Gå til innhold

Etanol vs Bensin tråden!

Ranger emnet


Probe GT

Anbefalte innlegg

  • 6 months later...
  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det ser ut som kommentarene ovenfor kun berører nye kjøretøy (etter 2000). For dem er det ingen store problemer med E 5 tilsetning til bensin, da motorfabrikantene har tilpasset motorene til slik bensinblanding. Men desto eldre kjøretøyene er, fra før 1980 og særlig førkrigs og eldre enn det, så er tilsetningen av etanol en svært lite ønsket sådann. Desto mer tilsetning desto større mulighet for problemer. Skulle man øke til E 10, så vil mange eldre kjøretøy få store problemer med å fungere like driftssikkert som nå. E 85 vil gjøre slike gamle kjøretøy til brannfeller hvis de i det hele tatt kan kjøres forsvarlig. Det er tøv når noen her snakker om at etanoltilsetninger er problemfire i USA og i GB. På mange motorklubbers/organisasjoners nettsteder der har det gjennom flere år alt vært omtalt dokumenterte skader som skyldes etanolen. Man holder nå på med nye tester i GB, som ytterligere dokumentasjon for de første funnene. Det er også igang diskusjoner på nett og i media i Oceania, Sverige og her hjemme om de samme problemene eldre kjøretøy står overfor.

 

Her er lenke til det svenske Motor Historiska RiksFörbundet på saken: http://www.mhrf.se/e10

 

Her er lenker til de to forbundene for eldre kjøretøy i USA: http://www.historicvehicle.org/

Artikler spesielt på etanol: http://www.historicvehicle.org/Search.aspx?query=ethanol

 

GB: http://fbhvc.co.uk/ Gå til FBHVC AGM 15th October & Conference hvor mulige skader og på hva omtales her:

http://fbhvc.co.uk/2011/10/21/fbhvc-agm-15th-october/

 

Denne lenken viser lister over materialer som tåler/ikke tåler etanol: http://fbhvc.co.uk/bio-fuels/ Skroll nedover.

 

Til Andreas981: Vær klar over at etanol trekker til seg vann og kan ødelegge drivstoffsystemet ditt over tid. Om ikke tanken er rustfri, så vil vannet tære hull i tanken til slutt. Har du sjekket at alle slanger og pakninger tåler blandingen? Spør bilfabrikanten før du prøver. Din bilforsikring gjelder ikke for skader forårsaket av etanolblandinger og som ikke fabrikken har godkjent på forhånd.

Endret av solan1916
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Andre problemer enn ikke-kompatible materialer (naturgummi, etc) og evt. korrosjon av ubehandlede aluminiumsflater er vel alt. PTFE-slanger med skrudde koblinger i RF eller glødd rustfritt rør fra tanken er å foretrekke. Å si at f.eks. en 78 modell Ford er en brannfelle med E85 er ikke korrekt. Sist jeg sjekket funker det fint med blandevann i spriten en har i seg på en lørdag, så alt evt. vann som ligger i tanken (og all annen gørpe som ligger der etter 30 år med bensin) blir oppløst i etanolen og dette tar fort livet av pumper, etc. Ved en konvertering til E85 på eldre bil er det derfor VELDIG lurt å ha dristoff-filter svært nære motoren i tillegg til filter før pumpen, sånn det er originalt på de fleste. Nettopp på grunn av all gørra som løsner av spriten... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Jeg kjører nå 27.19% E85 på tanken på en Mercedes 98' E240 (Ja, har seff excelskjema som regner ut! ;D)Men, jeg har ikke fått testet det ordentlig på langkjøring enda, men bilen virker til å dra bedre, men.. Det kan jo bare være i hodet mitt. Antar også at forbruket kommer øke etterhvert som jeg fyller høyere og høyere E85 andel.

 

Vurderer å teste oppover, eventuelt kjøpe konverteringskit. Fattern kjører LPG( 6-7 kroner literen), men det er for dyrt å gjøre med den merca jeg har, i den standen den er i p.t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant tråd dette. Denne skal jeg følge med på. Men spørsmålet er, hvor får en tak i etanolen (metanolen) som en kan bruke for å "tynne" ut bensinen? Hva er prisen på dette?

 

Det er IKKE metano!! Dette er hovedårsaken til alle feilinfo der ute.. I motsetning til metanol ødelegger ikke etanol pakninger osv(Av nyere type!). Og den korroderende egenskapen til 85% er omtrent den samme som 10% så langt jeg har forstått.

Det som kan være et problem er at etanolen løser opp all dritt i tanken gjennom XX antall år av bensin, og dette kan kødde til bensinspumpe osv.

 

Enkelte påstår at E85 har en lavere oktanverdi enn 95, men dette er piss. E85 har en oktanverdi på 104-107 et sted. I tillegg har den omtrent like bra kjøleegenskaper som 109 oktan racingfuel.

 

E85 selges på enkelte av statoil sine bensinstasjoner. Statoil Storo vet jeg har det, men skal være et par andre rundt i Oslo også. Bare se på statoil sine sider for en full oversikt.

 

Fuelcat.no selger ombygningskit til bilen min (4400,-) mens det finnes noen amerikanske sjapper som har det til ca 1500.

Vil tro at det er pro's og con's uansett hvilken man velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kammerat av meg har en gammel 190 2l å han har kjørt 1/2år nå på e85 uten å gjort noe med bilen.

Bilen går dårligere og tyngere å starte ellers har det ikke vært noe trøbbel til nå. bilen klarte ikke avgasskravene på eu-kontroll.. Er jo ikke større problem enn å kjøre til tanken er nesten tom så fylle bensin..

 

Hadde selv unne tenkt meg å prøve ut e85 litt men med 90mil til nærmeste stasjon gidder jeg ikke det..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Her er ein oversikt over kva for nokre modifikasjonar Volvo har gjort med ein 1.8 liters motor frå S40 / V50 for at det skal bli ein flexifuelmotor. Det er ikkje utan grunn at Volvo har gjort alt dette med denne Ford/Mazda motoren sin.

http://www.volvoclub.org.uk/tech/VolvoB4184S8Flexifuel.pdf

Endret av Actros 8x8

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etanol i drivstoff gir fordyrende bilhold på den ene eller andre måten, i de fleste tilfeller. Dårligere drivstofføkonomi på grunn av lavere energiinnhold er en ting, men det er mange deler i motor og drivstoffsystem som tar skade.

 

Det har vært en god del skriverier om dette på mcsiden.no . Problemene er heller ikke begrenset til kjøretøy fra før 2000, som en påstod.

? Se emne - Uheldige følger av etanol i drivstoff

 

Mitsubishi's GDI-motorer er feks særlig følsomme for etanol i drivstoff, noe som bla er nevnt her:

 

Begtest: Mitsubishi Space Wagon | Vi Bilägare

 

"Det vanligaste felet på Space Wagon gäller ryckig motorgång. Motorn har nämligen problem med att den sotar igen. Sotavlagringar bildas och sätter igen spjällhuset, ett fel som drabbar nästan alla bilar med Mitsubishis olika GDI-motorer. Då krävs en rengöring av spjällhuset. Men vanligare är att motorns insug måste blästras med en speciell teknik.

 

Mitsubishi har ett förlängt goodwill*åtagande för just igensotade GDI-motorer. Det gäller 72 månader eller 15 000 mil. Men då måste bilarna vara servade på auktoriserade verkstäder, annars får ägaren själv stå för kostnaderna, som kan hamna på 5 000 till 6 000 kr. Boven anses vara bensin med inblandning av etanol och verkstäderna rekommenderar att köra bilen på 98 oktan - om den inte innehåller etanol. Det fördyrar driften.

Motorolja av hög kvalitet eller höga varvtal kan också hålla soten borta.

"

Endret av 460Norway
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde halvblanding på Scorpioen. Gikk muligens litt mjukere, brukte betraktelig mere og liten eller ingen forskjell på effekten.

 

2.9EFI 12V V6 med MAP og lambdasensorer.

 

Du må nok forvente atskillig høyere forbruk med tanke på liter / mil, ja. Det er vesentlig mindre energi per liter etanol kontra vanlig bensin.

I tillegg vil det kunne bli atskillige andre problemer på sikt, siden motoren ikke er beregnet til å takle så mye etanol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår