Gå til innhold

Chrysler automatgir

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Byttet olje på automatgir på min Chrysler 3,5L fra 2002. Var innom Chrysler i Oslo der manual siger man skal kontakte forhandler om man skal få info om hvilken type olje skal brukes.

Hadde hørt før at kun +4 fra Chrysler kan brukes, ikke fra noen annen produsent.

Hos dem i Oslo fikk jeg info om at +4 var standard og kan brukes fra alle produsenter. Dem hadde en fin produkt jeg kjøpte. Dermed er automatgir vraket og har jeg bestillt ny fra USA.

+4 fra Chrysler har mindre molekyl en andre +4 på markedet. Man kan IKKE bruke olje fra noen annen produsent, ikke Ford heller.

Alle automatgirer i Chrysler etter 1991 er datastyrte og i den jeg har er ventiler som åpner og lukker mellom 140-180 ganger i sekunden. Grov olje gjør dem trege og skiver i giren soter seg og skaden blir stor.

Har lest på forum i Norge og Sverige at mange har problemer med gir i disse bilene og folk holder seg unna dem på grunn av hva dem er svake !!!

Ikke går å prate med dem her i Oslo der dem er spesialistene, hvertfall tror dem !

Den oljen jeg trenger har jeg ikke funnet i Norge eller i Sverige og har bestillt den sammen med giren fra USA, dem har kunnskap i orden der !

Endret av Forbrukeren

Chrysler Concorde 3,5L 2002

Dodge Durango 5,7 Hemi 2008

MB Vito 111cdi 2004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo snakke me de som selgte oljen til deg!! De er jo pålagt til å vite hva de gir ut å at det ikke skal direkte skade bilen!

 

Du ville nok få dekket litt av de hvis du gikk til sak :)

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke å gå i sak mot dem, fikk nyrestaurert gir til 10.000kr i New York, frakt blir i tillegg.

Holder meg helt unna forhandlere her i landet i fremtiden der jeg ikke kan stole på kunnskap hos dem. Vet ikke om de er dårlig budsjett som gjør at dem ikke har råd til å reise på kurs hos produsent, synes hvertfall dårligt når man ikke kan stole på dem som presenterer bilmerke her i Norge.

Chrysler Concorde 3,5L 2002

Dodge Durango 5,7 Hemi 2008

MB Vito 111cdi 2004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Universal ATF+4 som er solgt av mange her i landet skal IKKE brukes på automatgir fra MOPAR produsert etter 1991.

Hva betyr ATF+4? De betyr Automatic Transmission Fluid som oppfyller trykktest i 4 kategorien. Men om den kan brukes på gir med trykk i den skallen siger ingenting om og ingen tar ansvar uten den som heller den på. Nok er 1/2 liter til å gjøre stor skade og den skaden vises ikke fram før en etter 8-18 måneder i fleste tilfeller. Om man kjïører bilen fast kommer de fram tidligere.

 

Faktisk gjelder dette flere produsenter en MOPAR og god regel er å følge manual med bilen, ikke høre på andre uansett dem mener dem er spesialister i de merket. Jeg gjorde de som stå i manual med å kontakte nærmeste forhandler. Feilen var at jeg følgte han sitt råd uansett jeg var i tvil med de svar jeg fikk og de ble dyrt. Jeg har lært at om man er i tvil skal man kontakte serviceavdelingen i fabrikken direkte eller stor forhandler i nærheten av fabrikken der sterke liker er til at han har tatt sine nødvendige kurser der.

 

Om noen har brukt slik universal olje på sin gir er mulig å rense den ut før skaden bli varig. Men de krever gir ut av bilen der alt, også converter og kjøleanlegg, bør renses 100%.

Endret av Forbrukeren

Chrysler Concorde 3,5L 2002

Dodge Durango 5,7 Hemi 2008

MB Vito 111cdi 2004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig at de datastyrte kassene til Chrysler (fra 1989 og opp) er svært sensitive på olja. På min har jeg bare brukt Quaker state sin automat olje som er merket Chrysler på forsida. Har kun god erfaring med automatkassene til Chrysler når de går på den olja. Husk også å alltid sjekke at nivået er som det skal.

Go your own way!

87 Pontiac Firebird Trans Am

91 Chrysler Saratoga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå har jeg lest meget i Mopar forumer i staten og pratet med folk som driver der med automatgirer til disse bilene. Jeg kommer kun til med å bruke Mopar sin ATF+4 på min gir, der veit jeg hva jeg kjøper og de er eneste +4 som er godkjent på Chrysler biler i garanti. Jeg tenker ikke bensinsparelse når jeg bruker bilen og reiser meget lengre strekninger med den. Føler meg mer trygg med riktig olje.

Med å bestille kasse av den fra USA er prisforskjell ikke mer en 200kr på 12L en til Quaker sin +4. Med å importere ny gir og olje selv og betale snøhvite penger i arbeid ble totalkostnader litt over 30.000kr. Tror 200kr er billig forsikring på hver 50.000km !

Chrysler Concorde 3,5L 2002

Dodge Durango 5,7 Hemi 2008

MB Vito 111cdi 2004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår