Gå til innhold

Kjetil Møkkelgård; Lotus Omega Prosjekt

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • 4 weeks later...
  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...

Da var det endelig klart for oppstart og testing :)

 

 

74213_10151306025505673_1079258705_n_zpsdb81f189.jpg

Her laster vi opp og setter kursen mot Valdres og Protrim

 

 

 

486290_10151321044386357_1834792989_n_zps6949cee7.jpg

Første vi gjorde når vi kom fram var å skru litt. Tok ut motoren, gikk over alle klaringene på råder/lager/stempel etc. Byttet kobbertoppakkningen ut med ståltoppakkning. Skiftet ARP studsene ut med custom studs laget av Protrim.

 

 

 

530483_10151321584006357_1941555710_n_zpsc43a99fa.jpg

Senere på kvelden var motoren klar for oppstart.

 

 

 

432214_10151310645955673_76460707_n_zpsf30838ad.jpg

Dagen etter var det klart for oppstart og mapping. Alt så bra ut og vi startet å bremse bilen.

Etter et par gode drag i benken fant vi ut at det var litt lite flow på sylinder 1 og 6, så vi tok av innsuget og bygde det om litt. Forlenget innsuget med 5 cm ca.

 

 

 

 

382102_10151325546076357_1340814578_n_zpsc1f75a84.jpg

Her blir innsuget modifisert.

 

 

 

 

 

Alt så veldig bra ut og vi bremset bilen til 7500 rpm med 98 oktan og 1.2 bar i ladetrykk. (ca 800 motor hester)

 

Dette ble for mye for de orginale Lotus stemplene som sto i motoren, så vi fikk skjæring på sylinder 4.

 

Nå må vi inn med nye smidde stempler for å komme videre.

Må også slipe veiv, skifte en råde, borre blokka og skifte alle lager i bunndelen.

Kommer også til å syreduppe blokka samt betongfylle halve nedre del av kjølekanalene når vi først er i gang.

 

Her er et filmklipp av siste draget i benken.

Endret av Kjetil Møkkelgård

89 mod. Opel Omega 3.8 Lotus

79 mod. Opel Ascona B 3.0 24 v

94 mod. Nissan 200 SX

81 mod. Volvo 244 2.3l TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 3 months later...

Da har vi endelig fått nye deler til motoren!

 

Motoren ble satt sammen igjen forrige uke og vi var nedover til Protrim på benking igjen.

Denne gangen satt den!

800 hk på hjul, og 820 nm :D

Dette var ny rekord i benken til Protrim!

 

Etter vellykket benking så måtte vi jo prøve bilen så klart en liten tur under Opel treffet på Frøya.

Takk til Opel Motorsport Club som stengte av banen så jeg fikk testet et par runder.

 

Her er film av både benking og testrunde:

 

 

 

1010722_10151412408556986_1953334834_n_zps6b739fb7.jpg

Første lufteturen med bilen!

 

 

 

1001061_10151412408341986_1729849521_n_zpsdf42d33b.jpg

Frøya banen

 

 

 

947109_10151651399175673_763119230_n_zps2750cd11.jpg

Frøya banen

 

 

 

970208_10151648762035673_56629610_n_zpsca44878d.jpg

Vant også pris for "Heftigste bil"

(En del slanger og diverse som kun er midlertidig her som blir lagt opp skikkelig senere)

 

 

580415_10151656311260673_1358595894_n_zpsef003596.jpg

Har de siste dagene ribbet bilen igjen og startet med forberedelser før lakkering.

 

 

 

945593_10151656310630673_1666489892_n_zps8532fdf4.jpg

En del å holde styr på ;)

Endret av Kjetil Møkkelgård

89 mod. Opel Omega 3.8 Lotus

79 mod. Opel Ascona B 3.0 24 v

94 mod. Nissan 200 SX

81 mod. Volvo 244 2.3l TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår