rusta skal snike seg ut fra lister osv:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår