Gå til innhold

Kollisjonsskadet 323F 91-mod, skjev chamber bak

Ranger emnet


Pensarando

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kjøpte en veldig rimelig 323f 91-modell i vinter. Nå når jeg har fått på de bredere sommerhjulene har jeg funnet ut hvorfor bilen var så rimelig.

 

Chamber på venstre bakhjul er skjev og bilen sliter yttersiden av dekket. Sommerdekkene var godt brukt, men på 3 uker ble hele dekket slitt glatt på ytterkanten. Dette har ikke vært et problem i vinter med de litt smalere vinterdekkene, men det er tydeligvis et kjempeproblem nå.

 

Jeg har heist opp bilen og studert og målt og styrt på, men jeg finner ikke ut hva som egentlig er skjevt. Når hjulene henger løst, henger høyre hjul helt vater, mens venstre hjul er skrått (chamber) slik at det ser helt fornuftig ut at det sliter skjevt.

 

Det eneste som er justerbart er toe. Noen som tilfeldigvis har noen tips, eller bør jeg bare få vekk hele skiten igjen? Foreløpig har jeg bare satt på noen smalere helårsdekk fra en gammel Corolla, og så tenkte jeg å se hvor skjevt de slites. Viss bredden på dekket utgjør mye, så er det kanskje håp for bilen i et år til.

 

(er det forresten lovlig med ulike hjulsett fremme og bak, så lenge de er like per aksling?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er justerbar camber der så må du skifte hele traversen bak. Det er lov med ulike sett ja, men de må være i samme dimensjon over hele bilen.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med samme dimensjon menes vel også bredde. Men jeg fikk plutselig et fult hjulsett med gode sommerdekk fra en bil som skulle vrakes, så jeg var heldig.

 

Jeg er veldig usikker på om det ville hatt noe for seg å skifte traversen. Jeg frykter nesten mer at det er hele rammen i bilen som er skjev.

 

Nå vil jeg kjøre på vanlig smale dekk med litt ekstra luft i det aktuelle dekket en stund, og se om det sliter mye likevel. Viss ikke kan jeg kanskje bare ha bilen slik i et år eller to før jeg vraker den.

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår