Gå til innhold

Finnes det et relé som "står på" når styrestrømmen er av?

Ranger emnet


forgot10

Anbefalte innlegg

Er da bedre å gjøre som jeg skrev, etter forslaget til Bwana. Slipper da unna med ett relé uansett ;)

 

Hvis jeg har forstått ditt problem riktig, er dette en enkel og sikker løsning:

 

[ATTACH]22215[/ATTACH]

 

-Når tenning er av, lyser ingen lys.

-Når tenning er på og parklys på, slår rele inn og deaktiverer kjørelys.

-Når tenning er på og parklys av, er rele av og aktiverer kjørelys.

 

Tar et forbehold om at tenningen har kapasitet til å drive kjørelysene. Ellers må det tilføyes et rele nr 2.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble helt forvirret av tegningen din ;)

Ta utgangspunkt i bildet under og gjør som Bwana sier (for det var lurt) :) Relé fås kjøpt over alt, bensinstasjoner, Biltema, Mekonomen, you name it.

 

relaytext.gif

 

 

 

Pinne 85 kopler du til et sted som har +12V når tenningen er på.

Pinne 86 kopler du til parklyset ditt, altså den ledningen til parklyset som er +12V når parklys er . Mål deg frem!

Pinne 30 kopler du til + på batteriet (husk sikring).

Pinne 87 kopler du til kjørelysene, altså +12V til kjørelys.

 

Tvilsom løsning. Hvis parklyspærene går vil releet miste sin serielle jording, og kjørelysene vil fortsette å lyse selvom bryteren for parklysene er slått på!

Moderator Einar sier: Du slettet denne, jeg syns ikke det var nødvendig, begge måter har fordeler og ulemper og vi er på ett diskusjonsforum der vi skal diskutere.

Jeg syns iallefall ikke det står noe dumt der, bare noe jeg er delvis uenig i.

Vil du fremdeles slette så er det bare å slette den på ny eller kontakte meg eller Quattro73.

Endret av Einar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike løsninger er helt normalt i en bil, så da bør du gå grundig gjennom bilen din, en del av problematikken din kan lett fikses med ei diode.

Slik at ikke tap av tenning vil kunne tenne lyset, selv om det ikke er ditt største problem om tenninga mister strømmen sin, og om parklyskretsen skulle miste strømmen er det vel bare praktisk at de tenner, og om alle parklyspærene skulle mangle, da har du nok bare deg selv å takke.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvilsom løsning. Hvis parklyspærene går vil releet miste sin serielle jording, og kjørelysene vil fortsette å lyse selvom bryteren for parklysene er slått på!

 

Det vil det såvisst ikke! Om parklyspæren ryker så vil reléet aldri trekke og kjørelysene vil aldri gå på ;)

Jeg er elektriker og har jobbet innen faget nesten 20 år ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil det såvisst ikke! Om parklyspæren ryker så vil reléet aldri trekke og kjørelysene vil aldri gå på ;)

Jeg er elektriker og har jobbet innen faget nesten 20 år ;)

 

Jeg er med. Det er helt riktig:)

 

Har programmert pls i hele dag med releer i hytt og pine, tankene går i surr nå som fredagspilsen står på bordet. Sorry:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar's siste kobling er basert på min ide om å koble ene siden av releet til jord via lyspære.

 

I dette tilfelle med parklys, var det muligens ikke så lurt allikevel.

Dersom parklyset settes på mens tenninga er av (som parkeringslys), så får releet +12V på den siden, mens tenninga vil ligge på 0V p.g.a. de andre kretsene som er koblet der. Resultat blir at kjørelys vil komme på. En diode ville vært nødvendig for å hindre dette.

 

Det blir greiest med koblingen beskrevet og tegnet av Quattro73 og anda.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT. Hvilken type PLS? Har selv god befatning med Siemens S5 og S7, Allen Bradley og Omron ;)

 

I all hovedsak Omron som er mitt ansvarsområde i bedriften, særlig CQM, CJ1 & CJ2.

Har også vært noe innom Mitsubishi og Siemens Logo.

Vi handler endel maskiner fra Tyskland, og der er Siemens førstevalget. Skal derfor kurses på Siemens S7 i løpet av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvilsom løsning. Hvis parklyspærene går vil releet miste sin serielle jording, og kjørelysene vil fortsette å lyse selvom bryteren for parklysene er slått på!

 

Om alle parklyspærene ryker så vil reléspolen miste sin jording via pærene som du skriver. Når parklysene er slått på (og tenningen på) så vil reléspolen ha +12V på begge sider og dermed vil reléet ikke trekke. Siden kjørelysene er koplet via NO-kontakt (30-87) på reléet så vil de dermed ikke lyse ;)

Eneste måten å få kjørelysene til å lyse uønsket, er å ha tenningen av og parklys på. Dette vil også skje selv når alle parklyspærene er defekt. Reléspolen vil da få +12V fra parklysbryter og seriejord via der man henter +12V når tenning på (som Bwana poengterer). Dette kan elimineres med dioden som Einar var inne på, diode 1N4001 (50V/1A) er mer enn god nok til å drive strømmen til en reléspole og koster under en krone om de kjøpes enkeltvis ;)

 

Så litt PLS. Siemens (Simatic) har et litt høyere brukergrensesnitt enn f.eks. CX programmer, men Siemens sine PLS'er vil jeg påstå er det mest driftssikre som finnes. Er ikke uten grunn at det offshore stort sett bare brukes Siemens. På F&G brukes en del ABB-PLS, noe som er tunggrodd og særdeles lite brukervennlig ;)

 

Ble en anelse OT her forgot10concept (Alex?). Håper det går bra :)

Endret av Einar
Vas, tull og misforståelser

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår