Gå til innhold

Utbedring av lakkskade

Ranger emnet


protevs

Anbefalte innlegg

Sneiet autovernet her om dagen og fikk meg en fet stripe i lakken. Tenkte derfor å undersøke muligheten for å gjøre noe med denne. Bilen er 14 år gammel og har en verdi på ca. 20.000 kroner så det er ikke verdt å bruke noen store summer for å fikse dette (ergo må det være selvgjort). Har i tillegg avflassing av lakk og dertilhørende rust ved høyre framskjerm som jeg tenke å ta i samme slengen (se vedlagte bilder). Noen som har tips? Kan dette bli vesentlig bedre for en billig penge, eller er det best å ikke gjøre noe? Hva trenger jeg eventuelt å kjøpe inn, og hvordan går jeg frem? Til orientering har jeg ingen erfaring med lakkering fra tidligere.

post-59882-13804853282759_thumb.jpg

post-59882-13804853282863_thumb.jpg

post-59882-13804853282938_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir nok neppe nydelig uansett hva du måtte gjøre selv. Derimot om døren er i stål, kan det være fordelaktig å gjøre noe likevel. Du kan f.eks. pusse ned området du har stripet opp, og gjerne fortsette stripen videre bak. Deretter lakkere litt grunning, og så en hvit topplakk med klarlakk tilslutt, og dermed lage en "pin-stripe" langs bilen. Det kan jo gjerne se greit ut. Du kan selvsagt forsøke å lakke samme farge som bilen har, men da må du gjerne pusse ned mer enn bare stripen. Og å få det jevnt er selv vanskelig for en proff lakkerer. Jeg er forøvrig ikke lakkerer, og har heller ingen spesiell lakkerer erfaring.

 

Mulig det er noen lakkerere som er uenig med meg her.

2001 Seat Leon4 20VT - Stage 1 ~220HK 0-100 6.64 (GPS målt)

Graphics by Terondo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke kan lakkere og ikke har noen som helst erfaring med dette,så ville jeg gjort som han over skriver...Slipe ut ak der som stripene er gjevnt hele veien,legge på grunning der du går igjennom og evt laget en fartsstripe rundt hele bilen...sånn at det blir likt på begge sider.Det er vel det enkleste og billigste.

 

Har du ingen som helst erfaring med lakkering,ville jeg heller ikke prøvd.For at dette skal bli fint må du lakke fra listen og helt opp til ruten.

Rusten kan du slipe helt ned til metallet og legge på EP(Epoxy),grunning og evt pensle/sprayboks med farge.

 

Eller du kan rett og slett få tak i noe farge,finne en pensel og pensle hele siden der som stripene er.Dette blir ikke pent,men hvis bilens utseende ikke spiller noen rolle for deg,og du heller ikke vil koste på den mange kr for og fikse det,så er dette en løsning også.

 

Lykke til.

"Ingen ting er umulig,det er bare litt vanskeligere og få til"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår