Gå til innhold

tung girspake - tungt å gire

Ranger emnet


TomAndreas

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en Peugeot Partner 2001-modell - 1.9 Diesel. tidligere postbil(!)

 

Den har i de siste dagene begynt å bli til tider svært hard/treg å gire. Det er selve bevegelsen av girstanga som er treg - spesielt framover og bakover.

 

Jeg har sjekka og oljet opp alle leddene fra under selve girstanga til der det går inn i selve girkasse - og jeg ikke kom til lengre. Dette hjalp kanskje litt - men ikke mye. Jeg begynner å bli litt bekymra for om det kan være noe med selve giret?

Er dette et aldringsproblem - som ikke nødvendigvis er så farlig?

 

Håper noen har et svar - eller vært borti liknende.

 

MVH

Tom Andreas Kristensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun kjørt bilen siden i høst(20kkm), men den har vel vært slik noen år ettersom jeg har forstått. Er en arbeidsbil med 160kkm bak seg.e

Virker som det blir bedre når bilen brukes mye.

Kan komme med en tipp på at det kan være der giroverføringa går inn i kassa det har kommet korrosjon rundt akselen, har sett det på Renault-kasser.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp! Jah - det høres jo litt likt ut, godt brukte biler begge to. Min har gått 140Kkm nå - og har vel så vidt jeg vet ikke hatt noe jobbing på giret noengang. Så det kan jo tenkes.

 

Hvordan kan jeg sjekke opp det korrosjons-problemet du tipper på? Er det noe jeg kan rette opp i litt selv - eller resulterer det at jeg må bytte / ha den på verksted?

 

Tenker at jeg ikke vil legge så mye penger i dette - da heller kjøre rundt med den slik den er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår