Gå til innhold

Jula sitt mig 130a sveiseapparat, noe å satse på? 999kroner(førpris:1699)

Ranger emnet


740stian

Anbefalte innlegg

hei lure på om jula sitt ALLER minste sveiseapparat er noe å satse på? skal bare ha noe å leke meg med, ikke noe spesielt.

 

kom gjerne med tips til billige apparater :ex_machin :ex_machin

volvo 740 b230f med fk oppsett og 3" eksos + viking ecotrim chip
mercedes 300e-24v

volvo 240 gle 83 delebil(vraket)

opel omega b 95 mod

mccormick d324 traktor

derbi senda xrace 2005 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et helt OK utgangspunkt for å lære seg å sveise, men det er litt køddent, og ikke minst vanskelig å stille inn. Er kun to innstilinger; alt for sterk, og alt for svak. I tillegg er sveisetråden alltid "aktiv", så om du slår borti gods med sveisetråden så spruter det en god del(selv om du ikke trykker på knappen, altså). Jeg fikk et brukt 180amp apparat for en rimelig penge for noen år siden, og det er helt fantastisk å sveise med :)

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, ble ikke til jeg kjøpte dette. var bare jalla fann jeg ut. bruker heller goe gamle pinnesveisen;) ja, men 130a og 180a er ganske stor forskjell da;P

volvo 740 b230f med fk oppsett og 3" eksos + viking ecotrim chip
mercedes 300e-24v

volvo 240 gle 83 delebil(vraket)

opel omega b 95 mod

mccormick d324 traktor

derbi senda xrace 2005 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Tror det egner seg dårlig til tynnplate. Ser ut til å ha alt for høy minimums ampere.

Apparatet som sådan er sikkert fint til sitt bruk , men ikke til tynnplate bruk.

Mitt tips til billig MIG er enten biltema sitt 140 (har ikke erfaring med den)

eller SIP DP 150 solgt am Moe e co.

Har hatt sistnevnte i 7 år.Virka fint de første åra, nå umulig.

Skal skifte liner/hylse i slangen og håper å få den brukbar igjen.

Ellers bruker jeg et lite pinneapparat og vil gjerne slå et slag for den.

Synes ikke den er så umulig å bruke på tynnplate som folk vil ha det til.

 

Finn en kontainer med skrapmetall og øv en god stund med det før du begynner på bil.

Ta sikkerhet alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sveise tynnplate med pinnesveis. Har ingen erfaring med det, men kan ikke se for meg at det er noe særlig verre enn flusstråd. Snu polene så du har jord på pluss og klypen på minus. Bruk den tynneste pinnen du får (tror det er 1.6mm). Når du snur polene får du mer varme i godset, og mindre i pinnen/sveisen. Dette hjelper på tynt gods. Funker også veldig bra på f.eks. tykkere rør, eller eksosrør. Da får du en pen sveis inni røret, og det blir mye sterkere enn om du bare sveiser med f.eks. trådapparat fra utsiden.

 

Så lenge du ikke har mer enn 2-3 mm gap mellom platene ser jeg ingen grunn til at det ikke skal funke. Når du sveiser karroseri så trenger det ikke å være dønn tett sveis, så om du har noen små porer her og der så gjør det ingenting.

Endret av _Evje_

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 6 months later...

Vi har et slikt aparat, som er totalt søppel... Jeg har en bekjent som er utdannet plate arbeider og har sveisa masse med flusstråd uten problemer, og det skal ikke være slik at tråden altid er aktiv, du skal jo trosalt kunne sette i fra deg håndtaket for å fjerne slagg og slikt...Jula påsto at ALLE aparatene de solgte var slikt...(Til tross for de selger ESAB aparater...)

Mvh dj-vega

Prosjekt; Kia Sportage 95` <---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forskjellige måter å sjå det på, eneste jeg ser på som negativt med apparatet er strøminnstillingen, som jeg lurer på å prøve å skifte, ellers er jeg storfornøyd med dette, har tatt på meg en del sveisejobber med det, lett å frakte og flusstråden gjør at man slipper gassflaske, har og planer om å kjøpe inn tråd og gass men får se

volvo 740 b230f med fk oppsett og 3" eksos + viking ecotrim chip
mercedes 300e-24v

volvo 240 gle 83 delebil(vraket)

opel omega b 95 mod

mccormick d324 traktor

derbi senda xrace 2005 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår