Gå til innhold

noen som har peiling på dekkdim?

Ranger emnet


RiksTv

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal handle nye dekk og felger til god'bilen nå, men lurer på om jeg kan få de nye i vognkortet? de gamle dekkene og felgene hadde målene 14"x5.5" ET24 175/65R14, og de nye har 15"x6.5" ET25 og 195/45R15.. noen som vet om jeg kan få det i vognkort uten at jeg trenger TüV papirer og sånn tøv?

HPI Savage 25 Limited Edition

Tamiya Subaru Impreza

95' Citroen ZX 1.4i

GT: Frzagmr

PSN: uaij446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Det er tillatt å øke felgdiameteren med 1 tomme uten spesiell godkjenning eller endring av vognkortet. Hvis det står 14 tommer i vognkortet kan du altså fint sette på 15-tommers-felger uten noe papirarbeid.

• Det er også tilatt å endre rulleomkretsen på hjulene med 5%, pluss eller minus. Rulleomkretsen på 195/45-15 er akkurat på grensa, med nøyaktig 5% mindre rullekrets enn 175/65-14 (på millimetern).

• Dessuten er det tillatt å endre sporvidden på hver aksel med maks 15 mm. I praksis betyr dette at innpresset per side kan endres med maks 7 mm. Endringen fra ET24 til ET25 er kun 1 mm endring av innpresset, altså godt innenfor grensene.

 

Konklusjon: Tut og kjør, du trenger ingen papirer for å få denne endringen godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Det er tillatt å øke felgdiameteren med 1 tomme uten spesiell godkjenning eller endring av vognkortet. Hvis det står 14 tommer i vognkortet kan du altså fint sette på 15-tommers-felger uten noe papirarbeid.

• Det er også tilatt å endre rulleomkretsen på hjulene med 5%, pluss eller minus. Rulleomkretsen på 195/45-15 er akkurat på grensa, med nøyaktig 5% mindre rullekrets enn 175/65-14 (på millimetern).

• Dessuten er det tillatt å endre sporvidden på hver aksel med maks 15 mm. I praksis betyr dette at innpresset per side kan endres med maks 7 mm. Endringen fra ET24 til ET25 er kun 1 mm endring av innpresset, altså godt innenfor grensene.

 

Konklusjon: Tut og kjør, du trenger ingen papirer for å få denne endringen godkjent.

 

åh, tusen takk! det må være det mest utfylte og forklarende svaret på hele bilforumet :P men da blir det nye felger da :D

HPI Savage 25 Limited Edition

Tamiya Subaru Impreza

95' Citroen ZX 1.4i

GT: Frzagmr

PSN: uaij446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
• Det er tillatt å øke felgdiameteren med 1 tomme uten spesiell godkjenning eller endring av vognkortet. Hvis det står 14 tommer i vognkortet kan du altså fint sette på 15-tommers-felger uten noe papirarbeid.

 

Hvor har du dette fra? har aldri hørt noen praktisere dette i alle fall...

Mine biler: 2000 VW Caravelle 2.5TDI comfortline og 1994 Audi 100 2.5TDI ABT

Selges: -95 VW Caravelle 2.4D og -02 VW Transporter 2.5TDI

Selger deler fra: -97 Audi A4 Avant, -88 Mazda 626 2.0i 16v, -85 BMW 320i (noe igjen enda)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår