Gå til innhold

spørsmål angående ombygging av amcar veteran bil

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Har en 1934 chevrolet standar stående på låven.

Bilen er i ganske grei forfatning, starter og går, nesten rustfri ,men demontert og dårlig intriør.

bilen var i sin tid kjøpt ny i norge og ble førstegangs reg på rena i -35

 

Så over til spørsmålet:

Åssen er det og bygge rod av dette med tanke på lover og regler? blir da motor bytte med ca dobble antall sylindre,annen bakstilling og ny forstilling med tannstang, skivebremser rundt om.

lar dette seg gjøre lovlig og må denne bilen fremvises kontrol på biltilsynet.

bilen er registrert i dag.

er vel kjøretøy forskriftene fra 1942 eller noe som gjelder her :magic:

 

takker for svar og innlegg

INGEN tingen er perfekt orginalt!

 

1249HK-1588NM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør høre med Amcar om dem har noen tips til løsninger på ombygningen og så må du høre med statens vegvesnet om regler å sånn. Så bør du bygge bilen opp med gjevnlig kontakt med "biltilsynet før du til sist viser bilen der". Det er mange fallgruver og tar langtid vis du bygger uten å kjenner regelverket eller vet hvordan bilen teknisk fungerer og hva som kan gå galt hvis en endrer det. Bare å bytte fra styresnekke til tannstag, eller fra trommelbrems til skivebrems kan gi deg en overaskelse i en sving eller nedbremsing... Eller det mest morosamme er når du kommer i en dump i en sving og bilen forandrer kurs når den fjærer ned for så å gå tilbake igjen da den fjærer opp. Det kan også gå så galt at du tenker feil og tannstaget monters på feil plass og bilen svinger til venstre når du svinger til høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør høre med Amcar om dem har noen tips til løsninger på ombygningen og så må du høre med statens vegvesnet om regler å sånn. Så bør du bygge bilen opp med gjevnlig kontakt med "biltilsynet før du til sist viser bilen der". Det er mange fallgruver og tar langtid vis du bygger uten å kjenner regelverket eller vet hvordan bilen teknisk fungerer og hva som kan gå galt hvis en endrer det. Bare å bytte fra styresnekke til tannstag, eller fra trommelbrems til skivebrems kan gi deg en overaskelse i en sving eller nedbremsing... Eller det mest morosamme er når du kommer i en dump i en sving og bilen forandrer kurs når den fjærer ned for så å gå tilbake igjen da den fjærer opp. Det kan også gå så galt at du tenker feil og tannstaget monters på feil plass og bilen svinger til venstre når du svinger til høyre.

 

Amcar var kansje ikke noen dum ide, var jo mest regelene og hva jeg kunne gjøre uten å vise for kontroll jeg tenkte på.

ikke åsssen ting skulle gjøres får å gjøre dette på riktig og sikker måte. det skal nok gå bra ;)

 

Etter det jeg har skjønt er det vegforskriftene fra 1926 som gjelder og det skal vel faktisk ikke så mye til for å tilfredstille dem :)

 

Her er bilde av bilen :)

 

Bilde076.jpg

Bilde023.jpg

INGEN tingen er perfekt orginalt!

 

1249HK-1588NM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør Hot Rod på forumet her, han har et slikt prosjekt på gang, dog noe lengre i prosessen. Hvis eg husker rett, så står en del om papirarbeidet i tråden hans. http://www.bilforumet.no/andre_forum/prosjektforum/69091-hot-rod-1934-ford-roadster-hotrod.html

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
forskrift ifra -26 , (-42), gjelde vel kun om en beholder bilen original.

ellers så går en på den som kom -71.

 

biler kan registreres på forskjellige måter, tenke da på om en vil ha den med eller uten bruksbegrensing osv

 

Det er omvendt, det som blir registrert etter reglene fra 1942 trenger kke være original, men dei som går etter reglene fra 1971 må være original, og registrert med bruksbegrensninger gjelder i hovedsak biler som er 1971 og nyere, dog kan du komme bort i biler som er tatt inn til Norge for lenge siden, og som kan ha bruksbegrensninger basert på at dei er tatt inn på andre regler enn desse to

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er omvendt, det som blir registrert etter reglene fra 1942 trenger kke være original, men dei som går etter reglene fra 1971 må være original, og registrert med bruksbegrensninger gjelder i hovedsak biler som er 1971 og nyere, dog kan du komme bort i biler som er tatt inn til Norge for lenge siden, og som kan ha bruksbegrensninger basert på at dei er tatt inn på andre regler enn desse to

 

Min var ny i norge i -35

INGEN tingen er perfekt orginalt!

 

1249HK-1588NM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår