Gå til innhold

Skifte øvre bærearmer på A4 - stuck (løst)

Ranger emnet


Bwana

Anbefalte innlegg

I går måtte jeg gi opp mot konas Audi A4 som trenger bytte av en øvre bærearm.

 

Det er denne bolten som er problemet.

Control-arms.jpg

 

Jeg skrudde av mutter, brukte rustløser, litt banking, og forsiktig oppvarming, og klarte å skru ut bolten en drøy cm, men så begynte bolten å vri seg (på vei til å knekke).

Jeg valgte å gi opp. Satte på muttera på igjen og klarte å skru den på så den dro bolten tilbake på plass.

 

 

Jeg har nå [igjen] bestemt meg for at jeg ikke skal gå i gang med jobber hvor noe kan tenkes å sitte litt fast uten å ha tilgang til skikkelig trykkluft-verktøy - noe jeg aldri får.

 

En lufthammer som vist i denne videoen hadde vært fin å ha:

airhammer.jpg

 

 

Får vel resignere og prøve å finne et verksted som kan reparere for meg :(

 

 

. . . eller er det noen som har gode tips, som kan gjøre at jeg kan ombestemme meg og klare å gjøre ferdig det jeg har begynt på denne gangen også?

 

--

Endret av Bwana


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nyere type ser jeg, det bolten sitter tragisk til slik at det ikke er mulig å få slått skikkelig på den med en hammer. Det beste er å få varmet den opp skikkelig og sette på en latmansarm og skru på den. Skal veldig mye til før den knekker.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det varme som gjelder ja. Fram med gassapparat og varme opp. Det ender somregel med at gummien på begge øvre armene smelter, så begge arma må byttes.

 

Etter det tar du meisel og setter i de 2 hakkene og banker for å utvide litt.

Bør løsne lett nå.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for tips. Ser nå at det kan være en mulighet for å få ut den bolten.

 

Jeg var jo et stykke på vei, da jeg klarte å skru den ut ca 12mm før den begynte å vri seg i ferd med å knekke. Da turte jeg ikke mere. Hadde muligens vært like lurt å vri den av, så kunne jeg banket den med dor ut i motsatt retning, eller evt. dra den ut med muttera ved å sette skiver og større mutter under.

 

Om jeg prøver det nå, etter at bolten er tilbake på plass, er risikoen at bolten knekker litt inne i huset, og så får jeg den ikke ut hverken til høyre eller venstre.

 

Har tenkt å skifte begge armene så svidd gummi gjør ikke noe. Jeg vet imidlertid ikke om en liten propanbrenner er god nok varme, og siden jeg ikke har trykklufthammer, blir det trolig til at jeg søker hjelp hos et verksted med litt mere utstyr.

 

 

Googlet litt på temaet i dag og fant mange med samme problem.

For noen var siste løsning å ta ut hele greia, og bore ut bolten (nesten 10cm!!!) - Det vil jeg helst slippe!

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har Googla litt, og prøvd meg frem litt og er endelig i mål :)

 

Varming med propanbrenner (type skismørebrenner) og banking kom ingen vei. Umulig å komme til å banke også. Er også usikker på hvor brutalt man kan varme godset her som er av aluminium.

 

Løsningen ble å sage av hodet på bolten. Det var en skive under så det kunne gjøres uten å skade gods.

Så legger vi skiver under muttera og drar bolten ut. Fyller på med flere skiver.

Legg merke til de to skivene som er presset inn i sporet ved ene kuleleddet. Dette for at ikke godset skulle knekke under den store belastningen.

Pinchbolt-1.jpg

 

Dette stopper imidlertid etter en stund fordi bolten butter i styrearmen. Sagde av litt av bolten og kom litt lenger, men det er ikke gjenger så langt på denne bolten.

Fikk ut ca halve bolten på denne måten.

 

Fortsatt klarte jeg ikke å rikke bolten med banking, nå fra høyre side der den nå avskårne muttera var.

For å presse bolten videre ut ble løsningen improvisert med deler fra to stk avtrekkere fra Biltema (varenr. 20352), og et par 10x180mm bolter fra Maxbo.

En bolt 10x70mm med avskåret hode inn i hullet med mutter på toppen for styring.

 

Pinchbolt-2.jpg

 

Dette gikk bra. Bolten ute :)

 

Kan fortsatt ikke forstå hvordan den kunne sitte så djevelsk, Den ser jo ikke så veldig rusten ut.

Årsaken er nok dels oksidert aluminium som "suger" veldig, og at bolten kan ha blitt litt bøyd da jeg forsøkte å skru den ut.

Pinchbolt-3.jpg

 

--

Jeg hadde egentlig tenkt å gi opp, og overlate jobben til et verksted med bedre verktøy,

men siden jeg hadde startet med å prøve å få løs denne bolten, klarte jeg ikke å gi den fra meg før jeg hadde prøvd å finne en løsning.

--

Endret av Bwana


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Takk, løsningen din reddet meg fra en verkstedregning :thanks Bolten min satt likevel så hardt at jeg måtte sveise på en liten stålbit som går mellom de to biltemaprofilene. Dette fordi det ikke ble stivt nok med bare 2 180mm bolter i strekk, det forskøv seg sidelengs slik at drivbolten ikke hadde retning mot hullet på motsatt side. Men etter at jeg fikk sveiset på den gikk bolten ut uten å krangle. Stålet tok jeg forresten fra en gammel og råtten sparkstøtting som lå i sjøkanten og lekte søppel. Utrolig hva man finner og hva man kan bruke det til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare komme med egne erfaringer her.

Jeg har byttet haugevis av øvre bærearmer og så si på alle biler sitter bolten fast. Jeg bruker også å løsne bolten og løsne bærearmene når jeg skal skifte drivknuter/mansjetter, Da tar jeg bort endeledd, surrer alt inn i søkkvått rennende papir, flere runder så det blir et tykt lag med vått papir rundt begge kulene (Gjør det også det samme med bolten på endeleddet først) også varmer jeg materialet rundt bolten med skjærebrenner til det er godt og varmt. Siden endeleddet er borte får man på muttertrekker og da er det bare å kjøre på for bolten løsner i alle tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 years later...

Byttet bærearm på min Audi A4 2012. der bolten knakk, så fant jeg en bolt som var akkurat samme tykkelse,  men nå blir jeg plaget med klonking når jeg kjører. Er det mulig at det er bolten som akkurat ikke er stor nok som gjør at det blir litt bevegelse når jeg kjører?

noen som vet hvor man kan få tak i bolten til øvre bærearm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår