Gå til innhold

Hva er forskjellen på evo 5 gsr og evo 5 rs ?


323evors

Anbefalte innlegg

  • 1 month later...
Jeg vurderer å kjøpe meg banebilprosjekt. Sikler på evo 5 =)

hvilkentype burde jeg kjøpe? Er det rs modellen som har girkasse og differ som tåler mest? Eller er en gsr like bra? Har gsr ayc differ?

 

Noen som kan hjelpe meg?

 

På EVO 4 kunne du få RS utgaven med en såkalt "super-close-ratio" girboks optimalisert for bane og konkuranser. Om du kunne få noe slikt på EVO 5 har jeg alldrig hørt noe om.

 

Uansett, RS står for Rally Sport og er en utgave strippet helt for unødig luksus.Derav også den letteste. RS modellen var rettet mot de som drev med motorsport (primært rally) og var en ribbet platform for å bygge videre på.

 

RS'en har ikke: Elektriske vindu, Lettvekst aliminium felger, air condition / klima anlegg, recaro seter,ikke ayc (active yaw control) eller ACD (aktiv senter diff), ABS, sentrallås, elektriske speil.

 

GSR'en derimot har alle de overnevnte spesifikasjonene.

 

Grunnen til att noen kjøpte RS'en for gatebruk var vel den lavere prisen, vet ikke hvor mye billigere denne var ny men nå virker det som de er rimelig like i pris.

 

På bane så sliter en stock (standard) RS med å slå de andre utgavene. Så mitt tips er kjøp en GSR :)

Endret av Bilpleie Gærning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Du har rett i noe men ikke alt :)

 

ACD kom ikke før på Evo VII modellen. RS utgaver av alle EVO'er.

 

Det ble skiltet opp 1 Evo V RS i Norge i 1998 av i alt 5 importerte. Resten gikk til rally.

Jeg har selv eid Norges eneste registrerte venstrestyrte Evo V RS.

 

RS modellen av Evo V og VI er 100 kg lettere enn en GSR og den har kort-kort girkasse,(option), kortere styring enn GSR,( TME har Evo V RS bærearmer og samme korte styringen) mekaniske differ som tåler mye mer juling enn AYC diffen, ikke Brembo bremser og Turboen som sitter i RS'n er annerledes, større eksoshus og twin-flap wastegate. RS'n er raskere... punktum.

 

0-100 er 4,2 sek for en RS og 4.8 for en GSR.

 

RS'n spiser en GSR rundt en bane :)

 

Finner du en venstre styrt Evo V eller VI RS og får skilt på den så ta veldig veldig godt vare på den. Jeg solgte min... desverre.

 

Snakkast.

Nothing evolves without the Evolution.

2000 EVO VI T.M.E

x 2000BMW 330CI

X 1999 Forhøster STI

X 1998 EVO V RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i noe men ikke alt :)

 

ACD kom ikke før på Evo VII modellen. RS utgaver av alle EVO'er.

 

Det ble skiltet opp 1 Evo V RS i Norge i 1998 av i alt 5 importerte. Resten gikk til rally.

Jeg har selv eid Norges eneste registrerte venstrestyrte Evo V RS.

 

RS modellen av Evo V og VI er 100 kg lettere enn en GSR og den har kort-kort girkasse,(option), kortere styring enn GSR,( TME har Evo V RS bærearmer og samme korte styringen) mekaniske differ som tåler mye mer juling enn AYC diffen, ikke Brembo bremser og Turboen som sitter i RS'n er annerledes, større eksoshus og twin-flap wastegate. RS'n er raskere... punktum.

 

0-100 er 4,2 sek for en RS og 4.8 for en GSR.

 

RS'n spiser en GSR rundt en bane :)

 

Finner du en venstre styrt Evo V eller VI RS og får skilt på den så ta veldig veldig godt vare på den. Jeg solgte min... desverre.

 

Snakkast.

 

Det at en RS er kjappere på bane enn GSR vet jeg ikke om stemmer, den er kanskje noen kilo lettere, men den mangler en del andre ting som GSR'en har som gjør den kjappere på en svingete bane. Husker ikke om det var Top Gear, Fifth Gear eller hva det nå var som testet alle versjonene rundt bane, men vet jeg har sett det ett sted. Da var i hvertfall RS'en tregest rundt bane, men quarter mile var mye det samme på alle modellene. Det er godt mulig det var en annen generasjon enn V de testet da, så jeg skal ikke være så alt for bastant på akkurat den biten. Vil tro det er større forskjell på en VII - IX RS og GSR da S-AYC og ACD etc vil ha en del å si mtp skarpe svinger, så det er mulig en V RS er kjappere enn en V GSR på bane.

 

RS'en er definitivt det beste utgangspunktet for en bane bil om du uansett skal bygge videre på den.

Endret av Bilpleie Gærning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Takk for info gutta :D Jeg har vertfall hørt at rs har bedre differ og det med turbo ja . Jeg valgte evo 5 rs som banebil prosjekt. Den kommer i løpet av neste uke tror jeg. Gleder meg som en unge !!

Bilen får smidd innmat og datasprut,nytt innsug og grenrør med større turbo.

Målet er å få den ferdig til våren og gatebil våler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info gutta :D Jeg har vertfall hørt at rs har bedre differ og det med turbo ja . Jeg valgte evo 5 rs som banebil prosjekt. Den kommer i løpet av neste uke tror jeg. Gleder meg som en unge !!

Bilen får smidd innmat og datasprut,nytt innsug og grenrør med større turbo.

Målet er å få den ferdig til våren og gatebil våler.

 

Stemmer nok det att RS'en er den som er kjent for å ha de "rette" diffene ja.

 

Lykke til med prosjektet, høres spennende ut. Tror ikke du kommer til å angre på att du kjøpte en EVO :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår