Gå til innhold

Ødelagt dynamo fire ganger samme sted på veien

Ranger emnet


ingebirk

Anbefalte innlegg

På Rv4 mellom Lunner og Oslo har jeg som dagpendler opplevd å få ødelagt dynamoen fire ganger i løpet av de 7 siste årene, og på to forskjellige biler. I tre av tilfellene lyste varsellampa for lading på samme sted, omtrent 500m sør for Gruatunnelen. I det fjerde tilfellet oppdaget jeg ikke feilen før jeg var i Oslo, men den morgenen hadde jeg sola mot meg, slik at jeg kunne ha oversett at lampa lyste, og den kunne like godt ha tent på samme sted som tidligere.

 

Hva kan det være som klarer å ødelegge fire dynamoer, på to forskjellige biler, mellom Lunner og Harestua? Kan det være noe i Gruatunnelen? Jeg har kjørt bil i snart 50 år, og hatt bortimot 20 forskjellige biler, men bare opplevd å ødelegge en dynamo en gang før, og da med en forklarlig grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke, for jeg har ikke klart å få svar på det fra verkstedene. De svarer bare at de har kastet den gamle. Unntatt siste gangen, da sa de at den hadde skjært seg på grunn av et slitt lager.

 

Etter det har jeg fått en mistanke om at det kan være støv fra et pukkverk jeg kjører forbi like før "ulykkesplassen". En teori er at på veien ved det pukkverket ligger det skarpkantet støv som virvles opp og som dynamoen får en dose av hver gang jeg kjører forbi. Så, en vakker dag, blir det akkurat den dosen som gjør utslaget og får den til å skjære seg. Begge bilene hadde/har veldig åpen og lavtliggende dynamo.

 

Problemet med denne teorien er at en slik situasjon skulle jeg ha merket på en eller annen måte, lyd, lukt eller nøkking, men har jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynamoene har tette lager slik at støv mm ikke skal komme inn i lageret. Alle dynamoer er åpne med vifte i forkant som sørger for god luftgjennomgang og kjøling. Å skifte dynamolager er fort gjort og lagrene er billige.

Det eneste jeg kan tenke med siden du nevner steinstøv er at dette legger seg på børstene/kommutator slik at kommutatoren slites. Børstene kan skiftes da de ofte er en integrert del i spenningsregulatoren, men kommutatoren ikke er så lønnsom å gjøre noe med om nedslitt. Bare en tanke.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snåsamannen hadde vel vært en mulighet hvis han ikke var pensjonert;)

 

Må forresten rette meg selv med å si at pukkverket ligger 10km etter "ulykkesstedet", så derme ryker støv-teorien.

 

At det er en mystisk sak er i alle fall sikkert. Jeg vil få historien inn i Motor snart, og regner med at den også kommer i avisa Hadeland, så da får jeg kanskje vite om det er flere som ferdes samme veien som har lignende erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår