Gå til innhold

Mazda 323- Bilen stopper ved ca. kvart tank

Ranger emnet


Snatch81

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg er innehaver av en Mazda 323, 1992 modell, 1,6l injection.

 

Den er ikke helt frisk. Når tanken nærmer seg kvart, får jeg hyppige problemer med at bilen bare dør ut. Når dette skjer tar det ca. 10- 15 sekunder før jeg får start på den igjen og da går den som ei klokke til neste gang bilen stopper. Det er ikke noe fusking inne i bildet, den bare stopper, som om den f.eks skulle vært bensintom

 

Disse problemene oppstår aldri når det er mye bensin på bilen. Som de fleste skjønner kan dette by på store problemer under kjøring, det er f.eks ikke spesielt gunstig å få stopp i et lyskryss, rundkjøring e.l. :)

 

Jeg har ikke mye greie på bil, men har prøvd kondensfjerner, uten at det hjalp. Skiftet også bensinfilter, plugger og luftfilter, uten resultat. Bensinfilteret virket dog å være fylt av mye vann.

 

Dette tyder vel da på at det kan være kondens, vann i systemet. Noen som har noen tips til hva som er problemet i dette tilfellet? Kan det være lurt å få tømt bensintanken helt kanskje? Som sagt så har jeg ikke disse problemene når det er my bensin på tanken.

 

Håper på noen gode tips og råd her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
bensin pumpen kan ha tatt kvelden.

 

Om bensinpumpa hadde tatt kvelden så hadde ikke bilen villet starte så man kunne fått kjøre den til neste gang den stopper.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snatch81@ Jeg tror kanskje det er slangen som suger opp bensinen fra tanken som er problemet ditt. Det kan hende den ikke går helt ned i tanken, så den får problemer med å suge opp bensin. Den får da heller litt luft i systemet, noe som gjør at den stopper.

 

Om du har pumpe som er innvndig i bensuntanken så kan du skru opp lokket over pumpa og prøve å se nedi tanken om slangen går helt ned eller ikke.

 

Edit: Det er ofte så mørkt av du kanskje ikke ser slangen uten lys. Anbefaler da ei lokkelykt og ikke en lighter eller fyrstikk :P

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en teori, hadde sånn ca samme problem med min bil, en volvo 940. men da var probleme så enkelt at d bare var å bytte bensinpumpe releèt, så hadde jeg ikke det problemet lenger, kan være dette på din å.. kan tyde på dette hvertfall :)

 

Kan absolutt være en mulighet ja.

 

Snatch81@ Sjekk dette først før du begynner på oppskriften jeg ga deg du. Evt så kan du stikke på Wurth og kjøpe ei flaske med elektrospray og spraye hele sikringsboksen din. Denne tørker ut av seg selv i løpet av noen sekunder og vil ikke gi deg noe problemer. Bruk gjerne denne sprayen på alle kontaktene du finner i motorrommet, sånn at du er sikker på at du har god kontakt rundt om i motoren ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også hende at tankmåleren din rett og slett viser feil, slik at tanken egentlig er tom/nesten tom når måleren viser kvart tank. Ville sjekket det ihvertfall.

 

Ellers kan det godt være endel vann i tanken, dette vil legge seg i bunnen da vann er tyngre enn bensin. Ville isåfall tømt hele tanken, selv om det er litt jobb.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke umulig det heller, at flotøren har hengt seg opp. Kan være så mye rart av slike småting, så det er vanskelig å si eksakt hva det er :S

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0 DOHC (Sugetrim)

Volvo 460 2.0L (Vrak)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår