Gå til innhold

Trenger tips, 165' km service

Ranger emnet


Gainern

Anbefalte innlegg

Har en 2001 Rav4 som nærmer seg 165' km. Bilen var på 150' km hovedservice på Toyota verksted.

 

Nå er det altså 165' "mellom"-sevice som nærmer seg og jeg lurte på om noen vet hva som er punktene på akkurat denne servicen? 150' km servicen hadde masse greier som skulle skiftes, ikke bare olje+filter.

 

Jeg har en mistanke om at 165' km servicen er en liten kontroll-service, med masse kontrollpunkter og skifte kun av motorolje og oljefilter.

 

Siden jeg kan skru og mekke litt selv, er sånt som bytte av olje, filter, plugger, luftfilter + div annet noe jeg enkelt kan gjøre selv. (Hovedservicene tar jeg selvsagt hos Toyota da..)

 

Jeg har aldri byttet servoolje på 01 Rav4 før, (men kan prosedyrene ift tapping, fylling, lufting) er det noen som kjenner til om den har en tappe-plugg/ skrue som en kommer til med bilen på løftebukk?

Er det noen som har gjort dette selv og kan komme med et tips eller tre?

 

Er det noen som kjenner til kravspesifikasjonene ift servooljen, holder det med vanlig delsyntetsisk DXIII olje (rød automatolje) som på endel andre biler?

Endret av Gainern

Kjøpte meg en Rav4 og fant ut at jeg ikke hadde gledet meg så mye til vinteren og større mengder snø på over 30 år...

 

La det lave ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takk for svar. Jeg har da googlet meg frem til at en kan bruke DXII eller DXIII A/T olje som servoolje på Toyota. Det utrolige er at det ser ut som om dette ikke skal skiftes ved vanlige servicer, men som olja i automatkassa så må dette byttes ved feks hver 75' eller 100' km. Ingenting varer evig. Servoolja i bilen min er nå ganske mørk og den er jo opprinnelig rød.

 

Jeg fant Service Data Sheets på flere modeller, inkl Rav4 (men kun fra 06 og nyere). Jeg fant ingen på toyotaownersclub.com som du linket til.

 

Ok, da gjenstår det andre spørsmålet, om det rent praktiske. Finnes det en tappeskrue e.l. eller er det en annen måte å tappe ut servooljen?

 

Hvis noen har gjort dette på sin bil, fortell hvordan du gjorde det og hvor du tappet servoolja!

Kjøpte meg en Rav4 og fant ut at jeg ikke hadde gledet meg så mye til vinteren og større mengder snø på over 30 år...

 

La det lave ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Skal gjøre dette selv også nå og fant denne:

 

The Toyota RAV4 comes equipped with power steering, which needs fluid to function properly. For the most part you do not need to change this fluid; the reservoir can simply be filled as power steering fluid is lost. If you do need to change the power steering fluid on your RAV4 you should know the basics about car mechanics to ensure no damage is done to the power steering system.

Difficulty: Moderate

Instructions

 

 

 

Things You'll Need

Power steering fluid

Large syringe

Wrench

1

 

 

Park the car with the wheels facing forward (not turned). Turn off the car and detach the cable on the negative battery terminal. You may need to use the wrench to loosen the bolt.

 

2

 

 

Insert a large syringe into the power steering fluid reservoir and suck out as much of the fluid as you can.

 

3

 

 

Unplug the electrical connector, and unscrew the pressure line-to-pump union bolt. Detach the line and let it drain. Reattach the line, making sure the sealing washers are in place.

 

4

 

 

Detach the return hose; let it drain and reattach it.

 

5

 

 

Plug the electrical connector back in. Fill the fluid reservoir with power steering fluid. Toyota recommends using Dexron III. Check that the fluid has reached the "cold" mark.

 

6

 

 

Start your RAV4. Let it idle and check the fluid again, adding more if necessary to reach the cold mark.

 

7

 

 

Turn the steering wheel to the left and then to the right. You need to turn the wheel most of the way without turning it to the point it to the stop point.

 

8

 

 

Let the vehicle idle for 4 to 5 minutes and turn it off.

 

9

 

 

Test your RAV4 by driving it in a safe place free from traffic, making sure the steering system functions the way it should.

 

10

 

 

Check the fluid level once more to make sure it is on the "Hot" mark after driving.

 

 

.

 

Read more: How to Change the Power Steering Fluid in a RAV4 | eHow.com http://www.ehow.com/how_5813001_change-power-steering-fluid-rav4.html#ixzz1UKzRwnrh

 

Mvh Stein Holstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår