Gå til innhold

Innspilling av ny Rockford forsterker

Ranger emnet


Ragul

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har da fått en ny forsterker fra rockford til denne kassen her : http://www.bilstereo.no/m/shop/?produkt=4041&katid=30&mid=m436&id=&vn=736

Forsterkeren det er snakk om er : http://www.bilstereo.no/m/shop/?produkt=4086&katid=37&mid=m436&id=&vn=736

 

Jeg er ganske ny når det kommer til anlegg i bil.

Det jg da lurer på er hvordan man innspiller forsterkeren slik at den blir klar?

Og er det noen som kan forklare meg hva Gain, Punch EQ og Infrasonic filter er?

Og evt hvordan de to første skal stilles på og om Infrasonic filteret skal være på eller av?

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da, første feilen du har gjort, er å bruke over 12000kr på det der. For den prisen kunne du fått noe mye MYE bedre.

 

Du skriver innspilleng, men mener vel innstilling?? Du skal ha lowpass filter på, og dette skal stilles til ca 70-80hz til de subene, og infrasonic på ca 25hz. Punch EQ setter du på null/off.

 

Gain er følsomheten til linjeinngangene dine, og skal stilles i hennhold til spillerens volt på signalutgangene. Det første du gjør, er å justere spilleren, og her setter du alt på off/null, og loudnes off, så ser du hvor høyt du kan spille før fronthøyttalerene i bilen begynner å slite, og skrur et par hakk ned. Nå vet du hvor langt du kan vri volumet, så da kan du koble til subene, og stille gain til subene spiller fint sammen med høyttalerene i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Rockford bra da?

 

Ja altså alle forsterkere må vel innspilles i et par timer før de er klare for bruk må de ikke det? det jeg mente egetnlig:) Jeg har ikke noe infrasonic filter som kan stilles. kun en av og på knapp på forsterkeren. skal jeg sette denne på?

Hva er Punch Bass Eq? den kan stilles ser jeg sammen med gain. Høytalerne i bilen tåler MYE da dette er spesialhøytalere fra Bang og Olufsen som sitter i bilen:) Kan jeg ha Gain på rundt 85% uten at det gjør noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første 2 linjene i svaret hans kan du overse, fyren er ikke helt tilregnelig når RF kommer på tale, resten av innlegget er fornuftig.

 

Med kassen du har valgt BØR du koble inn infrasonic filteret, siden kassen er portet, (det er lett å skade elementer i portede kasser om de ikke beskyttes mot de aller dypeste tonene, noe infrasonic filteret er designet for å gjøre)

 

Punch EQ ser på denne forsterkeren ut til å ha stort sett de samme funksjonene som vanlige tonekontroller på en spiller. Kan brukes, for å rette mindre problemer, men om de må opp mot max for at det skal låte riktig, er det noe galt med systemet eller installasjonen.

 

Gain instillingen avhenger av hvor kraftig signal spilleren din gir ut, og bør etter min mening stilles inn slik at det i prinsipp ikke lar seg gjøre å provosere frem store mengder med ulyder (forvrengning) uansett hvor høyt du skrur opp på spilleren din.

En metode å stille gain kan feks være å skru gain på minimum, og skru volumen på spiller opp til ca 90% av max volumet på spiller , for deretter å øke gain på forsterkeren så høyt det går uten at lyden blir uren (finn den cd`n som spiller høyest i samlingen din når du gjør dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjapt og kjempe bra svar FE3T!

Jeg har bare et spm? Hvor lenge skal jeg la forsterkeren innspille seg?

 

0 dager, 0 timer og 0 minutter.

 

Men er greit å stille inn anlegget rett, so det ikkje blir pressa over sine evner.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første 2 linjene i svaret hans kan du overse, fyren er ikke helt tilregnelig når RF kommer på tale, resten av innlegget er fornuftig.

 

Med kassen du har valgt BØR du koble inn infrasonic filteret, siden kassen er portet, (det er lett å skade elementer i portede kasser om de ikke beskyttes mot de aller dypeste tonene, noe infrasonic filteret er designet for å gjøre)

 

Punch EQ ser på denne forsterkeren ut til å ha stort sett de samme funksjonene som vanlige tonekontroller på en spiller. Kan brukes, for å rette mindre problemer, men om de må opp mot max for at det skal låte riktig, er det noe galt med systemet eller installasjonen.

 

Gain instillingen avhenger av hvor kraftig signal spilleren din gir ut, og bør etter min mening stilles inn slik at det i prinsipp ikke lar seg gjøre å provosere frem store mengder med ulyder (forvrengning) uansett hvor høyt du skrur opp på spilleren din.

En metode å stille gain kan feks være å skru gain på minimum, og skru volumen på spiller opp til ca 90% av max volumet på spiller , for deretter å øke gain på forsterkeren så høyt det går uten at lyden blir uren (finn den cd`n som spiller høyest i samlingen din når du gjør dette.

 

Så du synes det der er verdt 12000kr?? Jeg har solgt og innstallert RF i mange år, og det er leeeenge siden RF var BRA, nå er det bare middelmådig til alt for høy pris.

 

Ragul, Du snakker om to forskjellige ting her, og vi vet ikke hvilken forsterker du bruker til frontsettet ditt, eller hvilken spiller du har, så det blir tilnærmet umulig å si om du kan stille gain på 85%

Som jeg skrev over her, dette skal stilles inn så det passer sammen, ikke masse diskant og lite bass, eller motsatt, diskant, mellomtone og bass skal spille i "harmoni" hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cossie har faktisk litt rett med deet med RF, RF var rått for mange år siden men datt litt nedover i kvalitet, dem spiller veldig på merkenavnet og legger prisen sin deretter.. men RF er ikke dårlig av den grunn men overpriset får veldig mye annet for den prisen som spiller en lang reise bedre... så blir litt riktig det cossie sier at det er og kaste bort pengene så sant du ikek får en veldig god deal da så prisen havner der den skulle ha vært ;)

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spilleren i bilen og forstkerer til frontsettet er det som sitter orginalt fra Bang og Olufsen i bilen. Jeg har ikke så mye peiling på dette men jeg ville bare ha sterkere bass enn det som fulgte med fra Bang & Olufsen så da fikk jeg skiftet ut dette hos bilstereo firma. De stilte ikke inn Gain,Punch EQ osv så det er dette jeg lurte på hvordan jeg skulle stille. Takker foresten for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du synes det der er verdt 12000kr?? Jeg har solgt og innstallert RF i mange år, og det er leeeenge siden RF var BRA, nå er det bare middelmådig til alt for høy pris.

 

For meg, er det ivertfall verdt endel å kjøpe et produkt fra noen som ikke på liv og død skal leke gjemsel, eller kverulere vildt så fort ordet garanti blir nevnt en stund etter kjøpet. billig blir også fort dyrt om forhandler og produsent er mer interessert i å fortelle kunden hva han kan ha gjort galt siden utstyret tok kvelden, enn å faktisk gjøre en reell insats for å få løst eventuelle problemer.

 

Og er det ikke på tide at du forteller oss litt om alderen din, om du har solgt RF i årevis, og ga deg når produktene ikke lengre holdt mål i dine øyne, og det i tillegg er så at dette er leeeenge siden, så burde du kanskje fokusere mer på å se etter barnebarna dine enn å bruke all denne energien på å rakke ned på RF ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe den likte jeg litt (mot cossie vel og merke) , men til poenget her, får mange andre mer ker som står for god service og garanti uten og måtte betale overpris for produktene dems hehe sånn som RF faktisk må ta ekstra for :P hehe. men sant det cossise sier RF var guden min nesten i stereo til sånn 1000års skifte men datt bare nedover siden da og i dag ville jeg ALDRI kjøpt det, som en gang var mitt første valg, sorry og si men gode produkter men til HELT feil pris.

[x] 73 vw 1300s [ ] 90 MB 300TD

[x] 84 volvo 760TIC [ ] 77 opel rekord D 2000

[x] 70 vw 1302 [ ] 88 GMC suburban

[ ] 86 MB 190 [x] 85 MB 190 Rat style

[x] 87 Ford Sierra [x] 84 vw caddy pick up

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår