Gå til innhold

Noen snekkere her?

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. Har en plan om å bygge meg en liten platting uttafor her på plenen.

Jeg tenkte å ha platten ca 8m lang og 4m bred uten å ha målt, men regner med det blir rundt der..

Platten må heller ikke være så "høyt" over bakken. Må være lett å gå fra plenen og inn på platten.. Tenkte at jeg skulle ha platten ca 10cm høy.

 

Hvordan skal jeg gjøre dette enklest? Må jeg grave ned rammeverket i plenen, eller holder det at jeg legger det oppå? Det vil ikke synke?

 

Trenger jeg å søke til noen om å bygge plattingen, eller er det noen regler som sier at man må over en viss størrelse før man må søke om lov?

 

Hva tror dere ca-kostnaden på en slik platt kommer til å koste for en vanlig mann som gjør jobben selv?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg vet så altfor mye. Men kan si det sikkert at du vil ihvertfall bli kvitt alt av vekst under først. Så slipper du å få gress og annet makk voksende opp. Ikke legg plattingen rett på bakken heller, ha noe under i hjørnene osv. Tenker da på steinheller for å gjøre det enkelt. Om du må søke om lov...må man det da? :)) Nei har ikke peiling.

 

http://kvafjord.xl-bygg.no/produktomraader/terrasse

Endret av Ayapuri

Chrysler Stratus 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En terrasse med høyde på inntil 0,5 meter over terreng, og avstand til nabogrense på minst 4 meter er ikke søknads- eller meldepliktig.

 

Du sier du vil ha den 10cm høy, da må den felles ned i bakken. jeg ville gjort det på denne måten, da havner du ca 16-17cm over bakken men slipper graving.

 

Fjernet gresset under, lagt duk så du slipper gress på plattingen om noen år, lagt betong heller på bakken (se skisse) husk og få dem i vater, pga den lave høyden din blir det mange betongheller. Så legger du impregnert 48x98 slik som jeg har tengnet på skissen.

 

Rammen rundt er jo grei 4x8meter, de inni skal være c/c 600mm.

 

Så smeller du på med impregnerte terassebord og voila ferdig :partyon:

 

Det går ca 80m impregnert 48x98, best vist du finner noen lengder på trelasten som du ikke får så mye skre av.

 

Vist du bruker 5" imp bord som jeg mener er 123mm så går det ca 300m bord om du kliner dem helt sammen.

 

Så litt skruer å småsnacks så har du prisen på terassen din (når du finner prisen på materialen)

post-13317-13804853278944_thumb.jpg

Audi A4 1.9TDI Quattro 2002mod

Toyota Hiace 2.4D 1989mod

Lynx Rave 440/800 2006mod

Ski-Doo Mxz Xrs 600SDI 2007mod

Yamaha Phazer 480 1989mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg legge betongheller på hele overflaten til platten, eller bare slik som de firkantene på bildet? :p

Her er forresten noe ala det jeg er ute etter, bare at jeg vil ha den halvparten så høy på en måte..

 

platting.jpg

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei sånn som de røde, de bygger 5cm så blir bjelkene og henge imellom betonghellene.

 

Men skal du noe lavere enn det jeg fåreslo må du grave ned i bakken, da kan du gjøre en liten vri så slipper du så mange heller.

Audi A4 1.9TDI Quattro 2002mod

Toyota Hiace 2.4D 1989mod

Lynx Rave 440/800 2006mod

Ski-Doo Mxz Xrs 600SDI 2007mod

Yamaha Phazer 480 1989mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår