Gå til innhold

ødelagt dynamo?

Ranger emnet


0kriz

Anbefalte innlegg

hei. jeg har et problem med bilen min.

batteriet på bilen tappes i liten grad hele tiden, og etter at bilen har stått på tomgang i ca 5 min (eller kjørt for den saks skyll) så begynner det og lukte i motorrommet. fant ut at lukten kom fra dynamoen, vil mene det lukter litt svidd. er det noen som har opplevd det samme ?

 

bilbatteriet er rødtop gelebatteri om det har noe og si ?

 

jeg har også hatt stor interesse for bilstereo. vil tru at dynamoen kanskje er ødelagt fordi den har blitt kjørt hardt.

 

hvis dette er problemet, hvor dyrt er det og fikse? bør det gjøres på verksted eller privat ?

bilen skal selges så fort problemet er fikset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du multimeter/voltmeter? Da kan du måle spenningen inn på batteriet. Ellers så mener jeg at dynamoen er gåen hvis det er svidd lukt fra den, og ladelampa lyser. Svidd lukt fra dynamoen kan nok være brente viklinger, og da vil den lade dårligere eller ingenting. Dårligere/ingen lading samt et heftig anlegg i bilen kan nok være grunnen til at den ikke vil lade.

 

Prisen på dynamo avhenger av bilen. Skal du ha ny fra forhandler er det nok fort 4000 kroner. Dynamo får du også hos en bilrekvisita eller brukt hos skraphandleren. Å sette inn dynamoen er jo ellers ganske lett. Lurer på om det ikke er pant på disse også hvis du først skal kjøpe en ny.

 

Men er greit å vite hvilken bil du har, og alderen.

Endret av _Evje_

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stjel deg et multimeter eller ett voltmeter og mål batteriet. skal vel ligge på ca 14.5 volt hvis den ladder bra.

her har du ett greit og billig multimeter:

http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verktoy-og-verkstedutstyr/Ovrig/Digitalt-multimeter/

HPI Savage 25 Limited Edition

Tamiya Subaru Impreza

95' Citroen ZX 1.4i

GT: Frzagmr

PSN: uaij446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår