Gå til innhold

Skifte av dyse 1 + ledningsnett - vise på diagnoseverktøy?

Ranger emnet


FreddyBrakestad

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har litt rusk med min 2006 VW Passat 2.0 TDi 140HK 4-Motion. Forrige onsdag var den på 120.000km-service, med bytte av Haldex-olje, diverse filter, reg.reim + vannpumpe med meir. Såkalla "LongLife-Service". Henta bilen fra verksted fredag, og mandag var det bom stopp.

 

Det viser seg at dyse 1 er gåen, og at ledningsnettet til dysene er brudd i.

 

Når eg leverte inn bilen til service, bemerka eg at det oppstod ein durelyd i bilen ved pådrag på 5. og 6. gir og lavt turtal. Når eg så les at symptom på dysefeil er nettopp ein slik durelyd, og at dette er ein VANLIG feil på desse motorane, så forundrar det meg stort at dette ikkje blei sjekka på servicen.

 

Men så til spørsmålet. Vil dysefeil og/eller ledningsbrudd vise på VAG-COM/diagnoseverktøy når dei les av, eller er dette noko ein må forvente skjer "over helga"..? Bilen var knapt brukt etter at eg fekk den igjen fra verksted - maksimalt 20 mil.

 

Eller er det rett og slett slendrian av verkstedet (Merkeverksted) å ikkje få med seg dette?

 

Skal hente bilen i dag - om dei har makta å skaffe ny dyse og ledningsnett. Heldigvis berre 13.000,- OPPÅ dei fra før 23.000,- eg betalte fredag..

 

Oh lykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar dette kommer opp på en diagnose, men gjerne betinget av at feilen er tilstede 'der og da'. En vanlig LL-service dekker ikke slike ting. Hadde du derimot gitt beskjed om dette så hadde de helt sikkert viet dette oppmerksomhet.

 

At en dyse er defekt eller at det er kontaktfeil mellom ECU og dyse® høres ikke så urimelig ut. At det derimot er brudd i ledningene til dysene, samt defekt dyse, nekter jeg å tro!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eg gav spesifikk beskjed om er at det oppstod ein durelyd/ristelyd i motoren ved lavt turtal og pådrag - på 5. og 6.gir. Eg er ingen mekanikar, og drar ikkje den slutningen at det kan vere dyseproblemer - men når dei opplyser etter at bilen har stoppa at dette er eit kjent problem med motorane, og eg les på div. forum at durelyd/ristelyd er eit symptom på at dysene er dårlige/defekte, så forundrar det meg at dei ikkje sjekkar dette når bilen er inne til service..

 

Mulig eg forventar for mykje av diagnoseustyret, men eg trudde ALLE feil kom opp når ein tok ein diagnosesjekk.. Og det forundrar meg stort om dette er noko som skjedde mellom fredag og mandag - all den tid denne durelyden har vore der over ein tidsperiode.

 

Og slik det ligg an no, så betalar eg både for ny dyse 1 og nytt ledningsnett. Om dette er unormalt, anar eg ikkje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er jeg enig i at verkstedet har gjort en dårlig jobb, eller i alle fall, langt fra har lagt sjelen i jobben.

 

At en dyse er defekt er meget mulig, men tviler sterkt på (nekter å tro) at ledningsnettet er defekt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du eit tips om korleis eg kan sjekke dette - eller er det rett og slett for seint..? Kjipt å betale 4000,- ekstra for ledningsnett med arbeid, om det ikkje er behov...

 

Tenker då på om det er mulig å "etterkontrollere" ledningsnettet.. Syns - men ta det med ei klype salt - at han sa at dysa hadde gnagd på ledningsnettet.. Som sagt - dette er eg heilt no0b på. Om det i det heile er mulig, liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dysen har "gnagd" på ledningsnettet så vil du ved en visuell sjekk se om dette stemmer. Få med det gamle ledningsnettet og sjekk ;) Om en ledning er skadet så kan dette fikses på en langt enklere måte enn å skifte hele greia.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår