Gå til innhold

Spørsmål om Avensis T22 (1997-2000)

Ranger emnet


haagen1

Anbefalte innlegg

Hei

 

Får kanskje snart arvet/(kjøpt rimelig) en sølvgår Toyota Avensis 1.6 T22 2000mod. Rullet litt over 200.000km.

Kan ikke så fryktelig mye innen bil eller motor. Så velger å lage en liten post her, som kan være til hjelp :)

 

Har hørt at disse modellen har en bunnsolidkvalitet. Er dette noe som stemmer?

 

Hvertfall etter det jeg selv vet, så har Toyota pålitelige biler. I tilleg kryr det av disse modellene på veien her jeg bor.

Hvordan bruker "overall" tilstanden til Avensisene som har rullet 200.000 +- (skjønner dette er veldig individielt)

 

Hva av gjenngangere/feil/mangler/slitasje har jeg å slite med på disse kjøretøyene?

Eneste jeg selv vet er (fort)slitte/feil på bremseskivene. (Ref. broom.no)

 

Toyota har vel også en annen fordel også. Billig deler/service i forhold til andre bilmerker? Noe som hvertfall kan være positivt til min lommenbok.

 

I tilegg er vel en 1.6l rimelig i drift?

 

Bilde av eksempel bil som er helt lik.

images?q=tbn:ANd9GcRO2kSqTSWErNr6XcCvI3ivJY1WFrtaEYfwqhmciUl6AvsYlq9g

Endret av haagen1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Svak girkasse er et kjent problem. Det er noen lager som begynner å bråke litt etterhvert. Sjekk om kassa lager noe mer støy når du bremser på girene, eller ruller uten spesielt pådrag med gassen (høres ut som en gammel buss). Prøvekjør bilen over en lengre avstand. Søk på nettet så finner du endel info om girkassa. Motoren heter 4A-FE og girkassa C50.

 

Det kan også være klunkeluder fra rattstammen, men dette skyldes i mange tilfeller en tørr overføring fra kupe til motorrom. Er en smøringssak.

 

Ellers er det god kvalitet i disse bilene, på tross av at de er laget i England :D

Bilene liker ellers god hygiene, så vask den ofte, ellers så ender du med å kjøre rundt i en gjende-kjeks på no-time ;)

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du hadde flere spm.

 

Bilen er lat, det må du vite. Den veier 1250 kilo, så da vil litt aktiv kjøring kreve sitt av bensin.

Det kan nok og stemme at skivene fort slites. På min bil hadde jeg pulseringer i bremsepedalen (da jeg kjøpte min bil) som ga seg da jeg skiftet skivene. Årsaken var her hot-spots/varmeherding på enkelte steder på skivene.

Har også hørt at bakruteviskermotoren (på stv) kan dø uten å si fra. Bare å bytte om det skulle skje.

 

Emblemene er vel limt på vil jeg tro.

 

Søk på Caldina og T22, så finner du noe morsomt:

caldina01.jpg

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du tok deg tid å svare noe utfyllende.

 

Er klar over at bilen ikke er noe supersprek, men vil nok duge til mitt bruk. Blir 1bil for meg, kan vel være greit og ikke ha noe "fartsmaskin" hehe.

 

Er bare ute etter noe som ikke er alt for dyr, og holdbart. Samt at jeg kan selge det igjen etter bruk i 2-3år. + At jeg kan selge den igjen for en liten sum etter 2-3års bruk. Og ikke ser helt for jævlig ut.

 

Har søkt litt på nette om denne bilen, men det med girkassa har jeg ikke lest til nå. Det skal jeg gjøre litt research.

Endret av haagen1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, lurer bare på om gearkassa er så svak at dette er en bil man styrer unna? Mtp havari av kassa av en bil som har rullet 200.000

 

Men så lenge den er noenlunde vedlikeholdet så går det vel bra?

 

Samt ingen av disse punktene:

*Sjekk om kassa lager noe mer støy når du bremser på girene, eller ruller uten spesielt pådrag med gassen

*(høres ut som en gammel buss)

 

Har null peiling innen dette evnet. Men skal søke litt rundt på nette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ett eller flere lager inne i kassa som blir litt mindre "runde" enn de skal være. Da kommer det litt ralling fra kassa. Så vidt jeg vet, så gjelder det ikke samtlige kasser, men noen få vil utvikle problemene. Disse problemene finner man kun på UK-produserte kasser (har også fått det bekreftet av noen mekanikere).

Har en 2000 Avensis selv med dette problemet, men har en byttekasse liggende, så jeg tar livet med ro. Nå har jeg kjørt flere tusen km med den gamle kassa uten at denne lyden har endret seg, men før eller siden tenker jeg at jeg vil se noen endringer. Min bil har gått 155k.

 

Det skal være ett innlegg til her på bilforumet der en kar hadde en kasse som gikk fløyten.

 

Jeg ville ikke vært bekymret for å kjøpe en Avensis var jeg deg om bilen føles og høres OK ut. Du får den rimelig, og prisen holder seg greit på Toyota så lenge du tar vare på den. Tut og kjør :)

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei det eneste er Toyota logoen på bakluken, der er det 2 huller bak, ellers er alt av emblemer på denne festet med tape :)

89 Toyota Corolla xl EE90 (Solgt)

97 Toyota Celica T-20 (Solgt)

88 Toyota Corolla xl AE92 (Solgt)

96 Toyota Carina E T19 (Solgt)

98 Toyota Avensis STV + Sedan T22 (Bruksbil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke vært redd for å kjøpe denne.

Girkasse problemer gjelder kun noen få og på de det gjelder er det som regel 5giret som begynner og male, i værste fall hopper den ut av gir.

Har selv en 2001 mod med D4D motoren. 5giret ble overhalt på når bilen var gått 305000km.

Bilen er pr i dag gått 420000km, har byttet begge calipere foran for første gang nå nettopp. ellers så har vi byttet skiver og klosser en gang på de siste 100000km, så et stort problem med bremsene vil jeg ikke si det har vært.

Bakrute visker på stv er en kjent sak, ruster fast i overføringen, jeg åpnet min, pusset rent og smurte inn med nytt fett, litt slarkete er den men fungerer helt fint.

Reperasjoner siste 5 år er: skiver/klosser f+b en gang, handbrekk kabeler en gang, indre styrekule v/s en gang, viskermotor bak overhalt + slange inn til intercooler hoppet av, skjevt montert etter clutchbytte som ble foretatt på ca 250000km. Alt fungerer 100% på bilen (unntatt en knekt plasttapp til brilleholderen)

Og som sagt, denne har ruslet ca 420000km nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår