Gå til innhold

Audi A4 motorspørsmål

Ranger emnet


Borgen666

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har akkurat kjøpt en '98 Audi A4 1.8, han som solgte den sa at den lagde en tikkelyd hvis den ikke hadde nok olje, og at jeg måtte fylle på et par tre ganger i året, med halvsyntetisk olje for at det skulle være litt "substans", for å slippe "lyden" og at det ikke var noe farlig.. De hadde fått dette i tips av faren til fruen i huset som visstnok var en mekaniker.

 

Bilen starter også og går som ei klokke, men den føles "dauere" enn man skulle forvente av en bil med 125 hk... Spesielt ved 2-3,5 RPM.

 

Jeg har ikke merket noe til den tikkelyden enda, og siden den starter og går bra så klager jeg ikke på at bilen ikke føles så "sprek" som den burde være, men det bekymrer meg litt fordi jeg har lest litt om tikking i motor på nettet, men ikke funnet noen med akkurat dette problemet.

 

Jeg vil også legge til at bilen har byttet registerreim for ikke så lenge siden, fulgte med servicehefte og kvitteringer på diverse ting som har blitt gjort siden bilen var ny, så derfor jeg stolte på selgeren.

 

Det jeg lurer på er om noen vet hva grunnen til dette kan være, og om det er noe "farlig"? Og om noen har en anelse om hva som gjør at den ikke føles så sprek som den burde være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tikkelyd kommer det fra ventilløfterene når oljetrykk er fraværende, noe som farlig (dvs meget skadelig for motoren). På den annen side kan ventilløfterene også tikke når de strengt tatt er modne for utskifting. De holder da ikke tett, og problemet er hovedsaklig fremtredende rett etter oppstart på kald motor.

 

Når det gjelder effekten så tviler jeg på at registeret er feil. En tann feil merkes meget godt og vil gi et unormalt høyt bensinforbruk. I såfall sjekk timing-merkene på kamdrev og veiv.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... OK.. Har du noe anelse om hvor mye det ville koste meg å fikse hvis det er et av de to scenariene med olja..?

 

Jeg har bare hatt bilen siden i går, og kjørte en lang runde (kanskje 10-15 mil) i går, og merket ikke noe tikking eller overdrevent bensinforbruk.. Virket helt normalt, bortsett fra effekten da.. Men nå har jeg jo også veldig liten peiling på motorer.. :-P Derfor tenkte jeg at jeg ville høre her siden jeg ikke vli ødelegge motoren ved å stole blindt på han jeg kjøpte bilen av... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er ett relativt kjent problem på disse motorene.. Mener denne typen har dobbel kam og kjede i bakkant av toppen.. når disse kjedene blir slakke vil det oppstå tikking/slarke lyd. Med tanke på reg.reim går jeg utifra det er utført av en fagmann og bør derfor ikke være noe prob som quattro73 skriver.. Er det skiftet regelmessig olje + filter på denne? har selv renset sil til oljepumpe eller skiftet pumpe på andre der problemet har vært lavt oljetrykk, har også forekommet at pumpe har blitt skiftet pga for høyt oljetrykk, men er da pga ventilflyt ved start. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er 1.8 16-ventilers motor uten turbo, så har vel ikke disse noe særlig skyv på lave og midlere turtall. Må gjerne opp i 3.500 før det skjer noe særlig, så det blir litt gassing og giring.

 

--

Endret av Bwana


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Alekb Tror det har blitt skiftet regelmessig, og regreim er byttet av fagmann, ja.. Får kanskje sende den på verksted for en titt og se om det bare er noe sånt..? :-/ Bare så jeg ikke ødelegger motoren, liksom...

 

@Bwana Ja, er uten turbo, men skal jo være 92 kW, og jeg har akkurat hatt en Toyota Carina med ca 20 HK mindre som dro bedre... :-P Er litt vanskelig å forklare, motoren går uten fusking, men den akselererer så sakte, spesielt fra 60 km/t til 100 km/t (uavhengig av hvilke gir/turtall jeg bruker, drar litt bedre nærmere "red zone", men vil jo ikke ruse motoren så veldig heller), og det virker som at det ikke går oppover på speedometeret i det hele tatt etter det... Sånn som kurven på akselerasjonen er nå, så virker det som at den ikke vil komme opp i mer enn kanskje 130-140, og det først etter laaang tid... Men det har jeg jo ikke fått testet ut, med tanke på at jeg ikke får kjørt fortere enn ca 100 uansett... :-P Hehe.. Er spes mellom 2K og 4K RPM ca at det er dårlig drag, også er det litt mer drag mellom 5K og 6K RPM.. Har hatt flere biler før, med mer/mindre/like mye hester, og merker at denne ikke drar som den kanskje burde... :-/ Vet ikke om det har noe smmenheng med oljegreiene heller da..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke no dum ide og ta den en tur på merkeverksted nei, la de få høre den tikke lyden og gi en diagnose utifra det :) Litt vansklig å si hva det er helt nøyaktig uten å høre lyden. . :) Be da også om å prøve bilen godt en tur + en diagnose på motorstyreenhet hvis du mener den er dau:) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVorvidt det er lov eller ei, det er noe galt om bilen ikke går i mer enn 130-140. Tror kanskje du kan ta en kikk på registeret likevel, bare for å utelukke den biten. Som allerede nevnt, en diagnose er heller ikke dumt.

 

Flytter tråden til riktig forum.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har samme motor selv, eller i hvert fall 1.8 med kode adr, drar vel ikke spesielt godt mellom 2-3500, kanskje med untak av 1. dette funker vel greit fra 2500 ca. 2. og 3. trenger vel 3-3500 før det er neo tak i det, og funker vel da opp til ca 5.5-6000 kan jo dras helt ut, men er jo ikke særlig vits i det. 4. og 5. gir er det vel egentlig aldri den store kraften i. Ikke det at jeg har prøvd 5. noe særlig, men ligger jo på rundt 3000 i 100km/h og er vesentlig slappere enn f.eks 2. ved samme turtall. Men om du ikke føler du vil klare stort mer enn 130-140 så er det noe galt. Når jo lett 100 i akselrasjonsfelt ved å bruke 1.-2.-3. og da er det jo enda en slump og hente ut på 3.

 

og til Bwana, det er 20ventiler, ikke det at det har veldig mye å si, men da vet du det ;)

Endret av - Pal -

1995 Audi a4 1.8adr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jo lett 100 i akselrasjonsfelt ved å bruke 1.-2.-3. og da er det jo enda en slump og hente ut på 3.

 

Ja, merker det spesielt i akselerasjonsfelt, opp til 60-70 går det greit, men de siste opp til 100 går tregere enn forventet... :-/ Må få det sjekket ut ASAP, for føler at noe ikke stemmer helt... :-P Vanskelig å forklare uten å la noen prøve selv.. ;-)

 

Takk for alle svar, folkens! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår