Gå til innhold

Knitre/banke -lyd i en 2,7 TDI 2006 Mod

Ranger emnet


Pretender

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en A6 med en 2,7 TDI motor. Noen ganger opplever jeg at motoren starter å knitre/ brumme som en gammel traktor. Dette skjer kun ved lett gasspådrag. ikke på tomgang eller under akselrasjon med litt trykk på pedalen. Det skjer heller ikke når bilen er helt kald. Typisk etter 3-4 km. Noen ganger går det bort om jeg tåker til og lar motoren jobbe litt en kort stund.

 

Jeg har mistanke om at det er luftmengdemåleren som spiller meg et puss noen ganger... Men ikke sikker... Har noen vært borti dette få?

 

Jeg har ikke skannet bilen for feilkoder... skulle jo sikkert gjort det....

Eier av:

Audi A6 2,7 TDI Avant Quattro 2006

Golf 1,9 TDI 4Motion 2005

X Audi A6 2,6 Avant Quattro 1995

X Golf 1,9 GTD 1993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har merket noen ganger en litt annen motorlyd, men kjenner ikke helt igjen den beskrivelsen du gir.. For min del er det en sjelden gang før motoren er ordentlig varm, men ikke helt kald og med litt gasspådrag (kjører alltid pent når motoren er kald). Jeg vil beskrive det som litt "grovere gange", litt som når motoren er kald vinterstid, men uten at det er det det er. Ja, så kan man jo diskutere om dette var noen god beskrivelse, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jepp ... det er slik det er... Hos meg har dette gåt fra å opptre en sjeden gang til å bli en mer fast hendelse. Det skjer faktisk også nå motoren er ved å bli helt varm. Når jeg får disse lydene kan jeg trykke til på gass pedalen i noen sekunder slik at motoren jobber litt. De fleste gangene forsvinner ludene etter det.

 

Hva kan dette være tro? Har hørt rykter om servoer som henger, slitte dyser, osv...

 

Alle tips tas i mot med takk... ;-)

Eier av:

Audi A6 2,7 TDI Avant Quattro 2006

Golf 1,9 TDI 4Motion 2005

X Audi A6 2,6 Avant Quattro 1995

X Golf 1,9 GTD 1993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noe på et UK forum... oversatt av Google ;-)

 

Dealer beste tekniker tenker med datamaskinen som det kan være en feil av to injektorer over-drivstoff og forårsaker en "banking" - apprently det er en Audi Tech Bulletin på denne TDi 2,7 V-6 som sier at noen injektorer laget før et visst serienummer kan funksjonsfeil - tilfeldighet at turtallsområde hvor er skjer er det som jeg opplever - mellom si 1200-1800 rpm på lys akselerasjon. Still hasn't done it for dealer - even today with laptop plugged in during a run, and Audi want the technician to hear it - trouble is it could be days, weeks or months before it repeats itself - and yet it did it 3 times in 8 days two weeks ago. Likevel har ikke gjort det for forhandleren - selv i dag med laptop plugget i løpet av et løp, og Audi vil teknikeren å høre det - Problemet er det kan være dager, uker eller måneder før den gjentar seg selv - og likevel gjorde det 3 ganger i åtte dager for to uker siden. They don't think it's oil pressure as on that engine there are two pressure sensors one on each bank of cylinders and they operate when oil pressure drops to 2.0 bar, 29 psi. De tror ikke det er oljetrykket som på at motor er det to trykksensorer på hver bank av sylindere og de opererer når oljetrykket synker til 2,0 bar, 29 psi. Thus as there has never been an oil wrning light and as there are two independent pressure sensors, the chances of two failing at the same time are millions to one against. Dermed så det har aldri vært en olje wrning lys og som det er to uavhengige trykksensorer, sjansene av to mislykkes på samme tid er millioner til én mot. We now await Audi UK and dealer deciding what to do next. Vi avventer nå Audi Storbritannia og forhandler bestemmer hva du skal gjøre videre. Meantime car runs perfectly 99% of the time !! Mellomtiden bilen fungerer perfekt 99% av tiden!

Eier av:

Audi A6 2,7 TDI Avant Quattro 2006

Golf 1,9 TDI 4Motion 2005

X Audi A6 2,6 Avant Quattro 1995

X Golf 1,9 GTD 1993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Var innom møller i går med bilen til "diaknose time". Der fant de selvsakt ikke noen feil da bilen var i go-lynne og ikke ga fra seg noen skumle lyder. Bilen ble skannet for feil og det eneste som kom opp var at en glødeplugg var litt redusert i forhold til de andre.

Mekanikeren dykket så ned i data`n for å finne ut om det fantes noe fra Audi rundt dette problemet. Men det eneste han fant var at det lå en oppdatering til softwaren på motoren tilgjengelig. Denne ble overført til bilen.

 

Etter dette besøket har jeg ikke hatt en eneste ulyd for motoren.

 

Jeg er usikker på hvordan disse programmene i bilene virker. Men det virker som at denne softwaren kommer ut av kurs av og til. Akkurat som PCen som må ha seg en restart av og til for å virke igjen.

Endret av Pretender

Eier av:

Audi A6 2,7 TDI Avant Quattro 2006

Golf 1,9 TDI 4Motion 2005

X Audi A6 2,6 Avant Quattro 1995

X Golf 1,9 GTD 1993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er garantert dyser. Dårlig forstøvning av drivstoff gir feil forbrenning

 

Du har helt rett i at dysene ikke virket som de skulle. Men det var nok ikke selve dysen som sviktet det var nok ECU som sendte dysene feil signal. På denne bilen sitter det Piezo dyser som gir diesel til stemplet 4 ganger for hver forbrenning. Siden bilen går fint på tomgang og under belastning kan feil på dysene derfor utelukkes.

Endret av Pretender

Eier av:

Audi A6 2,7 TDI Avant Quattro 2006

Golf 1,9 TDI 4Motion 2005

X Audi A6 2,6 Avant Quattro 1995

X Golf 1,9 GTD 1993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har dere en tegning over hvoran Common Rail er satt opp med litt forklaring under:

 

578px-Common_Rail_Scheme.svg.png

 

Solenoid or piezoelectric valves make possible fine electronic control over the fuel injection time and quantity and the higher pressure that the common rail technology makes available provides better fuel atomisation. In order to lower engine noise, the engine's electronic control unit can inject a small amount of diesel just before the main injection event ("pilot" injection), thus reducing its explosiveness and vibration, as well as optimising injection timing and quantity for variations in fuel quality, cold starting and so on. Some advanced common rail fuel systems perform as many as five injections per stroke.[6]

 

Common rail engines require very short (< 1 s) or no heating up time at all[citation needed] and produce lower engine noise and emissions than older systems.

 

Diesel engines have historically used various forms of fuel injection. Two common types include the unit injection system and the distributor/inline pump systems (See diesel engine and unit injector for more information). While these older systems provided accurate fuel quantity and injection timing control, they were limited by several factors:

They were cam driven and injection pressure was proportional to engine speed. This typically meant that the highest injection pressure could only be achieved at the highest engine speed and the maximum achievable injection pressure decreased as engine speed decreased. This relationship is true with all pumps, even those used on common rail systems; with the unit or distributor systems, however, the injection pressure is tied to the instantaneous pressure of a single pumping event with no accumulator and thus the relationship is more prominent and troublesome.

They were limited in the number and timing of injection events that could be commanded during a single combustion event. While multiple injection events are possible with these older systems, it is much more difficult and costly to achieve.

For the typical distributor/inline system, the start of injection occurred at a pre-determined pressure (often referred to as: pop pressure) and ended at a pre-determined pressure. This characteristic resulted from "dummy" injectors in the cylinder head which opened and closed at pressures determined by the spring preload applied to the plunger in the injector. Once the pressure in the injector reached a pre-determined level, the plunger would lift and injection would start.

 

In common rail systems, a high pressure pump stores a reservoir of fuel at high pressure — up to and above 2,000 bars (29,000 psi). The term "common rail" refers to the fact that all of the fuel injectors are supplied by a common fuel rail which is nothing more than a pressure accumulator where the fuel is stored at high pressure. This accumulator supplies multiple fuel injectors with high pressure fuel. This simplifies the purpose of the high pressure pump in that it only has to maintain a commanded pressure at a target (either mechanically or electronically controlled). The fuel injectors are typically ECU-controlled. When the fuel injectors are electrically activated, a hydraulic valve (consisting of a nozzle and plunger) is mechanically or hydraulically opened and fuel is sprayed into the cylinders at the desired pressure. Since the fuel pressure energy is stored remotely and the injectors are electrically actuated, the injection pressure at the start and end of injection is very near the pressure in the accumulator (rail), thus producing a square injection rate. If the accumulator, pump and plumbing are sized properly, the injection pressure and rate will be the same for each of the multiple injection events.

Eier av:

Audi A6 2,7 TDI Avant Quattro 2006

Golf 1,9 TDI 4Motion 2005

X Audi A6 2,6 Avant Quattro 1995

X Golf 1,9 GTD 1993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 5 months later...

Fikk samme probleme på min Audi a6 1.8T. Bankelyd som viste seg å skyldes ventil banking. vet ikke om du har samme probleme, men under topplokket var det mengder av koks....måtte rense motoren å fylle ny olje....Mobil 1 olje.....funker dårlig å bruke olje fra biltema har æ erfart. Kun mobil 1 som gjelder for meg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei,

 

Min Bil: Audi A6, 2.7 TDI Quattro 2006 modell

 

En gammel tråd med samme ufattelig irriterende ulyd jeg også sliter med, har hatt bilen i 2 uker og den sinnsyke "grov gange" ulyden har dukket opp ved 2 anledninger, bil kald -> halv varm, plutselig den utrolige ulyden (grov gange), forsvinner ved gasspådrag over 2 000 rpm, kommer tilbake når rpm faller under 2 000, ulyden forsvinner av seg selv etter ca 30-60 sek med varierende lette gasspådrag.

 

Har sett at enkelte mener at "injectorene" kan være årsak til problemet, men ser du har fått fikset dette via en SW oppgradering av bilen?

 

 

Var innom møller i går med bilen til "diaknose time". Der fant de selvsakt ikke noen feil da bilen var i go-lynne og ikke ga fra seg noen skumle lyder. Bilen ble skannet for feil og det eneste som kom opp var at en glødeplugg var litt redusert i forhold til de andre.

Mekanikeren dykket så ned i data`n for å finne ut om det fantes noe fra Audi rundt dette problemet. Men det eneste han fant var at det lå en oppdatering til softwaren på motoren tilgjengelig. Denne ble overført til bilen.

 

Etter dette besøket har jeg ikke hatt en eneste ulyd for motoren.

 

Jeg er usikker på hvordan disse programmene i bilene virker. Men det virker som at denne softwaren kommer ut av kurs av og til. Akkurat som PCen som må ha seg en restart av og til for å virke igjen.

 

Har du hatt noe problemer etter "software oppgraderingen"?

 

Andre med samme bil/motor som har opplevd samme problemstilling?

Endret av bibble
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Min Bil: Audi A6, 2.7 TDI Quattro 2006 modell

 

En gammel tråd med samme ufattelig irriterende ulyd jeg også sliter med, har hatt bilen i 2 uker og den sinnsyke "grov gange" ulyden har dukket opp ved 2 anledninger, bil kald -> halv varm, plutselig den utrolige ulyden (grov gange), forsvinner ved gasspådrag over 2 000 rpm, kommer tilbake når rpm faller under 2 000, ulyden forsvinner av seg selv etter ca 30-60 sek med varierende lette gasspådrag.

 

Har sett at enkelte mener at "injectorene" kan være årsak til problemet, men ser du har fått fikset dette via en SW oppgradering av bilen?

 

 

 

 

Har du hatt noe problemer etter "software oppgraderingen"?

 

Andre med samme bil/motor som har opplevd samme problemstilling?

 

Jepp, kjenner igjen dette, akkurat slik du beskriver. Har også hørt det kan hjelpe med softwareoppgradering, men kunne vært interessant å høre med trådstarter om problemet fortsatt er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår