Gå til innhold

Hevelse av kjøp? har eg noe å være redd for?

Ranger emnet


wildstyle

Anbefalte innlegg

vi har hatt lignende eksempel før på forumet vet eg, men eg vil helst vite hvordan det ligger ann i min sak også (det skjønner vel de fleste når de kommer i situasjonen selv). eg vil selv si at eg har saken på min side, men dere for lese igjennom. og om noen vet om noen lover og regler for og imot så si ifra.

 

I februar i år kjøpte eg ein 1986 modell mercedes 190e 2,0 bensin manuelt gir. bilen var kjøpt ny av ein eldre kar som hadde bilen frem til 2010 da den ble kjøpt av ein mann på jobben han som kjøpte bilen til sin sønn som han skulle ha når han fikk lappen, men sønnen hans ville heller ha sportsbil og farengte bilen videre til meg i februar 2011. bilen hadde vel gått ca. 185 000 da, og var i god stand, eneste var et hjullager bak som var gåent sa forrige eier, men hjullager fulgte med, men eg bytta det aldri siden det ikke var noe stor sak.

 

eg hadde bilen uten et eneste problem den tida eg hadde den, starta alltid med en gang, og gikk meget pent i alle gir, eg grisekjørte aldri bilen siden eg ikke driver med slikt, men eg sladdet jo litt i vintermånedene, men det var ikke grisekjøring, rolige kontrolerte sladder uten mye turtall.

 

eg solgte bilen 2.juni til en gutt i 18-19 års alderen, eg opplyste om det eg visste var feil med bilen og det kosmetiske som var. bilen ble prøvekjørt og solgt for 18.000, da hadde vel bilen gått rundt 188000 tror eg det var, har altså hatt bilen rundt 3000km i 4 måneder.

 

en uke senere ringer gutten som eg kjøpte den av og sa han ikke fikk start på bilen, men eg kunne ikke hjelpe han så mye med det. i dag, 2 uker og 2 dager senere ringer faren hans og krever at eg tar bilen tilbake og de får refundert, ellers blir eg anmeldt. de hadde hatt en kompresjonstest på bilen og faren hans sa at den motoren var helt ødelagt :S

 

så hvem er det som har retten på sin side? de fleste her inne vet at eg ikke kan så altfor mye om motor, kan selvsagt litt, men eg ville nok levert bilen på et verksted om eg skulle hatt noe fikset (kan riktignok en del mer om hondamotorene i civic en andre motorer).

eg har mange venner som støtter meg og mora mi vet at eg ikke har hatt ett eneste problem med bilen så lenge eg har hatt den og att den gikk helt fint de gangene hun satt på.

 

what to do? bare skriv om eg skal fylle inn noe eg har glemt å skrivd.

Endret av wildstyle

1995 Honda Civic VTI Coupe (sommerbilen) http://www.bergen-gatebilklubb.no/forum/index.php?topic=1640.0

1986 Mercedez 190E 2,0 (bruksbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil tro han anmelder meg for å ikke ha opplyst feil om bilen eller noe i den dur, men dette er noe jeg ikke visste. jeg forklarte det jeg visste etter beste evne.

vet ikke hvordan sønnen hans har brukt bilen, annet enn at han på prøvekjøringen kjørte litt fortere enn jeg gjorde, men ikke noe som jeg ville beskrivd som grisekjøring eller råkjøring, men litt over normalt for å si det slik.

1995 Honda Civic VTI Coupe (sommerbilen) http://www.bergen-gatebilklubb.no/forum/index.php?topic=1640.0

1986 Mercedez 190E 2,0 (bruksbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du skrevet kontrakt? I så fall egner jeg med du har skrevet at bilen selges som den er. Da tror jeg det skal mye til at vedkommende kan kreve kjøpet hevet. Dette er billig bil, og ting kan skje. Så lenge du ikke har holdt tilbake informasjon om ting du åpenbart visste var feil er det ingen fare.

Ta en telefon til Forbrukerrådet på mandag!

- 2007 Land Rover Disco 3 2,7 TDV6 HSE PP

- 2007 Audi A4 Avant 2,0 TDI MLT S-Line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fare. Biler under 20000 kr ansees juridisk sett som reprasjonsobjekter, så hverken forbrukerkontoret eller noen andre kommer til å gjøre noe med det.

Uansett har det ingenting å si så lenge bilen var ok når du solgte

Blir forbanna på slike som tror de har samme rettigheter som hvis de kjøper helt ny bil. Bilen er 25 år gammel og kostet 18000. Hva kan man forvente?

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilen har funka helt fint så lenge eg har hatt den, er usikker på hvor mange hester en 2,0 bensin merce hadde ny, men når eg hadde den føltes det som 85-90. noe som stemmer overens med det eg vil anta at effekttapet er på 25 år og eigd av en eldre herremann.

bilen ble jo prøvekjørt og da sa han jo ikke noe om at bilen var treig.

men så er jo uansett ikke en gammel 190e noe bil som er kjent for å være rask heller da. isåfall 2,3 16v motoren.

1995 Honda Civic VTI Coupe (sommerbilen) http://www.bergen-gatebilklubb.no/forum/index.php?topic=1640.0

1986 Mercedez 190E 2,0 (bruksbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fare. Biler under 20000 kr ansees juridisk sett som reprasjonsobjekter, så hverken forbrukerkontoret eller noen andre kommer til å gjøre noe med det.

Uansett har det ingenting å si så lenge bilen var ok når du solgte

Blir forbanna på slike som tror de har samme rettigheter som hvis de kjøper helt ny bil. Bilen er 25 år gammel og kostet 18000. Hva kan man forvente?

 

Jeg veit jeg har spurt deg om kilden til dette før...

 

Jeg er fortsatt uenig, selvsagt faller forventninger til holdbarhet osv mtp pris, alder, kjørelengde, men alikevel er det flere forhold som gjør at dette ikke rimer for min del... F.eks kan jeg aldri se for meg at uriktige opplysninger avvises av FTU.

 

Et kjapt søk på FTU vedtak viser jo feks: http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_ftu/wfdocument.aspx?journalpostid=2011001618&dokid=65146&versjon=1&variant=P& og http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_ftu/wfdocument.aspx?journalpostid=2011003747&dokid=67558&versjon=1&variant=P&

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som jeg da trolig har svart deg før, så er dette direkte fra det lokale forbrukerkontoret.. Men det ser ut til at praksis varierer litt. Uansett, så lenge man forteller om de feil man vet om og burde vite om er man trygg. At en 25 år gammel bil går i stykker før eller senere burde de fleste skjønne

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår