Gå til innhold

Har byttet breseskiver/klosser, resultat?

Ranger emnet


mysterio90

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg byttet både bremseskiver og bremseklosser foran på min Toyota Carina 96mod i en verksted i Oslo. Delene kjøpte jeg på Mekonomen så kvaliteten er vel grei på de.

Jeg har ikke merket forskjell, jeg mener faktisk at bremsene er dårligere enn før og bremsestrekningene blir lange. Noen forklaring på dette?

Med bremseskivene fulgte det liten plastpose med størrelse på ketchup posen i McDonalds. På den stod det at den skal has på der metall møter metall, men de brukte den ikke på verkstedet. Det kan vel ikke være årsaken? Jeg merker også at bremsepedalen må presses ned et par cm før bremsene reagerer i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bremseeffekten er dårlig, kan det være problem med bremsekraftforsterkeren (bremse-servo).

Sjekk for evt. vakuumlekkasje, og virkning av bremsekraftforsterker.

 

Start med motor av

Trykk ned bremsepedalen noen ganger.

Hold pedalen nede

Start motoren

Pedalen skal synke lengre ned

 

Når du har stoppet motoren skal det også være igjen vakuum slik at du kan trykke ned pedalen en til to ganger før den blir hard.

 

Det er normalt med et par cm før pedalen "tar"

 

Posen med "guffe" var nok kobberpasta som smøres på metalldeler for å gli, og ikke ruste. Verkstedet har nok egen tube de bruker.

 

Nye bremseskiver og klosser bør kjøres til

Brems først forsiktig et par ganger fra 50 Km/h

Ta så 8-10 litt kraftige nedbremsinger fra 70-80 Km/h

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiledning for innkjøring av nye bremser er beskrevet av bremse-leverandører, bl.a. her: http://www.zeckhausen.com/bedding_in_brakes.htm

 

 

En del biler kan ha lett for å få kast i bremseneskivene, bl.a. Ford Mondeo, så bør kanskje kjøres inn litt mere forsiktig?

 

--

He he. Nå er dette skrevet av en leverandør av oppgraderingskit, dvs bremser med litt andre egenskaper enn det man normalt forventer å bruke på en Toyota Carina. Når man kjøper vanlig standard bremseklosser så står det som regel noe annet på instruksjonene.

 

Noen eks:

AKEBONO

 

400 to 500 miles of moderate driving is recommended. Consumer should avoid heavy braking during this period.

 

ATE

 

400 to 500 miles of moderate driving is recommended. Consumer should avoid heavy braking during this period.

 

ull seating of your new brake pads normally occurs within 1,000 miles.

 

For all other Satisfied pads —

 

400 to 500 miles of moderate driving is recommended. Consumer should avoid heavy braking during this period.

 

Kan forøvrig fortelle deg at dette IKKE er et problem på Mondeo, de som sliter med det har et annet problem, f.eks hengende kalippere, eller en eller annen luring har vært litt hardhent ved hjullagerskift, slik at kalipperen sitter skjevt. Det var et problem på Sierra og Scorpio, mest pga den elendige forstilinga, men på Mondeo er det ikke noe større probleme enn på noen andre biler

Endret av Mondeo

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten er skiva montert feil på navet, dvs navet er møkete og det blir da "kast i skiva", eller så blir bremsekloss matrialet overført ujevnt på skiva.. så at det blir "kast". Skiva er like rett i begge tilfellene..

 

Her er mine skiver etter at jeg ble stående i en bakke med bremsen inne etter 15 minutter på vålerbanen :D De var ikke mye fine og bremse med etterpå.. hehe..

CIMG0468-1.jpg

 

 

http://www.stoptech.com/tech_info/wp_warped_brakedisk.shtml

Endret av LLH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår