Gå til innhold

Fletting i rundkj�ring?

Ranger emnet


Kjetil90

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Er det noen her inne som vet om det er tillatt med fletting/glidelås-kjøring I en rundkjøring?

 

Jeg kjører gjennom en 3-armet rundkjøring hver dag hjem fra jobb. Den er formet som en "T", og jeg kommer fra "bunnen av T'en" og skal til venstre. Både bak meg og fra høyre er det laaaaaaang kø. De som kommer fra høyre har jo egentlig vikeplikt for køen jeg kommer i, og skulle dermed egentlig bare blitt stående lenge, ikke sant?

Men det som skjer er at de bare buser rett ut i rundkjøringen og prøver og gjennomføre glidelåskjøring. Når jeg da kommer frem til punktet hvor jeg skal svinge ut av rundkjøringen, har jo jeg egentlig vikeplikt for dem, eller? De har jo presset seg ut i rundkjøringen mens de faktisk hadde vikeplikt for bilen foran meg?

 

Så hvordan blir det egentlig? og er fletting inne i en rundkjøring lov? :)

Håper noen vet svaret sikkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vikeplikt fra venstre i rundkjøringer ettersom jeg har forstått, altså de skal vike om det kommer en fra midten som skal ut, dog ingen som har påkjørsrett, og ordet forkjørsrett finnes ikke i norsk trafikklovgivning lenger.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger ikke trafikk regler for alt.. Folkeskikk gjør seg til tider det også:)

 

Problemstillinga her blir jo egentlig det samme opplegget som når du kommer på en forkjørsvei og har 1km saktegående kø bak/forann deg, da slipper du opp gassen litt og slipper innpå han stakkaren som skal inn fra en side vei/parkerinsplass.. om neste bil gjør det samme med neste bil som kommer fra parkeringsplassen/side veien er det ikke noe problem..

 

saktegående kø i rundkjøring hvor ingen viser forståelse/innsikt/folkeskikk betyr at man lager seg vei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med han mener rundkjøringen (Rv111) ved avkjøring etter sandesundsbrua mot sverige.

Jeg må kommentere det han skriver:

Det er sant som han sier, det er alltid kø bak han og fra høyre, de fra høyre "fletter" seg inn i rundkjøringen, men jeg har aldri opplevd det som noe problem i denne rundkjøringen da det også blir fletting ut av rundkjøringen. Det er skjelden det er folk som skal ned på E6 igjen. Og som regel når de skal det vil de kjøre "rett inn" i køen rundt i rundkjøringen, og ikke ligge på "min" høyre side når jeg kommer fra E6.

 

Det er ikke påbudt med fletting i rundkjøringer, men jeg m/andre gjør det pga trafikkavikling. Jeg er også kjeleglad hvis det er jeg som står i kø og venter og andre slepper meg fram i rushtrafikken.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, nå misforsto jeg greia litt her.

 

Nå er det vel en uskreven regel om at når det er kø så skal man slippe ut annehver, eller en bil som har "forkjørsrett" slipper ut en bil hver.

 

Desuten så skal man jo ikke hindre annen trafikk unødig, denne bør jo tale for å slippe folk fram, spesielt om det er sannsynlig at de kun skal krysse veien din, det vil jo egentlig være ulovlig å hindre dem å komme fram.

 

Enda en ting, er at det faktisk er ulovlig å kjøre ut i ett veikryss før det er klart, altså, går trafikken så kan du kjøre, men går det slik at du må påregne å stoppe i krysset, så skal du holde igjen slik at de som skal krysse din vei kommer fram uten at du sinker dem. Dette gjelder jo vegkryss, men kan nok i en viss grad brukes i en rundkjøring da det er en samling vegkryss, og jeg husker jo ikke hvor det står.

Endret av Einar

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår