Gå til innhold

Har kjøpt Omega og har noen spørsmål

Ranger emnet


KooPa TropA

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt en 1994 Omega B 2.5 TD og har et par spørsmål:

 

1. Kjørecomputeren mangler noe info her og der, jeg har fått med ny, men ser ikke hvordan jeg tar av plasten foran instrumentene for å komme til, noen tips?

 

2. AC virket på bilen før støtfangeren ble byttet, men ikke nå, tenkte kanskje det kunne være utetemp føleren som enten er defekt eller glemt å kobles til. Er det noen som vet dette? Og hva en ny føler koster ny?

 

3. Bilen har stått i 2 år, så er ikke alt som fungerer 100%, men verst er det med styringen. Bilen er tung på rattet (i forhold til Mondeo) og spesielt tung til venstre side. Noen tips til hva det kan være? Tenkte å prøve å bytte servoolje i første omgang, men begynner å mistenke enten tannstang eller at servopumpa er defekt.

 

4. Får man Haynes eller noe annen bok til dieselutgaven, eller må jeg kjøpe for bensinutgaven?

 

5. Jeg har den fjernkontrollen med en knapp (+ en liten knapp), kan jeg kode inn en fjernkontroll fra en annen bil selv, eller må jeg til forhandler? Noen som vet hva fjernkontroll og koding koster hos forhandler evt?

 

6. Jeg må ofte gi litt gass for å starte bilen, kan dette være en kaldstartsventil eller noe?

 

Håper noen har tid til å yte litt ekspertise nå i påskeutfarten.

Endret av KooPa TropA

2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI 130HK FMBA Automat

2000 VW Golf MK3.5 1.6 101HK AFT Cabriolet
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har noen tips til det første. hele instrument panelet må ut, og det er enkelt. det sitter bare fast i 3 skruer. du må ut med luftdysene på hver side av instrumentpanelet, og en under dekselet rundt rattstammen. luftdysene er bare å ta forsiktig ut.

dekselet rundt rattstammen sitter også med kun 4 skruer, to under og to imellom rattet og rattstammedekselet. bare å snu litt på rattet så kommer du til. når du har gjort det, så skal alt være løst, men kan mene at du må være forsiktig sånn at du ikke ødelegger ledningene på baksiden når du tar løst instrumentpanelet. når du har det løst, så regner jeg med at resten går av seg selv;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, fant det ut selv i stad. Hadde plutselig ikke blinklys så jeg måtte demontere dekslene rundt rattet uansett. Så da byttet jeg like greit det displayet samtidig. Grei jobb, eneste jeg slet med var å få ut den venstre lufteluken.

Desverre er ikke displayet likt så jeg ser ikke lenger rekkevidde, som jeg syns var den mest fornuftige informasjonen.

2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI 130HK FMBA Automat

2000 VW Golf MK3.5 1.6 101HK AFT Cabriolet
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

luftdysene er vel skrudd? hvert fall den på midten?

 

Niks...

De er bare å vippe ut.

Da kommer en til skruene på den som dysene sitter i.

 

Tannstang er det ihvertfall ikke noe feil med på bilen din da den ikke har tannstang ;)

Er nok styresnekka di som er dårlig vil jeg tro. Litt trå bytte desverre.

MEn kan ha flaks att det kun er servopumpa å som kødder.

 

Ang AC er du sikker på att det er nok gass på den? Eller starter ikke AC pumpa engang?

Er jo fort gjort kjøre innom en forhandler kjøre diagnose på den isåfall.

 

Koding kan du gjøre sjøl, står i instruksjonsboka di hvordan du gjør det :)

"Having a 9 second vag is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end you're still gay"

*Omega B1 TD. *Rekord C *Vectra turbo. *Omega B2 stv.

Håvard. TLF: 41408822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å finne servopumpa OG AC pumpa, men ser ingen av de, er det trangeste motorrommet jeg har sett :)

Har fått låne Haynes boka, men den er jo desverre ikke til diesel :-/

Er det slik man koder fjernkontrollen? Jeg har ikke instruksjonsbok, får dra innom en hogger og finne en bok, er nyttig å ha.

2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI 130HK FMBA Automat

2000 VW Golf MK3.5 1.6 101HK AFT Cabriolet
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å finne servopumpa OG AC pumpa, men ser ingen av de, er det trangeste motorrommet jeg har sett :)

Har fått låne Haynes boka, men den er jo desverre ikke til diesel :-/

Er det slik man koder fjernkontrollen? Jeg har ikke instruksjonsbok, får dra innom en hogger og finne en bok, er nyttig å ha.

 

16vturbo

 

på min omega ''94 mod så skrudde jeg på tenningen (det sto at den er programmerbar i enten 15 eller 20 sek etter tenningen har blirr slått på)

deretter menst tenningen var på så tok jeg chipen opp mot den lille svarte dingsen med takluka (du må dele opp nøkkelen og chipen).

 

videre så holdt jeg inne den lille knappen på siden av nøkkelen til lyset i taket blinket, og vips så fungerte det

 

Det stå også i instruksjonsboken hvordan det gjøres hvis du har 94 mod.

 

(er ikke så flink til å skrive)

1988 Omega A 20Seh turbo - Megasquirt

''The one who shall be last...

Will be sideways and smiling!'' :D

 

monstergarasj på Instagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Alle eldre dieselmotorer må du gi full gas på når du skal starte.

2. Sjekk fargen på servo oljen, er den svart eller brun, bytt den. Skal være rød og klar. Mange problemer med stryringen som forsvinner med ny olje.

3. Får du opp utetempen i displayen, er tempmåleren ok, hvis ikke koster den mellom 100-250 kroner, enkel å bytte, finnes under venstre skjerm i fronten. Samme føler på de fleste oplene fra 95, så skroten er en fin plass og hente, ca. 50 lappen for en sånne en :)

På ALKOHOL (E85)

 

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår