Jump to content

Rate this topic

jensen117
 Share

Recommended Posts

Hei. Har en Golf 3, 96 modell. I januar var det null strøm, kjøpte nytt batteri på Biltema, bilen starta fint og gått som en klokke fram til nå.

Nå er det null strøm, prøvde å lade batteriet, men ingen tegn til strøm i bilen. Bilen startet heller ikke på gir i en bratt bakke. Den er helt død, ingen tendens til at motoren vil starte i det hele tatt.

Bruker bilen til småkjøring som nummer to bil i familien. Er EU-godkjent fram til november 2011. Har en del rust så den har uansett ikke et langt liv framfor seg.

Spørsmålet er om jeg skal vrake bilen. Eller om dette kan være en liten ting fikse, slik at den holder ett 1/2 år til.

Viss jeg setter bilen på verksted så flyr vel 1000-lappene for å feilsøke problemet?

Setter pris på svar/råd.

Du bør i hvert fall prøve å få strøm og liv i bilen før du bestemmer hva du skal gjøre med den.

Du lader batteriet.

Tar det lading? Evt målt syre?

Om det er tegn til at batteriet virker, sjekk tilkoblingene til + og -. Sjekk også jordledningen (-) tilkoblingen i andre enden (til motor).

Om ikke batteriet her helt dødt, burde du i hvert fall få lys i taket inne i bilen.

--

Bilforumet.no
Moderator: Audi - Volkswagen - Seat - Skoda - Teknisk

Hei, og takk for svar. Skal sjekke at batteriet er OK, men siden det er nesten nytt, regner jeg med at det er en feil på det elektriske siden det flater helt ut. Ladelampa i bilen har ikke lyst.

Og burde ikke bilen startet på gir, til tross for at batteriet er flatt?

Motoren har gått helt fint, ingen fusking e.l før den stoppa.

Kan det pluggene som må skiftes, eller ville bilen fusket viss dette hadde vært problemet?

Er takknemlig for innspil. Er nemlig helt grønn:-)

Og burde ikke bilen startet på gir, til tross for at batteriet er flatt?

Ikke om batteriet her HELT flatt, slik at det ikke er lys i instrumentpanelet eller taket en gang. Da får ikke motorstyringen spenning, og dynamoen rekker ikke (eller klarer ikke) å gi strøm til at elektronikken kommer i gang.

--

Bilforumet.no
Moderator: Audi - Volkswagen - Seat - Skoda - Teknisk

Mye småkjøring, gjerne med varmeapparat på fullt, varmetråder på osv vil tappe ut et hvilket som helst batteri! I tillegg har batterier er selvutladning, dvs at de lader seg selv ut om de står noen måneder.

Om det ikke er et tett eller ventilregulert batteri så kan du gjøre som Bwana sier, mål syrevekten. Denne sier alt om batteriets tilstand ;) Et batteri som har blitt totalt utladet har tatt skade av dette (sulfatering), selv om det er nytt. Er det for ille så får du ikke laderen til å lade det opp igjen heller.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Hei. Fikk start med et startbatteri fra jobben. Lada bilen over natt, og den starter nå fint. ABS lampa som lyste før har sloknet (indikator på lav spenning over batteriet)

Men: På batteriet kjøpt av BILTEMA er det grå indikator som betyr at batteriet trenger lading. Ladet en natt til, men samme indikator. Indikatoren skal være grønn når alt er OK. Mistanke om feil på batteriet, siden det bare gikk tomt uten videre. Synspunkter?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Similar Content

• By Gunnar Pharo
      Jeg har en Golf 3 fra 1993 med 1,8L bensinmotor med monotronic innsprøytningssystem. I det siste har den blitt vanskeligere og vanskeligere å starte når den er kald, da det virker som at en automatchoke drar på for fullt og gir altfor mye bensin/lite luft. Det ble værre og værre inntil den nå ikke vil starte i det hele tatt. Tenner på 1 sylinder, så på 2 for så å stoppe igjen.
      Da den var slik at jeg faktisk fikk startet den, kom det masse uforbrent bensin/eksos ut inntil jeg fikk ruset den opp så den gikk normalt. Nå vil den ikke starte i det hele tatt.
      Kan det være noe feil med monotronic-systemet? Elektronisk feil? Sensor? Det er liksom litt for banalt å bare bytte hele monotronic-systemet hvis feilen ligger i en sensor e.l.
      Meget takknemlig for forslag til løsing av problemet.
    • By olivergjerde
      Hei
      Ford F150 Lightning SVT 5.4l, 2004 mod

Har problemer med at bilen fjusker ved gasspådrag, starter ved ca 3500rpm og gir seg ikkje. Kan virke som den kutter ut på noen sylindere og fortsatt prøver, men er ekstremt redusert effekt..lugger, hoster og durer/rister. Ellers ved vanlig kjøring går den helt uten problem. 
      Har byttet veivsensor, kamsensor, maf sensor og feilsøkt i utallige timer..
      Hadde feilkode på «mager blanding» før, men den forsvann ved bytte av veivsensor, men problemet er fortsatt tilstede uten noen form for bedring..
      Problemene oppstod i hovudsak etter understellsbehandling, men kan ikke finne noe som kan tyde på feil under bilen helder.
      Coiler og tennplugger ble byttet litt i forkant av understellsbehandling, og bilen jekk som bare det. Har en liten mistanke på at det kan være coiler som kan være dårlige, evt har brent seg...so lurer på og bytte tilbake til dei forrige for og se om problemet forsvinner?
      Noen som kan ha noen forslag til hva som kan være galt? 

• By Kaffetone
      Heisann! 
      Jeg fikk bilen EU-godkjent på fredag. Ute og kjørte både da og på lørdag og alt var fryd og gammen. På søndag derimot snudde lykken. Jeg skulle ut en liten tur men kom ikke lange biten før motoren begynte å fuske, det kom en skrikelyd fra motoren og motorlampa begynte å lyse. Fikk dratt bilen hjem og fikk noen til å se på det samme kveld. Kjørte diagnose om da viste tenningsfeil. Så jeg skrudde ut pluggene for å se og da var en av fire plugger tørr. Det som vi og så da var at det lå masse gugge av olje og vann rundt pluggene. Pluggene satt heller ikke godt, hadde jeg kommet til så kunne jeg nok skrudd de løst med fingrene. Så det vi finner ut da er å ta av toppdekselet for å se hvordan det ser ut der. Men alt ser tilsynelatende bra ut. Så jeg skal få på ny pakning og har kjøpt nye tennplugger for å se om det kan hjelpe litt. Det skal sies at verkstedet som tok kontrollen fylte på olje (uten å si ifra til meg) og fylte da tre liter. Bilen har ikke gitt noen form for beskjed om at det var lite olje. Nå er olja nesten så den er over max, og det er jo da litt olje i motoren. Jeg tok en motorvask på lørdag, men var forsiktig med å spyle, og sjekket alle kontakter for fuktighet men alle var helt tørre. Men det som da er rart er den skrikelyden som kom samtidig. Registerreima er fin. Bilen har aldri gjort noe lignende før. Den har aldri vært tungstartet og var ikke det på søndag heller. 
      Kan vel nevne at det er en 2001mod. 1.6 16v 
      Noen som har vært borti lignende eller har noen tips/råd? 
    • By Canook
      Har en 2002 307 som bynte med  feil kode "katalysator feil" ... Bilen gikk men så vit.... Bytte coil pakke og plugger. Fikk "economy mode" feil da og klar ikke start bilen. Ved avlesing fikk tennings feil som melding på avleser....  Er det noen som kan hjelp med info, erfaring, evt en flink peugoet man som kan hjelp med dette???

• By HetleGolf
      Problemet var i utgangspunktet hull i bunnpanna.
      Motor ble sjekket før arbeidet ble igangsatt. Turnet og startet lett.

Et uhell under demontering av bunnpanna medførte at en plastbit av akseltetningen på gearkassesiden ble skadet.
      For å skifte denne måtte vi ha ut gearkassa, noe vi etterhvert fikk til. Akseltetningen ble skiftet og den gamle impulsgiveren ble flyttet over og montert på denne.
      Vi fikk etterhvert gearkassa på plass igjen og monterte på ny bunnpanne samt alle de andre delene som hadde blitt demontert under arbeidet.

Nå som arbeidet er ferdig vil ikke bilen starte. Starteren går som normalt, men det er ingen tegn på at motoren vil starte.
      Vi har sjekket sikringer og testet bilen for feilkoder med VAG-software, uten resultat.
      Dieselfilter/slanger/rør ble ikke berørt av arbeidet.

Demonterte og fjernet luftfilter og batterikasse før vedlagte bilde ble tatt, for å se om vi hadde glemt noen koplinger eller annet som ellers ikke var synlig.

Dette ble en hard nøtt for oss å knekke og vi trenger hjelp!

Har du noen gode tips og råd på hva som kan være løsning på dette problemet? 

Alle bidrag mottas med stor takk!

• Populære emner nylig

• Recent Achievements

• Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy