Jump to content
Bilforumet.no
Sign in to follow this  
323evors

Hva er forskjellen på evo 5 gsr og evo 5 rs ?

Rate this topic

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe meg banebilprosjekt. Sikler på evo 5 =)

hvilkentype burde jeg kjøpe? Er det rs modellen som har girkasse og differ som tåler mest? Eller er en gsr like bra? Har gsr ayc differ?

 

Noen som kan hjelpe meg?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg vurderer å kjøpe meg banebilprosjekt. Sikler på evo 5 =)

hvilkentype burde jeg kjøpe? Er det rs modellen som har girkasse og differ som tåler mest? Eller er en gsr like bra? Har gsr ayc differ?

 

Noen som kan hjelpe meg?

 

På EVO 4 kunne du få RS utgaven med en såkalt "super-close-ratio" girboks optimalisert for bane og konkuranser. Om du kunne få noe slikt på EVO 5 har jeg alldrig hørt noe om.

 

Uansett, RS står for Rally Sport og er en utgave strippet helt for unødig luksus.Derav også den letteste. RS modellen var rettet mot de som drev med motorsport (primært rally) og var en ribbet platform for å bygge videre på.

 

RS'en har ikke: Elektriske vindu, Lettvekst aliminium felger, air condition / klima anlegg, recaro seter,ikke ayc (active yaw control) eller ACD (aktiv senter diff), ABS, sentrallås, elektriske speil.

 

GSR'en derimot har alle de overnevnte spesifikasjonene.

 

Grunnen til att noen kjøpte RS'en for gatebruk var vel den lavere prisen, vet ikke hvor mye billigere denne var ny men nå virker det som de er rimelig like i pris.

 

På bane så sliter en stock (standard) RS med å slå de andre utgavene. Så mitt tips er kjøp en GSR :)

Edited by Bilpleie Gærning

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har rett i noe men ikke alt :)

 

ACD kom ikke før på Evo VII modellen. RS utgaver av alle EVO'er.

 

Det ble skiltet opp 1 Evo V RS i Norge i 1998 av i alt 5 importerte. Resten gikk til rally.

Jeg har selv eid Norges eneste registrerte venstrestyrte Evo V RS.

 

RS modellen av Evo V og VI er 100 kg lettere enn en GSR og den har kort-kort girkasse,(option), kortere styring enn GSR,( TME har Evo V RS bærearmer og samme korte styringen) mekaniske differ som tåler mye mer juling enn AYC diffen, ikke Brembo bremser og Turboen som sitter i RS'n er annerledes, større eksoshus og twin-flap wastegate. RS'n er raskere... punktum.

 

0-100 er 4,2 sek for en RS og 4.8 for en GSR.

 

RS'n spiser en GSR rundt en bane :)

 

Finner du en venstre styrt Evo V eller VI RS og får skilt på den så ta veldig veldig godt vare på den. Jeg solgte min... desverre.

 

Snakkast.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Du har rett i noe men ikke alt :)

 

ACD kom ikke før på Evo VII modellen. RS utgaver av alle EVO'er.

 

Det ble skiltet opp 1 Evo V RS i Norge i 1998 av i alt 5 importerte. Resten gikk til rally.

Jeg har selv eid Norges eneste registrerte venstrestyrte Evo V RS.

 

RS modellen av Evo V og VI er 100 kg lettere enn en GSR og den har kort-kort girkasse,(option), kortere styring enn GSR,( TME har Evo V RS bærearmer og samme korte styringen) mekaniske differ som tåler mye mer juling enn AYC diffen, ikke Brembo bremser og Turboen som sitter i RS'n er annerledes, større eksoshus og twin-flap wastegate. RS'n er raskere... punktum.

 

0-100 er 4,2 sek for en RS og 4.8 for en GSR.

 

RS'n spiser en GSR rundt en bane :)

 

Finner du en venstre styrt Evo V eller VI RS og får skilt på den så ta veldig veldig godt vare på den. Jeg solgte min... desverre.

 

Snakkast.

 

Det at en RS er kjappere på bane enn GSR vet jeg ikke om stemmer, den er kanskje noen kilo lettere, men den mangler en del andre ting som GSR'en har som gjør den kjappere på en svingete bane. Husker ikke om det var Top Gear, Fifth Gear eller hva det nå var som testet alle versjonene rundt bane, men vet jeg har sett det ett sted. Da var i hvertfall RS'en tregest rundt bane, men quarter mile var mye det samme på alle modellene. Det er godt mulig det var en annen generasjon enn V de testet da, så jeg skal ikke være så alt for bastant på akkurat den biten. Vil tro det er større forskjell på en VII - IX RS og GSR da S-AYC og ACD etc vil ha en del å si mtp skarpe svinger, så det er mulig en V RS er kjappere enn en V GSR på bane.

 

RS'en er definitivt det beste utgangspunktet for en bane bil om du uansett skal bygge videre på den.

Edited by Bilpleie Gærning

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for info gutta :D Jeg har vertfall hørt at rs har bedre differ og det med turbo ja . Jeg valgte evo 5 rs som banebil prosjekt. Den kommer i løpet av neste uke tror jeg. Gleder meg som en unge !!

Bilen får smidd innmat og datasprut,nytt innsug og grenrør med større turbo.

Målet er å få den ferdig til våren og gatebil våler.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Takk for info gutta :D Jeg har vertfall hørt at rs har bedre differ og det med turbo ja . Jeg valgte evo 5 rs som banebil prosjekt. Den kommer i løpet av neste uke tror jeg. Gleder meg som en unge !!

Bilen får smidd innmat og datasprut,nytt innsug og grenrør med større turbo.

Målet er å få den ferdig til våren og gatebil våler.

 

Stemmer nok det att RS'en er den som er kjent for å ha de "rette" diffene ja.

 

Lykke til med prosjektet, høres spennende ut. Tror ikke du kommer til å angre på att du kjøpte en EVO :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.