Gå til innhold

Montert fj.sentrallås, trenger litt hjelp

Ranger emnet


Kramer2k

Anbefalte innlegg

Hallo! :)

 

Jeg har nå i kveld prøvd og montert sentrallås, og det funket litt.

 

Så i haynes boka, at dørlåsen har to bryterposisjoner, nr.2 som er + inn, og nr.1/nr.3 som er ut (åpne/låse).

 

Jeg så i manualen til selve sentrallåsen at den skal ha + og -, samt main power. Etter litt leting fant vi ut at det stod Lock opening(altså åpne-funksjonen til døra). Antok da at det kanskje skulle være greit og koble den inn på nr 1(som er åpne). gjorde som tegninga sa, og koblet på blinklyset(det ene kun, da det var lettest og komme til). Så nå funker det jeg fryktet mest, man kan bare åpne den via fjernstyringa. Ikke låse, dette grunnet jeg bare har koblet til selve åpne mekanismen. Har du et greit forslag til hvordan jeg kan få styrt både åpne og lukke?

 

Mitt neste spørsmål er egentlig enkelt og greit: Noen som vet hvor main power er på sentrallåsen i golf 3?

Har sett på tegningene, men ingenting som gir mening til og være main? Er alltid 2 stk(åpne/låse)

 

Skal laste opp bilder av begge koblingskjemaene i morgen, det vil nok være til ekstremt større hjelp, enn min dårlige forklaring :)

 

- Kramer

Endret av Kramer2k

Partner 1,9D -00

Passat 3B 1,8 -98
Golf 3 1,8 GL -93, Løen edt.

Man må være ung og dum for å bli gammel og vis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den originale vakuumstyrte sentrallåsen du monterer fjernstyring på? Der skal du vel ha pluss eller minus alt etter om du skal åpne eller låse. Fjernstyringen din må altså kunne gi ut pluss og minus-pulser.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i dag fått scannet inn bildene.

 

Første bildet er koblingsskjema for selve sentrallåsen jeg kjøpte på ebay:

Det jeg har ringet rundt (høyre side) er det jeg mener er koblingsskjema for sentrallåsen i golfen

263acn6.jpg

 

Koblingsskjemaet her er for Golf 3'ern

288m6c5.jpg

 

 

Spør forresten i samme slengen:

Er lys i alt av instrumentpaneler så fort jeg tar på tenninga. Vrir jeg på hjulet for og egentlig ta på lysene, skjer det jo ingenting, da lysene allerede er på.

 

Antar det er en lask som ligger imellom to poler, eller en tidligere feil i det elektriske systemet.

Noen som har vært ute for det samme før? :) Btw: Når jeg vrir på hjulet uten tenninga på, lyser lysene i instrumentpanelet. Slik det skal være.

 

Takker for svar, så langt :)

 

- Kramer

Endret av Kramer2k

Partner 1,9D -00

Passat 3B 1,8 -98
Golf 3 1,8 GL -93, Løen edt.

Man må være ung og dum for å bli gammel og vis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det virka ikke så helt dumt.

 

Tror du da at jeg f.eks. kan koble:

Hvit fra sentrallåsen(hvis dette er åpne), til T12/7?

og, orange/Sort fra sentrallåsen (hvis dette er låse), til T12/10?

 

Hvis du følger meg :)

Partner 1,9D -00

Passat 3B 1,8 -98
Golf 3 1,8 GL -93, Løen edt.

Man må være ung og dum for å bli gammel og vis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et elendig skjema du fikk med til denne, men ser ut til at det er to reléutganger (vekselkontakter) på styringen din. Er det slik at det ene reléet trekker når du gir låsekommande og det andre trekker når du gir lås opp-kommando? Dersom det er slik så kan du prøve med +12V inn på COM på begge reléene (hvit og hvit/svart), gul ledning til T12/7 og gul/svart ledning til T12/10.

Hvor lenge ligger reléene inne etter at du har trykket på knappen? Er litt viktig.

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et elendig skjema du fikk med til denne, men ser ut til at det er to reléutganger (vekselkontakter) på styringen din. Er det slik at det ene reléet trekker når du gir låsekommande og det andre trekker når du gir lås opp-kommando? Dersom det er slik så kan du prøve med +12V inn på COM på begge reléene (hvit og hvit/svart), gul ledning til T12/7 og gul/svart ledning til T12/10.

Hvor lenge ligger reléene inne etter at du har trykket på knappen? Er litt viktig.

 

jeg skal jo ikke kødde til noe med releene da? alt der skal vel være som det er. Det jeg skal gjøre er vel og koble inn fjernstyringa, slik at den slår på.

Tror du blander med fargene? eller er det bare meg? :)

Hadde du giddet og forklare litt nærmere hva du mener jeg skal gjøre?

 

Får spenning så lenge jeg holder nøkkelen nede, mener jeg og huske, men kan stikke ut og måle igjen. Tror ellers det var i 3-4 sekunder. Varierte litt, faktisk :P Hmm, leste jeg feil nå? Trykke på knappen?

 

Ta en titt på side 44 og nedover i denne PDF`n her, stemmer ikk den står det hvilke skjemaer du må kikke på der.

 

Hvilken PDF fil? Glemte du og laste den opp? xD

Partner 1,9D -00

Passat 3B 1,8 -98
Golf 3 1,8 GL -93, Løen edt.

Man må være ung og dum for å bli gammel og vis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal jo ikke kødde til noe med releene da? alt der skal vel være som det er. Det jeg skal gjøre er vel og koble inn fjernstyringa, slik at den slår på.

Tror du blander med fargene? eller er det bare meg? :)

Hadde du giddet og forklare litt nærmere hva du mener jeg skal gjøre?

 

Får spenning så lenge jeg holder nøkkelen nede, mener jeg og huske, men kan stikke ut og måle igjen. Tror ellers det var i 3-4 sekunder. Varierte litt, faktisk :P Hmm, leste jeg feil nå? Trykke på knappen?

 

Nei, lurte bare på hva som skjer med reléene og hvilket som trekker når du trykker på knappen. På senderen din, er det kun en knapp der? Om det er en knapp for å låse opp og det ene reléet trekker, samt en annen knapp for å låse igjen og det andre reléet trekker, så vil det fargene jeg skrev stemme :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du sentrallåsen jeg har montert:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=380315647087&ssPageName=STRK:MEWNX:IT

Den har en knapp for å åpne, en for å låse og en for og åpne bagasjerommet, men den har jeg ikke koblet til :)

 

 

Ah, nå er jeg med på fargekodene dine. Vi så på forskjellige tegninger.

Koblingsskjema jeg har koblet etter, et det som er ringet rundt rødt. (Pneumatisk Sentrallåse system(Figur F)).

Jeg kan teste ut det du skrev. Skal ikke se bort ifra at det fungerer :) Jeg tester i morgen, hvis jeg får tid :D

Partner 1,9D -00

Passat 3B 1,8 -98
Golf 3 1,8 GL -93, Løen edt.

Man må være ung og dum for å bli gammel og vis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har en knapp for å åpne, en for å låse og en for og åpne bagasjerommet, men den har jeg ikke koblet til :)

 

Sjekk i morgen hvilke reléer som trekker og når, avhengig av hvilken bryter (knapp) som betjenes.

 

Ah, nå er jeg med på fargekodene dine. Vi så på forskjellige tegninger.

Koblingsskjema jeg har koblet etter, et det som er ringet rundt rødt. (Pneumatisk Sentrallåse system(Figur F)).

Jeg kan teste ut det du skrev. Skal ikke se bort ifra at det fungerer :) Jeg tester i morgen, hvis jeg får tid :D

Om reléne fungere slik som jeg tror og de har 3-4 sekunders holdetid så vil jeg tro det vil fungere som jeg skrev.

Om ikke så får vi forske videre. Men er i alle fall sikker på at + inn på T12/7 og T12/10 vil låse og låse opp bilen.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hvilket rele som trekker, snakker du da om sentrallåsstyringa jeg kjøpte på ebay, eller sentrallåsen som er i golfen?

Altså når jeg vrir på nøkkelen, hvilket rele som åpner/lukker? antar det er setntrallåsstyringa?

 

Jeg sjekker i morgen ;) Er ganske gira på og få fj.sentrallås :D

 

Takker for svar/hjelp så langt :)

Partner 1,9D -00

Passat 3B 1,8 -98
Golf 3 1,8 GL -93, Løen edt.

Man må være ung og dum for å bli gammel og vis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår