Gå til innhold

Overflaterust

Ranger emnet


Hammerfold

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har en A4 som er 2 år gammel og en 3 serie som ikke er 1 år gammel engang. Og det har vært sinnsykt mye overflaterust på de etter vinteren som har vært (da mener jeg MYE). På 3 serien som kun har gått i en vinter, var det masse på listene innvendig og en del på dørene. På audien var det så mye på dørene at de egentlig ser litt oransje ut (ok, det var å ta litt i). Begge har fått full behandling hver vår og høst/vinter med clay, ripefjerner, lakkrens, polish og sealer.

 

Er dette vanlig eller? Har aldri hatt nye biler før, men syns dette er litt spesielt. Det går jo såklart ann å fjerne det, men bare lurer på om det er jeg som gjør noe feil når jeg "behandler" bilene? Eller er det bare sånn det er (med disse merkene ihvertfall)? Audien har for såvidt vært satt bort til "proffesjonelle" noen ganger også..

Endret av Hammerfold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, på nye biler er det desverre det. Billig stål av dårlig kvalitet, tynn miljøvennlig lakk og dårlig ingeniørarbeid gjennomspeiler nesten alle dagens nye biler (dører som ikke tåler at is ligger imellom osv). Har en kompis som jobber som oppretter og han bytter tak pga rust på 1-2 år gamle audier! Er fargen hvit? Denne fargen legges omtrent 3 ganger tynnere enn feks svart og det er ikke uvanlig at stålet under ruster pga diffusjon. Er helt håpløst med dagens biler, det er kun noen modeller av de ulike merkene som er bedre enn andre (biler som er bygd for å vare, feks hilux toyota).

 

Er vel egentlig kun vask om vinteren som fungerer slik det saltes idag. Dvs, hver gang du har kjørt i saltsuppe bør bilen spyles godt under, hjulbuer og over. Om man ikke kan dette, vil den ruste. Du bør iallefall fjerne all rust som er kommet til nå og syregrunne og lakke dette. Så bør du behandle bilen undre med en eller annen masse (tectyl, lanolin, el).

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge er hvite ja.. :P

 

Pleier å spyle de relativt ofte på vinteren på bensinstasjoner osv., uten børster såklart.

Kunne det vært en ide å ta en lakkforsegling (ditec o.l)? Mister jo litt av sjarmen å ikke kunne polere bilen hver vår men..

 

Da vet jeg ihvertfall at den neste bilen kanskje ikke burde være hvit! Men spørs om jeg klarer å la være da, syns personlig det er den beste fargen (ihvertfall til mange biltyper). :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, har trodd at hiluxen var bedre bygget, men da er den visst ikke det. Hvit bil er fint det, men ville nok heller kjøpt en svart eller noe og så helfoliert den hvit;) Kan jo være piggdekk/asfaltstøv som sagt ovenfor på lakkflatene (?, vet ikke hvordan det ser ut), ser oransje ut dette også, så du kan jo prøve prikkbort feks på dette. Polering og voksing skal jo holde unna det meste, meeeen tydeligvis ikke. Har ikke satt meg inn i ditec eller teflonbehandling, men det kan jo høres med raskt over telefon.

 

Du bør ihvertfall få bort rusta som er, evt klage til forhandler.

 

Helt tåpelig med så mye salt når norske aktører (øveraasen) lager brøyteredskaper som er såpass effektive at man ikke trenger salt (brøyting, skraping, børsting og blåsing).

77 Datsun 280z, 09 BMW E90 320d, 95 MB W124 E320, 40 BSA M20

X88 MB 230CE, X 89 MB 230CE, X 92 MB 190E (RIP), X 85 MB 190E 2,3 16V, X 94 Audi 80 (RIP), X 99 Opel Astra, X 42 BSA M20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe er såklart piggdekkstøv som blir borte når jeg bruker clay, men kanskje avfetting først hadde vært bedre? Noe spesifikt produkt som kan anbefales til dette? Noe rust får jeg ikke fjernet, det er vel steinsprut osv som forårsaker dette tenker jeg. Men på den 10 år gamle bilen til fatter'n finns det ikke en rustflekk, så fant det litt spesielt.

 

Om piggdekkstøvet ikke fjernes, kan dette evnt. utvikle seg til "ordentlig" rust? Det blir jo fjernet hver 6mnd. men kanskje det ikke holder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger en Show & Shine-tråd her på forumet av en Ford Kuga jeg tok for ikke så lenge siden. Denne hadde masse rustpartikler etter vinteren, du kan jo se på den om det er noe lignende. Iron X tok iallefall lett knkken på det, uten berøring.

15 Nissan Leaf Nordic

05 VW Caddy 1.9TDI
x08 Volvo S40 1.6D Mom
x96 Ford Mondeo 2.0 GLX
x68 Peugeut 404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår