Gå til innhold

Problemer med SUB

Ranger emnet


skøyvind

Anbefalte innlegg

hei!

 

Har snekret meg en kasse på omtrent 25l, og kjøpt meg en Boss 10" (2100w)

har en Boss forsterker på 1600w (Denne her) Her er suben

 

Problemet er at jeg ikke får noe trøkk i bassen og at det kommer "blåselyder" når jeg prøver å stille inn. ( når det ikke er blåselyder kan bassen knapt merkes.) Kassa var planlagt lukket, men da jeg prøvde den, ble det bare blåsing. Har nå laget "nok" lufting, men får like vel ikke opp noe trøkk i bassen. Dersom jeg skrur opp, så høres det bare ut som bassen vil vrenge seg.

Til sammenligning har jeg en 12" biltema sub på en større kasse, som på samme forsterkeren som spiller relativt veldig bra. Ville gå over til 10" for å få litt bedre plass bak i bilen, og opp i kvalitet for å kanskje få bedre lyd.

Om det har noe å si, så kjører jeg stv, så kassen står ikke nede i et lukket rom.

 

Ved bruk av WINISD beregningsprogram fant jeg ut at en "luftet" kasse burde vere 32l.

I manualen til suben står det 0,6cuft på lukket, og 1cuft med lufting.

 

Noen som kan hjelpe meg? Er veldig taknemlig for tips!

 

hilsen Øyvind

Endret av skøyvind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufting?? hva er det?? er det bassreflex du snakker om, så må det være nøyaktig for at det skal bli bra... 1cubic feet = 28.3168 Liter, men du sier ingenting om hvor stort røret skal være i diameter og lengde, og det er dette som bestemmer tuningen til kassa.

Forsterkeren din er heller lite egnet til å bruke til å drive sub, og boss er heller ikke noe bedre enn det man kan kjøpe på biltema. Forsterkeren yter 300w rms totalt, så det vil si 4x75w. Siden suben er en dobbel 4ohm utgave, så må du også koble en spole til hver sin kanal på forsterkeren(2 av de 4 kanalene, eller brokoble forsterkeren til 2 kanaler)

 

Du skriver at du fikk blåsing når du hadde kassa lukket, men det kan ikke stemme med mindre kassa ikke ble 100% tett. Og når du nå snakker om blåsing med den portede kassa, er det da blåselyder ut av porten?

Er du sikker på at du har koblet pluss og minus riktig på begge spolene på elementet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med lufting mente jeg hull i kassa. kassa er/var i utgangspunktet 100% tett, men glemte av at jeg hadde hull til kabelterminalen, så da blir den jo ikke tett. Har ikke satt inn bassreflexrør. I følge beregningsprogrammet burde jeg ha et på 104mm.

 

Jeg har brokoblet uttaket fra forsterkeren (ferdig tillaget på forsterkeren). koblet rød til rød og svart til svart, så regner med da at dette blir rett. Jeg byttet fra den ene brokoblingen til den andre. Har to signalinntak, ch 1og 2 , og ch 3og 4 med hver sine to uttak, eller ett brokoblet på hver. Fikk da en mye bedre lyd, og kunne skru opp volumet uten at "blåselyden" kom. Hvorfor det, vet jeg ikke. . skal prøve å tette kassa igjen, og se hva som skjer da.

 

Er klar over at anlegget ikke akkurat er cervin vega eller tilsvarende, men for et utrimmet lydøre er det helt ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du ikke rør så har du svaret på blåse lydene. åssen har du stil low pass filteret? står det alt for lavt komemr det ikke noe lyd

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått det til å låte ved å bytte fra den ene brokoblede terminalen, og til den andre. har tettet alle hull unntagen hullet for høyttalerterminalen, som er ca 7cm i diameter. (terminalen ligger løs utenfor suben slik at hullet er fritt.)

 

Det låter greit, men ikke like mye trøkk som i 12".

Skulle gjerne hatt litt mere trøkk, så dersom noen har et stalltips til endringer, eller evt noe annet som kanskje kan fungere, så blir jeg glad:)

 

Er det forresten noen form for innspillingstid for en sub? eller er det bare å trøkke på fra børjan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får feste terminalen i hullet også, så kassa blir helt tett, så hjelper nok det litt, men jeg er ikke overbevist om at dette er koblet riktig. Du har 2stk pluss (rød) og 2stk minus (sort) på suben, og i utgangspunktet 4pluss og 4 minus på forsterkeren. Har du da brokoblet forsterkeren, så har du 2 pluss og 2 minus der, og det er da der du skal koble inn de 4 ledningene fra suben. Du skal med andre ord bruke den forsterkeren KUN til den ene suben du har ;)

Du må også justere lowpass filteret til ca 80hz på begge kanalene.

 

Grunnen til at dette ikke trøkker allverden, er fordi forsterkeren er veldig svak, og suben er av den heller dårlige sorten. Du kan nok med fordel kjøpe deg en kraftigere forsterker, og da helst en monoforsterker, så vil du få maks ut av den suben...

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har 2stk pluss (rød) og 2stk minus (sort) på suben, og i utgangspunktet 4pluss og 4 minus på forsterkeren. Har du da brokoblet forsterkeren, så har du 2 pluss og 2 minus der, og det er da der du skal koble inn de 4 ledningene fra suben..

 

Så jeg skal altså koble inn 4 ledninger på suben? det var jeg ikke klar over. Mener du da at jeg skal ta de to svarte fra suben inn i den ene minusen, og de to røde inn på plussen på forsterkeren på den ene brokoblede utgangen?

 

Høres ut som dere har litt mere peiling enn meg ja;)

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tettet kassa nå og jeg skal si jeg merket forskjell!! Nå er jeg meget godt fornøyd:) hadde aldri trodd forskjellen var så stor!:)

 

Har brokoblet forsterkeren, så den biten er grei. Fra forsterkeren går det en pluss og en minus inn på terminalen. Om jeg forstår deg rett, så skal jeg ta to ledninger på minus, og koble på de to minusene, og samme med pluss? Hvilken effekt vil dette ha kontra å koble kun på den ene siden av suben?

 

igjen TAKK FOR TIPS:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suben din har to spoler, på samme måte som om det skulle vært 2stk suber men enkel spole på hver, så hvis du bare bruker den ene spolen, så får elementet bare halve effekten.

 

Men hvis denne suben står i en en kasse, og det bare er en tilkoblingsterminal på denne kassa, så har du et problem, for da vet du ikke hvordan selve suben er koblet innvendig i kassa.

 

Legg ut bilder av utgangene på forsterkeren, samt tilkoblingen(e) på kassa og suben du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suben din har to spoler, på samme måte som om det skulle vært 2stk suber men enkel spole på hver, så hvis du bare bruker den ene spolen, så får elementet bare halve effekten.

 

Men hvis denne suben står i en en kasse, og det bare er en tilkoblingsterminal på denne kassa, så har du et problem, for da vet du ikke hvordan selve suben er koblet innvendig i kassa.

 

Legg ut bilder av utgangene på forsterkeren, samt tilkoblingen(e) på kassa og suben du ;)

 

 

Her er noen bilder. Gadd ikke skru ut suben av kassa nå. Suben i kassa er koblet fra ene spolen, og til terminalen. rød på rød og svart på svart. Ellers så har jeg koblet svart og minus, og rød og puss, slik som en vanligvis gjør:)

post-64118-1380485339636_thumb.jpg

post-64118-13804853396455_thumb.jpg

post-64118-13804853396498_thumb.jpg

post-64118-13804853396542_thumb.jpg

post-64118-13804853396602_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har du gjort halvparten riktig da, hehe...

Du har nå koblet den ene spolen til kanal 3 og 4 som er brokoblet, og det er riktig, men du må gjøre det samme med den andre spolen også, bare da til kanal 1 og 2 brokoblet. Du kan da selvfølgelig IKKE koble den andre spolen innom samme terminalen på kassa ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har du gjort halvparten riktig da, hehe...

Du har nå koblet den ene spolen til kanal 3 og 4 som er brokoblet, og det er riktig, men du må gjøre det samme med den andre spolen også, bare da til kanal 1 og 2 brokoblet. Du kan da selvfølgelig IKKE koble den andre spolen innom samme terminalen på kassa ;)

 

Men det hjelper jo lite siden jeg bare har signalkabel til kanal 3 og 4 fra spilleren fremme i bilen?

 

kanal 3 og 4 går til den ene brokoblede, mens kanal 1 og 2 går til den andre brokoblede. Har vertfall aldri fått lyd med å koble inngangene 1-2 og utgangene 3-4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår