Gå til innhold

Temp. måler beveger seg ikke etter skifte av termostat

Ranger emnet


BaardI

Anbefalte innlegg

Hei! Har da skiftet termostat i bilen min, og etter å ha fylt opp med væske igjen, så har ikke viseren i bilen beveget seg. Jeg er 100% sikker på at termostaten er satt riktig inn, spesielt iom. den bare passer inn en vei. Jeg begynte å lure på om det ikke er termostaten som er problemet, men ønsker ikke å begi meg ut på en for stor fikse-runde, før jeg har fått litt tips og evt. hjelp fra andre. Hva kan være problemet? Har ikke rukket å tatt noen lengre turer med bilen, men den har vært ute på en tur etter skiftet, og da sto fortsatt temp. viseren helt stille.

 

Bilen brukes for øyeblikket lite, og mindre nå som jeg vet det er noe galt en plass i kjøleanlegget til motoren.

 

Kan det være kvaliteten på selve termostaten som er problemet? For leste - etter at jeg hadde kjøpt - at kvaliteten kan varigere mye, og at hvor man kjøper den har mye og si. Jeg skjønner at jeg har vært en kron-idiot når jeg kjøpte på biltema (vær så snill - ikke døm meg!), men syns det er rart hvis termostaten gjør at peileren ikke beveger seg en brøkdel av en milimeter? Nesten som om noen har limt den fast, faktisk...

 

Ble en liten avhandling dette, men det må vel til for å klare å forklare et problem uten god nok terminologi inne faget!

 

- Er en mazda 626, men regner med dette har lite med saken å gjøre - Derfor plassert på dette underforumet -

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er den som sitter rett utfor termostaten, så nappet jeg den ut, men den er puttet på igjen. Hvor på motoren står ledninge (hvis det ikke er den som sitter på blokken til termostaten). Er godt mulig at den ikke sitter godt nok i, hvis det ikke er den ledningen jeg trur det er

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv og ta av ledningen til føleren, og se om den hopper til maks.

 

Edit: Siden den står på minimum, er det vel muligens et brudd i ledning eller sensor. Prøv å koble ledningen til gods også, og se om nåla da hopper til maks da.

 

Jeg tipper at det er den innerste føleren (nærmest motor) som er til temp-måleren. Den ytterste på termostathuset er muligens til radiatorvifta ?

 

--

Endret av Bwana


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ytterste var til radiator viften, ja. Den startet å gå med en gang ledningen var av og tenningen på. Tok av den innerste, men ingenting skjedde. Hva mener du med å koble den til gods? altså, gods er jord, men bare trekke en ledning fra sensoren til chassiet?

 

EDIT: Fikk testet spenningen, når jeg jordet ledningen så gikk måleren opp på maks

Endret av BaardI

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår